گفت و گو با سحر کساوندی به بهانه کنسرت حرکت گروه آرورا:

پرفومنسی با هدف حفظ سنت و فرهنگ اقوام

0

ویژگی های اجرایی گروه را منحصر به فرد می کند

موسیقی فارس-لی لا رضایی: سحر کساوندی از بانوان موفق در زمینه اجراهای پرفومنس است. وی فارغ التحصیل از رشته مهندسی برق الکترونیک در مقطع ارشد بوده که اساسا هیچ ارتباطی با زمینه  هنری اش ندارد. اما در این زمینه توانسته موفق عمل کند. همچنین نمایشنامه هایی را به نگارش در آورده که در کارنامه هنری¬اش به چشم می خورد.
با وی درخصوص اجرایی که ویژه بانوان در تالار سوره حوزه هنری دارد، گفت وگو کرده ایم که می-خوانید:
* از اجرای پیش رو بگویید . گویا این یک اجرای پرفومنس است. درست است؟ راجع به ترکیب این اجرا توضیح بدهید که مخاطبان بدانند چه برنامه ای قرار است تماشا کنند؟
بله همین طور است  این اجرا یک پرفومنس با هدف حفظ سنت و فرهنگ اقوام مختلف ایرانی در چند اپیزود مختلف برای بانوان  است که  در روز 28 تیرماه جاری  ، ساعت 16 به روی صحنه میرود. این اجرا تلفیق تئاتر و حرکات  فولکلوریک نواحی مختلف ایران است که در هر بخش از لباس مختص همان ناحیه استفاده شده است. حتی در قسمت تئاتر این اجرا که به صورت مونولوگ است، سعی شده از گویش و لهجه همان ناحیه استفاده شود.
موسیقی زنده در این این اجرا نداریم. چون این اجرا تمدید اجرای قبلی ماست .من خود نوازنده چنگ هستم و خیلی راغب بودم در این اجرا از این ساز استفاده کنیم اما به همین دلیل که اجرای تمدید بود، نمی توانستیم وارد این مقوله شویم.
چه ویژگیهایی کنسرت شما را با دیگر کنسرت بانوان متمایز کرده است؟
من و دوستانم بر این باوریم که آنچه یک اجرا از یک گروه را منحصر به فرد می کند، نه ویژگی های موجود در امکانات، بلکه ویژگی های اجرایی و نحوه و شکل اجراست. ما در این اجرا با بسنده کردن به این موضوع سعی در اجرایی به بهترین شکل ممکن داریم که امیدوارم نتیجه آن چیزی شود که هدف مان است. در این اجرا از موسیقی هایی استفاده شده که گویای  هدف اصلی باشد و در عین حال برای مردم جذابیت خاص خود را داشته باشد.
گاها اجراهایی از بانوان را دیدم که یک نفر به عنوان مجری به روی صحنه می رود و شروع به صحبت در رابطه با حرکات فولک  هر ناحیه می پردازد که گاها طولانی شده و باعث خستگی بیننده می شود. در این اجرا سعی کردم به جای مجری از یک بازیگر اسنفاده کنم که بر روی صحنه بازی کند و گویای عواطف و احساسات باشد. نکته ای که در نوشتن نمایشنامه مد نظرم بود این بود که حتما به زبان طنز باشد تا از خستگی بیننده جلوگیری شده و جذابیت بیشتری برای او داشته باشد.
گویا این اجرا با دیگر اجراهای خودتان نیز تفاوت های عمده ای دارد. از این تفاوت ها بگویید؟
در اجراهای قبلی تنوع ناحیه ای کمتر بود. به طوریکه شخصا بر روی ناحیه آذربایجان تمرکز داشتم. اما در این اجرا این گونه نیست. جدای ازاین همان طور که گفته شد تا حدودی بیان مونولوگ های طنز در این اجرا یک جور نو آوری بوده است.
اینکه تهیه کننده برای همکاری با چنین گروههایی درواقع ریسک می کند را قبول دارید؟ چون مخاطبان نمیدانند قرار است شاهد چه برنامه ای باشندممکن است استقبال در ابتدا خوب نباشد یا خیلی ها گروه را نشاسند.. اینطور نیست؟
