موسیقی فارس-لی لا رضایی: علی شوکت خواننده ای است که در بدو ورود به دنیای موسیقی توانست به رویای دیرینه خود برسد.
«بیست شهریور» فرصتی برای او فراهم کرد تا خود را به اهالی موسیقی و این عرصه ثابت کند. او آلبومی دیگر با عنوان «نقطه دار» را در دست انتشار داشت که در همکاری با بهاره رهنما قرار بود وارد بازار موسیقی شود اما بنا به اختلافاتی که با وی داشت از انتشار این آلبوم و نهایتا همکاری با بهاره رهنما صرف نظر کرد و عطای این آلبوم را به لقایش بخشید.
اکنون وی تصمیم دارد قطعات این آلبوم را با تنظیمات جدید به صورت تک آهنگ در اختیار علاقه مندان قرار دهد، تا باری دیگر حضوری پرانرژی را در موسیقی کشور رقم بزند.
*همچنان سبک راک کار میکنید؟
نمی دانم منظورتان از راک چيست ولى اگر تعریف استاندار راک را در نظر بگیرم آثار من راک محسوب نمی شود.
*اما به شما عنوان خواننده راک داده اند!
درست است، با تعاریفی که در ایران هست و با توجه به سازبندی اينگونه، جا افتاده است که نام راک را انتخاب می کنند در حالی که من موافق این موضوع نیستم. استفاده از گیتار الکتریک یا گیتار بيس دلیلی بر راک بودن کار نمی شود. با این تفاسیر از نظر خودم سبك من پاپ – راک است.در كارهاى جديدم سبک تغییر خيلى زیادی نکرده است و فقط برخی از نقطه نظرات منطقى طرفداران لحاظ می شود. در زمینه ترانه ها هم باید بگویم که مثل قبل از تجربه هاى عاشقانه و اجتماعى ام نوشته شدن و لحن ترانه ها هم خیلی دستخوش تغییر نشده است.
*اما انگار قصد انتشار این آلبوم را ندارید!
بله همین طور است. از آنجایی که این آلبوم در همکاری با خانم بهاره رهنما تولید شده بود پس از اختلافات بيشمار سلیقه ای و عقیده ای که با هم داشتیم، تصمیم گرفتم این آلبوم را با تنظیماتی جدید و به صورت تک قطعه منتشر و روانه بازار موسیقی کشور کنم.
*مشکل شما با ایشان چه بود؟
كمى دير متوجه شدم كه هدف ايشون برداشتن قدمى در جهت موسيقى نبود… مى تونم بگم يكى از بزرگ ترين حماقت هاى زندگي ام ، اين بود كه پذيرفتم با ايشان كار كنم.
قرار بود دومین آلبومم که شامل پانزده قطعه است را به تهیه کنندگی ايشون منتشر کنم ، به هر حال ايشان از ميزان جدى بودن دنياى موسيقى كاملا بى خبر بودن ويا من اهل موسيقى طنز نيستم، به اضافه اينكه توقعات بيشمار عجيبى داشتند كه خدا را شكر که توانستم با كمك وكيلم همچنين دفتر موسيقى وزارت ارشاد، بهترين تصميم كه قطع همكارى باشد را بگیرم.
*حیف نیست آلبومی که در مرحله انتشار است از حضور در بازار موسیقی باز بماند؟
حيف هست ولى به چه قيمتى ؟
من قيد موقعيت هاى خيلى بهتر و مهمتر از انتشار آلبوم رو زدم فقط بخاطر اينكه مجبور بودم از شرف و اعتقاد و تربيت مادر و پدرم چشم پوشى كنم و تن به خواسته هايى وقيحانه بدم.
*خوب اگر با تهیه کننده دیگری همکاری کنید چطور؟ این آلبوم می تواند منتشر شود؟
بله از لحاظ قانونى مشكلى نيست ولى خودم ميلى براى انتشارش ندارم .
باز كردن پاى بازيگران و ورزشكاران و غيره كه از جنس موسيقى نيستند به دنياى موسيقى مسئوليت بزرگى نزد اهالى اون داره كه خدا رو شكر با مشورت بزرگان اين اتفاق توسط من نيوفتاد.و راجع به كار با تهيه كننده ديگه بايد بگم هنوز تهيه كننده اى پيدا نكردم كه مطمئن باشه مردم با كاراى من مى رقصن كه بخواد باهام كار كنه…
* از سالی که «بیست شهریور» منتشر شد، سالهای زیادی می گذرد، طی این مدت از فضای موسیقی دور بودید یا در سایه فعالیت می کردید؟
دور نبودم و به شدت مشغول كار و توليد بودم . دنبال شرايطى ويژه و قدرتمندى بودم براى حضور در صحنه و با كسانى كه پيش رومی بودند به توافق درستى براى اين كار نرسيدم چون موسيقى اولويت اولشا ن نبود و با ماشين حساب تو كوچه دنبالم مى كردند و از سود سه ماه بعد ، هزار تومانى كه مى خواستند بدهند مى پرسيدند و يا توقعات نابجاى ديگری هم به جز موسيقى داشتند.
