موسیقی فارس_ شبنم ظهیریان: آهنگ جنجالی جنتلمن پس از ورود به مدارس کشور به رختکن بازیکنان تیم فوتبال پدیده رسید، دلیل این اتفاق راکجا باید جستجو کرد ؟ بدون شک دلیل این ضعف فرهنگی ، متوجه متولیان فرهنگی کشور است
اواسط اسفند 97 «ساسی مانکن» از انتشار آهنگ جدیدش خبرداد و مدت زیادی نگذشت که این آهنگ طرفداران زیادی در بین جوانان پیدا کرد. استقبال از این اثر به حدی بود که حتی هنگام شلوغی های خرید عید، این آهنگ در مجتمع های تجاری پایتخت ، به گوش می رسید.
قبل از این هم آثار شش و هشتی زیادی مورد استقبال مخاطبان ایرانی قرار گرفته بود اما وجه تمایز این اثر با بقیه اثار ترانه ی سخیف آن بود آثار مشابه این اثر سالیان سال است که در مهمانی ها شنیده می شوند اما مساله قابل توجهی که این آهنگ را اخیرا سرزبان ها انداخته ، پخش آن در برخی مدارس و هم خوانی و رقص دانش آموزان در این محیط فرهنگی است که همواره از آن به عنوان خانه دوم یاد می شود.
ماجرا به یک ویدیو و یک مدرسه ختم نشد و ویدیوهای بعدی از مدارس دخترانه و پسرانه یکی پس از دیگری در صفحات مجازی منتشر شد و مسوولان و مردم را به انجام واکنش وادار کرد. همه این اتفاقات آن قدر سریع و شگفت آور بود که وزیر آموزش و پرورش در سخنان خود اشاره کرد که اغراض سیاسی در این کلیپها کاملاً مشهود است. وی با اشاره به اینکه هدف این موضوعات بیاعتماد کردن مردم به آموزش و پرورش و معلمان است، یادآورشد: «اخیراً کلیپهایی به سرعت در فضای مجازی پخش شده و نگرانیهایی را ایجاد کرده است که باعث میشود به این مقوله توجه بیشتری شود، باید در فرایندهای آموزش و پرورش دقت بیشتری داشته باشیم.»
اما ساسی مانکن کیست؟
ساسان حیدری یافته متولد1367 در اهواز است و تحصیل در رشته نرم افزار را رها کرده تا رویایش را در خوانندگی پاپ دنبال کند ، او ظهور و موفقیتش را مدیون تلاطم موسیقی در دهه 80 است.
دیدار ساسی با مهدی کروبی، یکی از مقامات وقت جمهوری اسلامی، در جریان انتخابات 88 نام او را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخت و همین امر باعث شد طرفداران زیادی پیدا کند. دقیقا همان اشتباهی که ابراهیم رییسی در انتخابات 96 با امیرحسین مقصودلو (تتلو) تکرارکرد.
نکته قابل توجه اینجاست که ساسی مانکن چگونه توانسته است از کیلومترها دورتر، این حجم از مخاطبان را درگیر آثار خود کند ؟ ! در حالی که مسوولان ما سالیان سال است با در دست داشتن بودجه های هنگفت و اداره کردن سازمان بدون رقیب صداوسیما هنوز نتوانسته اند آن طور که باید فرهنگ سازی های لازم را انجام دهند.1
وقتی متولیان فرهنگی و موسیقیایی کشور با حذف محمدرضا شجریان ها ، کلهرها ، مهدی یراحی ها و … از سلیقه ی موسیقیایی جامعه ، آنها را به سمت اثار سخیف سوق می دهند، ظهور ساسی مانکن ها در این فضا دور از ذهن نیست
البته می توانیم برای درپوش گذاشتن روی این اتفاق غیر فرهنگی ، موافق نظر وزیرآموزش و پرورش و اطرافیانش شویم و گمان کنیم که همه این اتفاقات دسیسه و توطئه دشمن است!
ساسان زمانی زیرزمینی در ایران می خواند اما اکنون بدون ترس و لرز آن طرف دنیا می خواند و آهنگش تنها در یکی از سایت های موسیقی 36 میلیون بار دانلود شده است حالادیگر مجبور نیست پشت درهای وزارت ارشاد منتظر مجوز بماند و حتی نیازی ندارد که ترانه هایش را سانسور شده بخواند.
ساسی به خاطر حمایت از کارگران و یا رفتن به مزار یک خواننده آن طرف آبی ممنوع التصویر نمی شود. شعرهایش را می خواند و به راحتی هرچه تمام ، آثارش را از طریق تکنولوژی به داخل کشور مخابره می کند.
ساسی در کشورهای مختلف کنسرت برگزار می کند بدون این که ذره ای نگران کنسل شدن آن ها دو ساعت قبل از اجرا باشد.
باید قبول کنیم که فلسفه وجودی انسان به «اختیار» گره خورده است و هیچ بنی بشری را نمی توان مجبور به کاری کرد که اگر این اجبار از بیرون اتفاق بیفتد آرام آرام باید شاهد اتفاقاتی از این دست باشیم که در یک روز تمام پنبه هایمان را رشته خواهد کرد.
تازمانی که سخت گیری هایمان را در زمینه مجوز به شعر و ملودی ادامه دهیم وهنرمندان را ماه ها برای کسب مجوز از این طرف به آن طرف بدوانیم، رفته رفته میل و رغبت آن ها نیز به خلق آثار فاخر از بین خواهد رفت و اینجاست که آثار بی کیفیت داخلی به مذاق مخاطب خوش نمی آید و جای خود را به آثار گاهی سخیف آن طرف آبی می دهد. این گونه است که شاعر می فرماید:«خودکرده را تدبیر نیست.»
و در پایان باید قبول کرد که اتفاقات اخیر چه اغراض سیاسی در پشت پرده داشته باشد و چه بدون قصد و صرفا بر اثر سهل انگاری مدیران مدارس و مسئولان باشگاه به وجود آمده باشد، تلنگر واضحی برای مسوولان فرهنگی کشور است که در برابر یک «جنتلمن» شکست بدی خورده اند.