صدای روضه هات هنوز توی گوشمه!

0

موزیک فارس _ سارا تقی نژاد: اشتباه نکنید. این شعر یا میکس جدیدی از ماکان بند نیست، بلکه بیتی از مداحی یک مداح امروزی است.

مد شدن مداحی یا مولودی خوانی به سبک پاپ و متال در این روزها چیز عجیبی نیست بلکه این امر تا مدتی دستمایه ای برای سرگرم شدن مردم کشورمان نیزشده است.

ریشه و عقبه نوحه سرایی در تاریخ و طبق روایات اسلامی، به آن زمان که مصیبت های امام حسین(ع) و عاشورا برای حضرت آدم بازگو شد، برمی گردد.
مداحی، ریشه‌ای تاریخی در سیره پیامبر و اهل بیت دارد. در زمان حیات پیامبر، اشعار زیادی هم در مدح و ثنای خداوند و هم در مدح پیامبر و همچنین در رابطه با وقایع تاریخی مثل غدیر خم سروده شده است که بسیاری از این اشعار در دیوان‌های مختلف شعری از جمله دیوان صاحب بن عباد، موجود است و در کتاب «الغدیر» نیز علامه امینی بسیاری از این اشعار را آورده‌است.

امامان شیعه، شاعران را به سرودن شعر دربارهٔ خداوند، پیامبر و اهل بیت تشویق می‌کردند و همین امر نشان دهنده جایگاه قابل توجه مداحی در اسلام است.

محتشم کاشانی از مشهور ترین شاعران شیعه با ترکیب‌بند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» که در وصف شهیدان کربلا سروده است، شعر و مرثیه حسینی را به اوج خود رساند.

تاثیر این مرثیه به حدی بود که تا به امروز در اکثر مراسم های عزاداری زمزمه می شود.

از دهه هشتاد به بعد تغییرات در سبک مداحی ها شروع شد و سبک قبلی با اصالتی که در دستگاه های مختلف اصیل ایرانی خوانده می شد ، جای خودش را به ریتم هایی به سبک پاپ و حتی متال داد.

در آن هنگام اگر در فضای مراسمی که به اسم عزاداری برای امام حسین(ع) برگزار می شد قرار می گرفتیم، به جز شنیدن اشعاری نا مفهوم و مطابق آهنگ پاپ پرسروصدای همان سال و همچنین هیجان کاذب ریتم مداحی ، چیز دیگری عایدمان نمی شد.

کم کم ریتم های تند و شور جایگزین ریتم وسبک ایرانی که از دیر باز در مدیحه سرایی حسینی وجود داشت ، شد.

هرچند این دست مداحی ها طرفدارانی را برای خود دست و پا کرده اند ، اما مانند غذایی خوش رنگ و لعاب هستند که اتفاقا زهرآگین شده است.
در واقع این شعرها درون مایه و باطنی ندارند که مستمع با شنیدن آن ها تاثیر بگیرد و این سبک مداحی ها که اتفاقا توسط مداح های مشهور در حال ترویج است ، جز هیجانی کاذب و لحظه ای ، منفعت دیگری ندارد.

موسیقی اصیل و زنده ی ایرانی با تمام زیبایی هایش می تواند این خلاء هارا پر کند. همان گونه مردم یزد با سبک اصیل عزاداری های خود و گنجاندن مسائل روز در این اشعار ،گوشه ای از زیبایی های اصالت شعر و ریتم را نمایش می دهند به طوری که نوا و تصویر این مراسم ها به طور گسترده در فضای مجازی پخش شده است.

می توان گفت که عدم خلاقیت و عدم توانایی آهنگسازی و در راس آن عدم مطالعه کافی در حیطه ی موسیقی سبب شده است تا مداح ها باکپی برداری از ریتم آهنگ های پاپ با اهداف متنوعی دست به انجام چنین کاری بزنند.از جمله این اهداف می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- مشهور شدن یک شبه ی خود

۲- هیجان بخشیدن به اجرا ها برای جذب بیشتر مردم

۳- تمایز از دیگر هم صنف های خود

۴- پیدا کردن طرفداران پرو پاقرص

باید دانست که فرهنگ عاشورایی از قداست و شآن بالایی برخوردار است و اینگونه حرکت ها نه تنها به گسترش فرهنگ حسینی کمک نمی کند بلکه لطمه زیادی هم به بدنه ی این فرهنگ می زند.

در هرصورت شان و قداست حسینی و فرهنگ عاشورا باید حفظ شود، چرا که امان حسین(ع) با گوشت و خون مردمان کشورمان آمیخته و اگر چنین اتفاقاتی تکرار شود ، مقابله و دل آزردگی مخاطبان را موجب می شود.

از لحاظ حرفه ای نیز کپی کردن آثار دیگران بدون اجازه صاحب اثر ، سرقت محسوب می شود و اخلاقی نیست و قطعاباید قوانینی وجود داشته باشد که با این افراد سود جو مقابله کند.

به بیان دیگر:
اگر نظارت ها در این حیطه بیشتر شود، امید است که کمتر شاهد این اتفاقات باشیم.

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

پاسخ دهید