*سبک موسیقی ای که کار می کنید، چندان در میان مردم جا نیفتاده است، فکر نمی کنید نیاز باشد مردمی تر کار کنید؟
قرار نيست موسيقى من را همه بپسندند. من سبكى دارم وعلاقمند خاص خودش را دارد. لباسى كه مد مى شود، قرار نيست به تن هم قشنگ باشه. موضوع اينجاست كه فضاى كار براى من و امثال من هم باشد تا همان عوام كه مي گویید، حق انتخاب بيشترى داشته باشند ،ببينيم بازهم سبك رايجمان همين است؟ آیا این نوحه خوانی ها و دمبل و ديمبل همچنان می ماند یا نه؟
*زمانی که شما شروع کردید خبری از انبوه خوانندگان کنونی نبود، به نظر می رسد این وضعیت شما و امثال شما را پس می زند و شاید نتوانید انطور که باید خود را نشان بدهید. در این خصوص چه تمهیداتی اندیشیده اید؟
بله خبرى نبود و الان از هر 10 نفر جنس مذكر چهار نفر خواننده اند و يا حداقل يک تك آهنگ در راديو جوان دارند. كار خوب هميشه خوب است و درمیان هر انبوهى موفق است.
مشكل از مراجعى است كه خوراك موسيقايى مردم را تهيه مى كنند و تجارت، اولويت اولشان است متاسفانه! و تمهيدات من تلاش براى خوب بودن و خوب موندنه.
*شما نیز مانند اوج خوانندگان به انتشار تک قطعه روی آورده اید. چرا؟
چون انتشار آلبوم با توجه به قانون كپى رايت سودى براى تهيه كننده ندارد .
*آیا این تک قطعات لطمه ای به روند کاری خواننده نمی زند ؟ همین طور به شما؟
روند كارى خواننده، امروز شده ميدان مسابقه اى كه ماهى يك كار بيرون ندهى انگار تمام شده اى و بانيان كنسرت ها هم دنبال نفر اول تا پنجم هستند ، بدون این که محتوای کارها را در نظر بگیرند.
*به یاد دارم در گفت و گوهای قبلی به ماندن وماندگاری فکر می کردید. فکر می کنید این ماندگاری برایتان اتفاق افتاد؟
ماندگارى براى كساني كه از اول راه من را مى شناسند اتفاق افتاده، بله اتفاق افتاده و خوبش هم افتاده است.
*چرا جای شما و امثال شما در موسیقی ایران خالی است؟ جایتان را به چه کسانی داده اید؟ آیا وقت آن نرسیده که برگردید و پرقدرت تر جایگاهتان را پس بگیرید؟
-جاى من و امثال من و كساني كه به زور پول و لابى و حرف زدند راجع به عشقشا ن به دوازده امام ، ممكن است كمى و مدتى جایمان را تنگ كنند ولى ماندگارى ندارند .
*از فعایت های پیش رویتان بگویید و اینکه چه برنامه ای در نظر دارید؟
به انتشار ترانه هایم به شكل بهترى ادامه مي دهم
*فکر می کنید در این وادی شلوغ و درهم بتوانید موفق شوید؟
من كار خودم را انجام می دهم و جز به رسيدن به هدفم فكر ديگری ندارم .
*برای کارهای پیش رو با همکاران گذشته همکاری خواهید داشت؟چرا؟ آیا همان روال و سبک و سیاق را ادامه می دهید؟
بله چون در کارخود بسیار حرفه ای هستند. در كارهاى جديدم هم با هنرمندان ديگری همكاری مى كنم، هم در تنظيم كارها فضاى نسبتا خلوت ترى را نسبت به كارهاى گذشته تجربه مى كنم.
*برای بهتر دیده شدن چه می کنید؟
نه تزوير مى كنم نه شايعه ازدواج و طلاق راه مى اندازم . نه تو اينستاگرام صد و هشتاد مى زنم و نه سوييس مي روم، فقط سعى مى كنم كارم را درست و با نگاه هنرى انجام بدهم و مفهوم به درد بخورى را ارائه بدهم؟
*چشم انداز موسیقی ایران را چگونه ارزیابی می کنید و جایگاه شما در این میان کجاست؟
مه آلود با غبار شديد غير محلى … چشم اندازى ندارم و عاشقى هستم كه اهل سكون و عقب رفتن نيست
چه مه باشد و چه سنگ از آسمان ببارد .