موسیقی فارس-پیام عزیزی از آن دسته خوانندگانی است که آهسته و پیوسته حرکت می کند و همیشه با اعتماد بر توانایی های آوازی خود، امضای خود را ماندگار کرده است.
خواننده قرار است با گروه هشتاد نفره دف نوازان «فروزان» و «هوران» به سرپرستی سیاوش عبدی و بهروز قهاری در تالار اندیشه حوزه هنری در تهران کنسرت بزرگ عرفانی برگزار کند.
او که پیش از این به عنوان تنها خواننده ایرانی با سامی یوسف همکاری مشترک داشته است، این بار در ساعت 21 روز 19 مردادماه جاری در تالار اندیشه حوزه هنری در تهران کنسرت بزرگ عرفانی برگزار میکند و در آن قطعات و آهنگهای عرفانی از جمله «الله مدد»، «يا رسول الله یا شاهي مدينه»، «از دست عشق»، «يا رسول الله نظری فرما»، «كوچه محبت»، «مسلمانان»، «يار ميگويد الله»، «باده جبار» و آهنگهای كوردی شاد همچون؛ «مهگری مهگری»، «كابوكی» و … را اجرا میکند..»
با وی پیرامون این کنسرت و دیگر کارهای وی گفت و گو کرده ایم.
به عنوان خواننده مستقل از همکاری با گروه هوران و فروزان بگویید و اینکه این همکاری چگونه و بر چه اساسی شکل گرفته است؟
ریشه موسیقی ما در ایران عرفانی -معنوی است و سبک موسیقی من نیزعرفانی – معنوی است.
علت اصلی همکاری من با این گروه به دلیل این است که اعضای گروه به روح پاک موسیقی عرفانی اعتقاد عمیقی دارند و از آنجایی که ساز اصلی تکایا و خانقاه های کردستان دف می باشد، وجه مشترک ما بود . می شود گفت ما هم از ساز دف بیش تراستفاده کرده ایم .همین طور در موسیقی عرفانی خانقاه ها و فضای کردستان بیش تر از ساز دف استفاده می شود.
بر مبنای داشته های خود خواهید این کنسرت را پیش می برید یا اینکه اجرای خاصی مدنظر است؟
اخیرا حرکت های نو و تاثير گذاری در شیوه موسیقی عرفانی خود انجام دادم که به نظر بنده می تواند برای مخاطب دلچسب باشد و با این گروه انشالله بتوانیم اجرای موفقی را باهم داشته باشیم.
به عنوان یک خواننده فکر می کنید شما چقدر در پیشبرد اهداف یک گروه موسیقی موثر هستید؟
من اعتقاد بسیار عمیقی به موسیقی عرفانی دارم و تمام تلاش من در جهت ارتقای این نوع موسیقی معنوی است انشالله بتواند تا یر گذار باشد کماکان که تا الان بوده است. در این کنسرت سعی کرده ام با دعوت به توازن و تعادل، دعوت به اعتدال و راه میانه، دعوت به حقیقت وحدت آفرین پاسخی به رشد خشونت و افراطگرایی در دنیایمان بدهم. با این حال در این کنسرت، دیدار دوبارهای با موسیقی کسانی داشته باشم که قبل از ما در این راه میانه به سمت مرکز حرکت کردهاند. من معتقدم که بسیاری از مشکلات فعلی ما عمیقا مرتبط با یک نوع قطع ارتباط فرهنگی با گذشته و فراموشی میراث فرهنگی، هنری و معنوی ماست.
