بازگشت پرقدرت مازیار عطاریان با یک آهنگ اجتماعی

0

موسیقی فارس-مازیار عطاریان، خواننده، آهنگساز و تنظیم کننده ای که از اولین های موسیقی پاپ بعد از انقلاب است، با یک آهنگ به نام کرونا که مدیریت پروژه و تنظیم آن را بهروز صفاریان انجام داده، بعد از مدتی دوری به صحنه اول موسیقی پاپ برگشته است. ترانه این اثر را امیر ارجینی سروده و در کلیپ تاثیرگذار و حرفه ای که مهدی فلک بلند برای این پروژ ساخته بازی کرده است. یکی دیگر از شرکت کنندگان در این کلیپ، استاد همایون خواجه نوری، بیسیست قدیمی ایران است که با بسیاری از اسطوره های موسیقی پاپ قبل از انقلاب روی صحنه بود و حالا در این کلیپ به صورت افتخاری حضور پیدا کرده است.

موضوع کرونا از آن دست اتفاقات اجتماعی نیست که به این زودی ها فراموش شود: «کرونا یک جریان زودگذر نیست؛ پدیده‌ای‌ست که شاید جهان به قبل و بعد از آن تقسیم شود و بشریت بعد از آن وارد دوران جدیدی خواهد شد. کرونا ثابت کرد که زمین بی مرزه…». این را بهروز صفاریان در پستی که برای انتشار این آهنگ گذاشته نوشته است. سازندگان این اثر به این پدیده بزرگ جهانی، نگاه بدون مرز داشته اند.

صفاریان در این یادداشت همچنین با عنوان کردن اینکه «اولویت من با موسیقی و کلامی‌ست، که درمواجهه با دنیا واجتماع تاثیری آگاه‌سازانه و حرکتی رو به جلو ایجاد کند و این مهم را به دور از تفکرات پوپولیستی و عوام فریبانه وظیفه هر هنرمند خصوصا آنها که در راس توجه هستند می‌دانم» نوشته است: «دلیل همکاری من با مازیار عطاریان، علاوه بر دوستی قدیمی و تاثیرات مثبت او در روابط هنری با همکارانش و البته علاقه شخصی‌ام به او، احساس مسئولیتش نسبت به جامعه خودش بوده. او بدون سفارش از سمت ارگان‌های تولید آثار ارزشی، به فکر جریانی اجتماعی رفته که امروزه جهان را هم فرا گرفته تا به سهم خودش، وظیفه‌ای که به گردن یک هنرمند است را انجام دهد و سهم خودش را به جامعه‌ای که همه در آن زندگی می‌کنیم ادا کند.»

مازيار عطاريان متولد 1350 در تهران در خانواده اى هنرمند و هنردوست به دنيا آمد و به همين خاطر از همان دوران كودكى به موسيقى گرايش پيدا كرد. او در سن هفت سالگى تمرينات ابتدايى خود را نزد منوچهر کهنموئی، دايى هنرمندش آغاز كرد.

او در دوازده سالگی موفق به فراگیری اصولی موسیقی زیر نظر دومین استادش آرداشس تارپینیان شد و در پانزده سالگی به تدريس مقدماتی موسيقى پرداخت. سال 1368، در سال هاى قحطى موسيقى، آلبوم “بهونه” با صدای سعيد پورسعید خواننده مطرح آن دوران با همکاری مجید رضازاده و مازیار عطاریان وارد بازار شد که به اعتقاد عده ای اولین آلبوم پاپ بعد از انقلاب است که البته به صورت غیرمجاز منتشر شد. دومین تجربه حرفه ای وی در سال 1370 در کنار شادمهر عقیلی در آلبومی با عنوان “فریبا” و با کمک خشايار اعتمادي که امكانات استوديوي شخصي كوچكش را براي خلق اين آلبوم در اختيار گذاشته بود و همچنین مجید رضازاده رقم خورد و نخستین تجربه خوانندگی شادمهر نیز محسوب می شود.

این همکاری درنهایت منجر به تشکیل گروه دو نفره مازیار و شادمهر با عنوان “آدیش” و اجراهای متعدد و تصمیماتی جهت ادامهء فعالیت در خارج از کشور و … شد که علی رغم تلاش های فراوان برای خروج از کشور و ادامهء حیات هنری، فعالیت این گروه ناکام ماند، گروهي كه افسانه شد و سر به مهر خواهد ماند.

