با طناب محکم موسیقی فولکلور، از چاه ویل پاپ بیرون می آییم  

2

موزیک فارس_ سهند اینانلو: در ایامی که گروه های موسیقی یک به یک در حال اجرای کنسرت هستند و بازار تورهای تابستانه خوانندگان نیز داغ است شاهد افت شدید کیفیت آثار عرضه شده در این برنامه ها هستیم. داستان مانند قصه معروف مرغ و تخم است، آیا سلیقه مخاطبان موسیقی به این سطح از کیفیت تنزل داشته!؟ یا آنچه عرضه می شود به حدی مبتذل است که مخاطب چاره ای جز انتخاب همین کارهای با کیفیت نازل را ندارد؟ در این مورد نمی توان به طور قطع نظر نهایی و مطلق داد.
اما در میان این بازار شام موسیقی، شاهد پدیده فرخنده ای نیز بوده ایم. عده قابل توجهی از مخاطبان موسیقی ایرانی که عموما از قشر متوسط جامعه نیز هستند به دلیل این افت شدید کیفی آثار تولید شده در حوزه پاپ، به موسیقی فولکلور روی خوش نشان داده اند، به بیان دیگر عدو سبب خیر شده است. اتفاقا شاهد حضور موفقیت آمیز چندین گروه قوی در حیطه موسیقی فولک نیز هستیم که با استقبال این بخش از هنردوستان کشورمان روبرو شده اند که جای بسی امیدواری است تا بلکه ذائقه موسیقیایی جوانان اندکی ایرانی تر و اصیل تر شود. هرچند این دست تغییرات را با دستور و بخشنامه های سیاسی و اداری نمی توان ایجاد کرد اما دولت می تواند با اختصاص دادن امکانات بیشتری به هنرمندان فعال در این زمینه، مقدمات تغییر ذائقه بخش گسترده تری از مخاطبان موسیقی در ایران را فراهم آورد تا شاید از دست این فضای عجیب و لمپن گونه خلاصی یابیم.
متاسفانه خاطره خوشی از ورود ارگان های حکومتی به فعالیت های فرهنگی در خاطرمان نیست اما امیدواریم که اگر قرار بر کمک سازنده نیست، حداقل نهادهای مذکور از بیخ و بن دخالت در این زمینه را فراموش کنند و صرفا ناظر این فعل و انفعالات باشند چرا که به اعتقاد کارشناسان ممکن است دوره این دست تغییرات گسترده بسیار طولانی باشد، اما قطعا اجتناب ناپذیر است. هرچند ممکن است این شیفت فرهنگی تماما به سمت موسیقی فولک نباشد ولی در این تغییر جهت بدون شک شاهد تاثیرات بسزای موسیقی نواحی ایرانی خواهیم بود. چرا که برخی عنصرهای موجود در این سبک باعث جذب جوانان نیز خواهد شد، عناصری چون ملودی های سرشار از تحرک و انرژی که مخاطب را به وجد می آورد. کافیست برای اثبات این مدعا سری به کنسرت گروه هایی چون لیان و رستاک بزنید، و یا صفحه اینستاگرامی “جناب خان” را وارسی کنید که دقیقا نقطه عطف هنرنمایی اش تسلط شگفت انگیز محمد بحرانی به موسیقی محلی نواحی مختلف ایران بوده است.
اخیرا جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار شد که شاهد حضور خیل عظیمی از نوجوانان و حتی کودکان با استعدادی بودیم که به نحوی حیرت انگیز خراسانی، آذری، جنوبی، کردی و… اجرا کردند. گوشه هایی از هنرنمایی آنها را در فضای مجازی دیده ایم، سرآمد آنها پسرکی شیرین زبان بود که در هیبت بزرگانی چون عثمان محمدپرست، به اجرای قطعه ای در بزرگداشت استاد بلامنازع موسیقی اصیل ایرانی؛ محمدرضا شجریان پرداخت. اگر همه این فانوس ها اندک اندک گرد یکدیگر جمع شوند، قطعا تا رسیدن به صبح امید موسیقی کشورمان، تاریکی شب قابل تحمل تر خواهد بود.
خوشبختانه بخش چشمگیری از طبقه متوسط ایرانی متوجه این کنش و واکنش مثبت در عرصه موسیقی شده است و پاسخش هم به این تغییرات مثبت بوده، ولی برای عمومی تر شدن این استقبال باید اندکی صبور باشیم و صدالبته امیدوار به عدم دخالت بنیادین ارگان های حکومتی در روند تولید آثار مشابه.

گویند سنگ لعل شود در مقام صبر
آری شود و لیک، به خون جگر شود

 

 

 

عکس: خبرگزاری ایرنا

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

دبیر تحریریه و دبیر عکس

2 دیدگاه

پاسخ دهید