موسیقی فارس-محمد جلوانی: علی پهلوان خواننده، آهنگساز, ترانه سرا و البته مهندس صنایع از بنیانگذران گروه محبوب آریان و از کسانی که پس از پایان کار آریان در معرض حاشیه ها، حرف ها و اتهامات مختلفی قرار گرفت. با او گفتگویی درباره امروز او و زندگی در استرالیا و فعالیت های مستقل انجام داده ایم که مسلما ناخودآگاه به دیروز او و آریان هم سفر کردیم. تازه ترین گفتگوی من با علی پهلوان:
از زندگی و کار در استرالیا و دوران پس از آریان بگید؟
مهاجرت مشکلات خودش را دارد و من هم با این مشکلات مواجه شدم. مدتی به دنبال کار بودم و در نهایت موفق شدم در رشته ای که در ایران هم در آن کار می کردم شغلی پیدا کنم. من مهندسی صنایع خوانده ام و در زمینه برنامه ریزی و کنترل پروژه ها در ایران کار کردم. در استرالیا هم در همین زمینه کارمیکنم. دلم برایِ صحنه بسیار بسیار تنگ شده است ولی آنچه اینجا به دست آوردهام آرامش است.
یک روز علی پهلوان در استرالیا چطور می گذرد؟
در طی روزهای هفته با وسایل حمل و نقل عمومی به سر کار میروم و تا عصر سر کار هستم. عصر را هم استراحت می کنم و یا با همسرم فیلم و سریال میبینیم. آخر هفته را معمولاً با دوستان میگذرانیم. هرچند وقت یکبار هم به تئاتر یا کنسرت میرویم.
وضعیت IT و پروژه های IT در استرالیا چگونه است و چقدر با ایران متفاوت است؟
با توجه به اینکه در ایران تنها روی پروژه های نفت و گاز کار کردم نمی توانم پروژه های فناوری اطلاعات استرالیا را با ایران مقایسه کنم. تنها موردی که جا دارد به آن اشاره کنم قوانینی است که در شرکت های بزرگ در این کشور اجرا میشوند. این قوانین تمرکز زیادی بر روی عدم تبعیض چه نژادی و چه جنسیتی دارد. شما در ابتدای استخدام آموزش هایی می بینید که به شما یاد میدهد با دیگران چگونه رفتار کنید و در صورت عدم رفتار مناسب چه تبعاتی در انتظار شماست.
از فعالیت های موسیقی مستقل خودتان برامون بگید؟
بیشتر وقتم صرف کار مدیریت پروژه میشود و فرصت کمی برای کار روی آهنگ و شعر دارم. به هر حال موسیقی چیزیست که به آن علاقه دارم و سعی می کنم هر از گاهی کاری انجام بدهم.
بازخورد آثار مستقلی که منتشر کرده اید چگونه بوده است؟
دو اثر مستقلی که منتشر کردم بازخورد مثبتی از سمت طرفداران قدیمی داشت ولی طرفدار جدیدی برایم به ارمغان نیاورد.
از لحاظ مالی راضی کننده بود؟
خیر- تولید یک اثر موسیقی در ایران فقط هزینه است باید کنسرت داد تا درآمد داشت.
از آخرین کار موسیقی که وعده انتشار آن را در آینده دادید بیشتر برامون بگید؟
حدود ده سال پیش یا بیشتر آهنگی ساخته بودم که ملودی اش را خیلی دوست داشتم ولی هیچ وقت نتوانسته بودم شعر مناسبی برایش بسرایم تا اینکه چند ماه پیش ناگهان شعری روی این ملودی به ذهنم رسید. کار لطیفی است و بسیار دوستش دارم.
در اواخر آریان از ” نه نرو” رسیده بودید به ” از روزی که رفتی دنیا چه قشنگه” این تغییر ۱۸۰ درجه در آثار و رویکرد را چطور ارزیابی می کنید؟
چنین مقایسه ای تنها بین آلبوم پنجم و سایر آلبوم های آریان می تواند باشد چراکه “از روزی که رفتی” یک شعر کاملا عاشقانه است و به این دلیل می گوید که با رفتن معشوق دنیا زیباتر شده است چون به جز او هیچ زیبایی دیگری به چشم شاعر نمی آمده است. اما آلبوم پنجم ترانه ها و آهنگ هایش در روزهای غمگینی ساخته شدند. روزهایی که آریان برای مجوز هایش به مشکلات جدی خورده بود و مشکلات داخلی آریان و مشکلات شخصی ما هم مزید بر علت شده بود.