کاملا درست است. در حقیقت به دلیل قوانین هنری زنان و همین طور تازگی اجراهای بانوان به صورت رسمی، این گونه اجرا ها به طور کامل برای مخاطبان شناخته شده نیست و تازگی دارد. همین مساله باعث آشنایی کمتر بانوان با این سبک اجرا ها شده و طبعا حمایت کمتری ازاین اجراها می شود. چون مخاطبان دقیقا نمی دانند که بیننده چه برنامه ای خواهند بود. آقای فلاحپور  تهیه کننده این برنامه  در حمایت از ما به برگزاری برنامه های ما اقدام کردند و این بسیار جای ستودن دارد.همین طور زحماتی که خانم آیدا امیری مقدم در این راستا برای ما و گروههای بانوان می کشند ، برکسی پوشیده نیست و جای تشکر دارد.
سهم شما از نقصان های این عرصه چیست؟
ساعت اجراهای بانوان بسیار محدود است. از طرف دیگر تعداد سالن کمتری به این اجراها اختصاص داده می شود. اجراهای بانوان تنها در فرهنگسرای نیاوران، تالار وحدت، تالار سوره و تالار اندیشه انجام می شود و تنوع مکانی بالایی ندارد. از طرف دیگر به دلیل آشنایی کمتر با این برنامه ها معمولا حامی مالی وجود ندارد. اما در کل مشکل عمده ای وجود ندارد.
آیا مشابه چنین گروهی در ایران هست؟ یا عنوان یکه تاز را با خود یدک می کشید؟
خوشبختانه گروه های دیگری هم به صورت مجاز به این فعالیت می پردازند که باعث خوشحالی است چون  قطعا حضور گروه های مشابه می تواند به رشد و پیشرفت ما کمک شایان توجهی کند.
آیا در اینده برنامه دیگری خواهید داشت. به چه صورت؟
در حال حاضر در حال نوشتن نمایشنامه ای متفاوت برای اجرای بعدی هستم که از  موسیقی زنده و خواننده هم استفاده می شود. ممکن هست از ایده شاهنامه خوانی هم استفاده کنم که طرفداران خاص خود را دارد
 برای بانوان علاقمند به این عرصه چه توصیه ای دارید؟
در این عرصه نهتنها از بعد کاری میتوان به آن نگاه کرد بلکه می توان نگاه دیگر هم داشت. به شخصه در تمام زمان هایی که در این عرصه فعالیت می کنم استرس کمتری دارم و همین طور درگیری های فکری ام کاهش می یابد.
جدای ازین مساله با حمایت زنان علاقه مند به این اجراها می توان گام بزرگتری برای پیشرفت حضور زنان در جامعه داشت.
بسیاری از زنان هم هستند که در این زمینه بسیار مستعد هستند اما شرایط برای شکوفا شدن استعداد آنها فراهم نشده است. به تمام بانوان علاقه مند به این عرصه توصیه می¬کنم برنامه ریزی برای یک شروع داشته باشند. متاسفانه شاگردانی دارم که علاقه وافر در این زمینه دارند اما وجود مشکلاتی نظیر عدم اعتماد به نفس، سن بالا و ِ… باعث شده دید منفی برای حضور در این زمینه داشته باشند. از نظر من هیچ کدام ازاین مسایل نمیتواند باعث عدم حضور آنان شود.
خاطرات با چه محوریتی است؟ و عوامل آن چه کسانی هستند؟
نمایش خاطرات در رابطه با زندگی چند دانشجوی دختراست که هر یک از شهر های مختلف هستند و باهم در یک خوابگاه زندگی می کنند. متن این نمایش توسط من نوشته شده و با کارگردانی من و بازی هما پارسایی سرشت(پریسان) و تهیه کنندگی مجید فلاحپور در ۲۸ تیرماه ۹۸ در تالار سوره به روی صحنه می رود.
در این نمایش نیلوفر جلمبادانی، کیمیا قهاری، سپیده دهنوی، نغمه وزیری، فاطمه قدیری فرید، فاطمه عبدالهی، زهرا اکبری، سارا پویان، محدثه دارابی، سروناز صالح عظیمی، زهرا مقدم ،لعیا حشمتی، راتا سلطانی، باران دواچی، دیانا کردستانی، نیان طبیبی، ثمین یوسفی و النا خادم صابر به ایفای نقش می پردازند. در ضمن علاقمندان برای تهیه بلیط این نمایش میتوانند با شماره های زیر تماس بگیرند
09381573809
09301226484
و یا به سایت
www.iranconcert.com مراجعه کنند.
منبع: اختصاصی موسیقی فارس
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

پاسخ دهید