بنابر آنچه بعدتر در مصاحبه های دیگر هنرمندان ذکر شد، آنها گروهی غیررسمی با حضور فواد حجازی، علیرضا عصار، شادمهر عقیلی، بهنمام ابطحی و … داشتند که در مهمانی ها و برنامه های غیررسمی به اجرای برنامه می پرداختند و در اغلب آنها یکی از نوازندگان و خواننده آن مازیار عطاریان بود.

با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور در آن سال ها، مازیار عطاریان با محدودیت های بسیاری دست و پنجه نرم کرده تا آنجا که کار به احضار و بازداشت کشید و دیگر هیچ فضایی برای فعالیت حرفه ای در حوزه موسیقی برایش مهیا نبود و همین امر باعث شد تا به فکر چاره ای برای ادامه حیات هنری و اقتصادی خود باشد.

بنابراین در سال 1374 عازم جزیره کیش شد و فعالیت های هنری خود را از سر گرفت. در سال 1376 با حکمی از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ سکان هدایت و ساماندهی موسیقی جزیره کیش را به دست گرفت و در این سمت نیز شش ماه بیشتر دوام نیاورد.

در همان زمان به سفارش مدیرعامل سازمان عمران کیش محمدرضا یزدان پناه مشغول ساخت آلبومی با عنوان «جزیره من» به همراه علیرضا بندری شد که هدف از ساخت این آلبوم معرفی بیشتر جزیره و جذب توریست های خارجی بود. این آلبوم اولین آلبوم پاپ-راک ایرانی ست و با وجود تمامی تلاش هایی که برای ساخت این آلبوم شده بود، آن سال متاسفانه موفق به دریافت مجوز انتشار این آلبوم نشد و در نهایت این آلبوم با تنظیم مجدد برخی از قطعات و پیگیری های مستمر بهروز صفاریان در سال 1379 در “استودیو پاپ”، مکانی که هنوز صدای خوانندگان مورد علاقه مازیار در دههء 50 در آنجا طنین افکن بود، توسط شرکت آوای مهر روانه بازار شد. در این آلبوم هنرمندانی همچون بهروز صفاریان، کاوه یغمایی، فواد حجازی، سیروس سلیمی، پدرام کشتکار، مهدی عطاریان، علیرضا بندری، آرمان مهربان، سودابه شمس، پویا صمیمی، محسن کلهر، رحیم شبخیز، حمیدرضا یراقچیان و ناصر فرهودی در استودیو پاپ به پایان رسید و با استقبال چشمگیری روبرو شد. ترانه های این آلبوم از دکتر علیرضا بندری ست.

مازیار همچنین چندین آلبوم و تک ترک را برای دیگر هنرمندان کار کرده که از آن جمله است آلبوم های «شاهزاده ترانه ها» با داریوش سام، «آیینه دق» با حمید اصغری، «لحظه عاشقی» با فرزاد صادقی، «مست» با مهران مستی و چندین آلبوم دیگر. یکی از این آثار هم همکاری با بهروز صفاریان در چند کار و از جمله آلبوم دورنگی با صدای بهنام صفاریان بود. او در مقطعی هم با بهروز علییاری استودیوی مشترک داشت و آثار بسیاری را در آن مقطع با همکاری هم تولید کرد.

یکی از آثار و همکاری های جالب مازیار، ساخت قطعه «اتفاق ساده» با صدای امیر تتلو بود که در سبک و سیاق دیگری ست و اخیرا منتشر شده است.

مازیار در آلبوم ها و تک ترک هایش همچنین با هنرمندان مطرح بسیاری کار کرده که از آن جمله اند: «یغما گلرویی، قاسم افشار، مهرزاد اصفهانپور، رضا تبریزی، امیر تتلو، عبدالجبار کاکایی، آرش سزاوار و استاد سعید دبیری»

او همچنین برای چندین فیلم سینمایی و یک تیاتر موسیقی متن ساخته است.

قطعه کرونا با ویدیویی خوش ساخت به شکلی مطلب منتشر شده و هم اکنون در تمام سایت ها و رسانه های معتبر در دسترس همگان است.

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

پاسخ دهید