خیلی از موسیقی عرفانی می گویید. رابطه اتان با این موسیقی به چه صورت است؟
موسيقی عرفانی كه ريشه موسيقی ايرانی است؛ در خانواده ما قدمتی ٣٠٠ ساله دارد. موسيقی عرفانی به دليل اينكه از دل عارفان و عاشقان ناب خداوند عزيز و حضرت رسول اكرم صل الله عليه وسلم، بر می آيد لاجرم بردل می نشيند و هميشه در ادوار تاريخ جايگاه ويژه و مستقل خودش را در موسيقی حفظ كرده است. دست از طلب ندارم تا كام من بر آيد/ يا تن رسد به جانان يا جان زتن بر آيد. تا جان در تن دارم به عشق خدا و حضرت رسول الله صل الله عليه وسلم ميخوانم؛ چون اعتقاد و باور من و همه عارفان حقيقت بر اين است كه بالاترين و مقدسترين و با صفاترين عشق، عشق به خدا و رسول خدا صل الله عليه وسلم است
فکر می کنید نبود شما در عرصه موسیقی به این عرصه ضربه خواهد زد؟
بله به این دلیل که در حال حاضر من از معدود خواننده هایی هستم که در این زمینه با عشق خیلی زیاد در این سبک از موسیقی فعالیت دارم.
شما تنها خواننده ایرانی هستید کمپه با سامی یوسف اجرای مشترک داشتید. این همکاری چگونه بود؟
به جز من در این منطقه دیگر کسی نبوده که با ایشان همکاری داشته باشد . این همکاری بسیار عالی بود و به لطف خدا برکت پیامبر اکرم(ص) همان اهنگ یا رسول الله ، مدینه اهنگ من بود که اقای سامی یوسف بازخوانی کردند. این همکاری درهای تازه ای از موسیقی عرفانی دینی به روی من گشود. به همین جهت گستره کار من به کمک دوست خوبم اقای سامی یوسف می شود گفت بین المللی یا جهانی شد. اشنايي ما اینگونه شکل گرفت که ایشان اهنگ یا رسول الله که به زبان کردی است را گوش داده بودند و بسیار علاقه مند بودند که آن را بازخوانی کنند. با مطرح کردن این موضوع با دوست خوبم اقای محمدی من را به دبی دعوت کردند و من تقریبا سه رو مهمان ایشان بودم بودم که با هم در همان جا این آهنگ را خواندیم.
از قطعات خود در این کنسرت خواهید خواند؟ یا از همکاری با سامی یوسف؟
هر دو . هم از قطعات خودم و هم قطعه ای که با اقای سامی یوسف مشترك اجرا کردیم .
با توجه به رویکردی که این کنسرت دارد فکر می کنید بتوانید توجه اعضای آنها و همین طور مخاطبان خودتان را جلب کنید؟
من این را پاسخ دادم. گفتم خدمتتون که اخیرا حرکت های نو و تاثیر گذاری در شیوه موسیقی عرفانی خود انجام دادم پاسخ این سوال زیاد فرقی با آن سوال ندارد.
این ایام تب اجرا کنسرت خواننده های ایرانی در دیگر کشورها فراگیر شده است. این کنسرت ها چقدر مخاطب دارند؟
موسیقی پاپ انقدر فراگیر شده که همه موسیقی ها تحت تاثير ان قرار گرفته اند و می شود گفت شاید ان طور که باید و شاید برای ظهور و بروز گوشه های ناب و زیبا موسیقی ایرانی کار چشم گیری نشده است. کار ها یکنواخت هستند واگر هم یکنواخت باشد مخاطب همیشه دوست دارد کار جدید و موسیقی نویی را گوش بدهد . با این حال ما در موسیقی سنتی می خواهیم مخاطبان مان از ما راضی باشند و مخاطبان مان زیاد تر بشود .
ما کار های جدید تر، کارهایی که تقلید نباشد، سبک جدید تر داریم. این همه اهنگ ها، این همه گوشه ها این همه دسته ها، این همه مایه های ناب اصیل ایرانی داریم که بتوانیم تلفیق کنیم و به کمک این همه امکانات که در موسیقی اصیل ایرانی هست، این ریشه ها را این اساتید ریشه دار و اصیل ایران برای ما داشتندتا ما بتوانیم از این امکانات به نحواحسنت استفاده کنیم به این ترتیب مطمئنا مخاطبانمان بیش تر می شود.