برخی همکارها و دوستانتون در آریان اعتقاد داشتند ائتلاف شما و آقای رجب پور دلیل پایان کار آریان بود. پاسخ شما چیست؟
در زمان خودش پاسخ این حرفهای عجیب را دادم الان سعی می کنم تا به این موضوعات ناراحت کننده فکر نکنم. از این صحبت ها سالهاست که گذشته و من امیدوارم که این دوستان به اشتباه خودشان پی برده باشند.
اختلاف و دلخوری که با آقای صالحی سر اجرای آهنگ پرواز در کنسرت داشتید برطرف شد؟
موضوع از طریق آقای رجب پور پیگیری شد و به نظر می رسد که به نتیجه رسیده باشد.
زمانی که گروه بودید اعتقاد داشتید “تک باشیم ستاره نیستیم” با توجه به اینکه اغلب اعضا در حال حاضر بصورت انفرادی کار می کنند آیا هنوز هم شما بر این اعتقاد هستید؟
تا الان که می بینید حرفم درست بوده است.
آثاری که اخیرا منتشر کردید با فضای آریان متفاوت بوده است. آیا تعمدی در این کار هست؟ توضیح می دهید؟
بله اینها آثاری بودند که در قالب گروه آریان قابل اجرا نبودند. اما آهنگ جدید به گفته ی دوستانی که شنیده اند به آثار آریان شباهت زیادی دارد.
آیا ممکن است از شما اثری با همان حال و هوای آریان بشنویم یا تصمیم دارید سبک کاملا مستقلی را ادامه بدهید؟
تعداد زیادی از آهنگ های گروه آریان ساخته من هستند و به همین دلیل نمیتوان گفت که سبک شخصی من از سبک گروه آریان کاملا جداست.
تفاوت فضای موسیقی و فعالیت موسیقیایی در ایران با خارج از ایران خصوصا استرالیا در چه چیزهایی هست؟
بیشتر از هر چیز تنوع در سبک در خارج از ایران به چشم میخورد. هر هفته در کشوری مثل استرالیا ده ها کنسرت موسیقی در مکان های مختلف اجرا می شود. این کنسرت ها می توانند در سالنی بسیار کوچک و برای مخاطب خیلی کمتر و یا حتی استادیوم ورزشی برای هزاران مخاطب اجرا شوند . بدین ترتیب علاقه مندان سبک های مختلف موسیقی قادر خواهند بود موسیقی مورد علاقه خود را به صورت زنده ببینند و بشنوند. مورد دیگر حضور هنرمندان بین المللی است که در تور کنسرت های خود به این کشور می آیند و برنامه اجرا می کنند. بدیهی است مواردی چون اخذ مجوز- جلوگیری از اجرای هنرمندان و موارد این چنینی نیز در موسیقی خارج از ایران معنایی ندارد.
یک تفاوت بسیار بزرگ دیگر ساز و کاری است که برای احیای حقوق هنرمندان وجود دارد. خلاصه اینکه تفاوت از زمین تا آسمان است.
شما و نینف همکاری و دوستی زیادی زمان آریان داشتید. با هم در ارتباط هستید و امکان همکاری مشترک در آینده هست؟
بله من همچنان با نینف در تماس هستم و اگر خاطرتان باشد آهنگ خاطره های سوت و کور را با هم کار کردیم و مطمئناً امکان همکاری مشترک در آینده نیز هست.
به نظر می رسد خداحافظ آریان آن بازخورد و انتظاری که داشتید حتی بین هواداران تون را نداشت. فکر می کنید دلیل آن چه چیزی بود؟
آلبوم خداحافظ سالها قبل از اینکه منتشر شود ساخته شده بود و از سبک و حال هوای آن سالها پیروی میکرد. انتشار آلبوم به خاطر عدم دریافت مجوز دو سال به تعویق افتاد و زمانی که آلبوم منتشر شد آن حال و هوا دیگر در موسیقی نبود. مورد دیگر اینکه سبک آن آلبوم با سبک همیشگی آریان بسیار متفاوت بود که در این زمینه در یکی از سوالهای قبل پاسخی ارائه دادم.
سال های گذشته و زمان حضور شما در ایران شما را بیشتر با علی پهلوان خواننده و آهنگساز آریان و در یک کلام موزیسین می شناختند تا با مهندس صنایع! به نظر می رسد این داستان در استرالیا برعکس شده است. آیا ممکن است در آینده باز شاهد همان داستان قدیمی باشیم؟
من در ایران هم در زمینه مهندسی صنایع بسیار فعالیت می کردم. در استرالیا در حقیقت فعالیت های موسیقیم کمتر شده است. اینکه در آینده باز هم شاهد آن داستان قدیمی باشیم را مطمئن نیستم.