استقبال مخاطبان غیرایرانی چگونه است؟
بسیار خوب بوده است و این مخاطبان نشان داده اند که از موسیقی اصیل ایرانی لذت می برند.
مردم پسند بودن موسیقی سنتی کمتر اتفاق می افتد چرا؟
همه گیرشدن تقلید و کپی در بین خوانندگان آن هم نه در سبک حتی در لحن، چقدر به آواز ایران ضربه زد؟
بسيار زياد! این کار بسیار مضر و مخرب است . هنرمند مي تواند به اسمان ها پرواز كند به شرط انكه با بال های خودش بپرد نه آنكه با صدای كس ديگر يا با لحن كس ديگر !
كسي كه مي خواهد اعلام وجود كند بايد با لحن و صدا و سبك و سياق خودش باشد اگر ما در سال ٧٨ البوم خود آهنگ معروف الله مدد را بيرون داديم هزاران كاست فروخته شد مهم اين بود كه سبك،شعر،موسيقی و همه چيز جديد بود و تقلید در آن نبود و به همین دلیل مردم از آن استقبال كردند.
برای همه گیر شدن موسیقی اتان چه کرده اید؟
سعی کرده ام آنچه مردم دوست دارند را بخوانم ولی در سایه موسیقی حرفه ای و جدی!
فکر می کنید ما در ایران نقد موسیقی بهشکل حرفهای داریم و نقد و آنالیز برای آثار منتشر شده بر اساس استانداردها انجام میشود؟
خیر دلیلش این است که باید آن هایی که باید روال نقد را پیش برند سواد کافی ندارند. وقتی شما برفرض مثال اطلاعاتی از یک شهر کشور یا خیابانی نداشته باشی وقتی کسی از شما بپرسد فلان جا کجاست و شما ندانی و اطلاعات دقیق نداشته باشی، نمی توانی ادرس دقیق را به طرف بدهید یعنی اینکه اکر ما اطلاعاتمان به روز باشد یعنی برمبنا معیار های جهانی باشد مطمئناً نقد و انتقاد بیش تر می شود و همین طور پیش برد کار هامون بیش ار می شود ولی اگر وقتی که علم به روز و سواد زیاد نباشد طرف درجا میزند…. در هر زمینه ای همین طور است.
موسیقی سنتی ما به شکلی حرکت کرده که در مقایسه با قبل مخاطب کمتری دارد. درواقع نسل تازه کمتر جذب شنیدن موسیقی ایرانی می شود. این موضوع ریشه در تغییر ذائقه ها دارد یا کارهای تولیدشده در این عرصه چندان قوی نیستند؟
هر دوی این ها تاثیر بسزایی در این جراین داشته اند و نمی توان یکی از آنها را ملاک قرار داد.
در زمینه آواز در حال حاضر صدای كدام خواننده با معیارهای شما از آواز هماهنگی دارد؟
در سبك و سياق من تنها برادر و دوست عزيزم سامی يوسف است که می خواند و با معیارهای من هماهنگی و همخوانی دارد.
برنامه ای که در کوتاه مدت پیش چشم تان است، چیست و آیا اجرای گروهی یا تور کنسرت در اروپا و آمریکا دارید؟
بله ما انشالله تورهایی در آسیا اروپا و آمریکا خواهیم داشت به امید خدا. اینها حرکت هایی هستند که من می توانم انجامشان بدهم ولی در عین حال در اجرای یکی دوتا آهنگ با خواننده های جهانی (اسم خواننده هارا نمی توانم ذکر کنم) که واقعا جز خواننده های خوب جهان هستند داریم همکاری می کنیم و ساخت کلیپ هم انشالله در حال مذاکره است. بعد از ان اشالله تورهای ما شروع می شود .