شما آهنگ جام جهانی خواندید نظرتون درباره این دوره جام جهانی، تیم ملی و نتایج بازی ها چیست؟
جذاب ترین بخش جام جهانی برای من پخش آهنگ ای جاویدان ایران در استادیوم بود. این آهنگ برای جام جهانی سال ۲۰۰۶ ساخته شده بود ولی در کمال شگفتی امسال برای بازی های ایران در روسیه در استادیوم پخش شد. من به روسیه نرفتم ولی دیدن شور و حال مردم و همراهی آنها با این آهنگ در استادیوم در فیلم هایی که از آنجا ارسال شد برایم بسیار لذت بخش بود.
تیم ایران تیم خوبی بود و این قابلیت را داشت تا به مراحل بالاتر صعود کند.
طرفدار تیم خاصی هستید؟
به جز تیم ایران به انگلیس علاقه داشتم. گرچه معتقد بودم قهرمان نمی شود.
پیش بینی شما از قهرمان این دوره جام جهانی چیست؟
همانطور که شاید در پیش بینیی که از من در یکی از سایت های موسیقی منتشر شده بود دیدید من معتقد بودم که کرواسی قهرمان می شود.
ورزش مورد علاقه شما تنیس و قهرمان مورد علاقه شما فدرر بود هنوز اخبار تنیس را دنبال می کنید و ایا بصورت تفریحی یا حرفه ای به ورزش تنیس در استرالیا می پردازید؟
بله هم تنیس را دنبال میکنم و هم به صورت تفریحی تنیس بازی می کنم. همچنان هم طرفدار فدرر هستم.
جدای از همه سختی های کار گروهی در ایران و سختی ها آریان همان زمان فعالیت آریان و در اوج بودن شماها چرا گروه هایی که به سبک آریان شکل گرفتند هیچکدام نتوانستند موفقیت های آریان را کسب کنند؟
ما خیلی گذشت کردیم بیش از اندازه ای که باید میکردیم. این توانست آریان را برای مدت زیادی بالا نگه دارد ولی خودمان خیلی چیزها را از دست دادیم.
با توجه به تجربه آریان آیا در آینده حاضرید باز هم فعالیت گروهی (با اعضا آریان یا افراد دیگر) داشته باشید؟
بله.
موسیقی امروز در ایران را دنبال می کنید؟
سعی می کنم به روز باشم ولی هیچ وقت نمی شود مانند کسی که در ایران زندگی میکند موسیقی روز ایران را دنبال کرد.
در سال های اخیر به نظر می رسد فضای موسیقی بسیار بازتر شده است. تفاوت این دوران با دوران شما چیست؟
شاید در بعضی زمینهها فضا بازتر شده باشد ولی متاسفانه مسائلی مثل حضور زنان در موسیقی هنوز با همان چالش هایی روبه روست که سالها پیش ما رو به رو بودیم.
تفاوت استارها امروز مثل حامد همایون، حجت اشرف زاده، بهنام بانی و … با زمان ستاره بودن شما در چیست؟
تفاوت که بسیار است ولی شاید بزرگترین تفاوت آن این باشد که این دوستان لازم نیست خیلی از چیزهایی را که توسط ما و امثال ما تجربه شد را دوباره تجربه کنند. مسائلی که شاید در حال حاضر خیلی ساده و مشخص باشد. مثلا در زمان ما با توجه به توقف چندین ساله موسیقی مسائلی مثل صدابرداری صحنه هم برای خودش چالشی بود. ولی امروز همان صدا بردار ها در کار خودشان کاملاً حرفه ای شدند. خیلی از مسائل برای خیلی ها عادی نبود. به عنوان مثال برای استفاده از نور لیزری از ما تعهد گرفتند که سالن منفجر نشود ! ولی امروز می بینیم که کنسرت ها به شکل خوبی نورپردازی می شوند.
از سوی دیگر تعداد کسانی که وارد بازار موسیقی می شوند بسیار زیاد تر از دوران ماست و این رقابت را سخت تر می کند.
این موضوع ابعاد زیادی دارد که می شود جداگانه به آن پرداخت.
تا چه اندازه می توان به رویای آلبوم و کنسرت مستقل علی پهلوان فکر کرد؟
خودم خیلی به آن فکر می کنم ولی مطمئناً مستقل مستقل نخواهد بود. ۹۹% سابقه من در موسیقی مربوط به گروه آریان است.
شما در کنسرت ها برخی آثار اریان را به صورت سنتی اجرا کردید آیا ممکن است در آینده شاهد کار سنتی و یا تلفیقی از شما باشیم؟
بعید می دانم به آن شکل تلفیقی اجرا بکنم. آهنگی مثل تنهای تنها که سال گذشته منتشر کردم شاید نهایت این قضیه باشد.
ناگفته ها …
ناگفته ای نیست علنا دلم برای صحنه تنگ است.
منبع : موزیک پارس