موسیقی فارس-سارا صادقی: حاج یدالله بهتاش عضو هیات مدیره خانه مداحان گفت: خواه ناخواه انسان باید در طول زندگی خود شاگردی کند وبیاموزد ؛ علم مداحی هم نیاز به آموزش ؛سلیقه ، علاقه ومطلالعه دارد ،رجوع به اساتید ورزیده بهترین گزینه برای آموزش است.
یدالله بهتاش عضو هیات مدیره خانه مداحان ، رئیس شورای عالی بسیج مداحان و یکی از پیشکسوتانی است که حدود۳۵ عنوان کتاب در وصف امامان چاپ کرده است و ۶ سال در محضر مقام معظم رهبری منبر نشین است او روش آکادمیک را نقد و از کنترل و نظارت در تخلفات مداحان انتقاد کرد.
کدام بهتر است آموزش مداحی به شیوه آکادمیک یا تجربی !
وقتی با مداحان جوان صحبت می کنم می بینم که کسانی که در مداحی معروف و شناخته شده اند بعد از مدتی فراموش می شوند، ولی عده ای از پیشکسوتان این حوزه که ۷۰ و۸۰ سالشان است با وجود آنکه شعر تازه ای ندارند، هنوز محترم هستند .
کار ما یک کار معنوی است به جزء علم مداحی به چیزهای دیگری هم نیاز داریم: ۱- خلوص : اگر خدایی باشیم کارمان اثر گذار است ؛ هر چیزی که خدایی نباشد اثر گذار نیست ، ۲- صداقت : با دروغ گفتن انسان ماندنی نمی شود، ۳- مطالعه : کسی که در حوزه مداحی ورود پیدا می کند باید علم این کار را داشته باشد ،تنها صدا کافی نیست . چون من روضه خوان امامان هستم باید در زمینه شناخت انها مطالعه داشته باشم . درباره ۱۴ معصوم ، حضرت علی ، پیامبر وخاتم انبیاء و روایت کربلا کتاب نوشته ام که چاپ شده است. ؛ برای هر چهاده امام معصوم کتاب نوشته ام . سفارش می کنم به مداحان جوان که حداقل برای شناخت امامان ۱۴ معصوم را مطالعه کنند .
آموزش مداحی به شیوه اکادمیک و تجربی مهم است ، مداحان باید زمان شناسی و مکان شناسی بدانند باید توجه کنند که در هر محیطی قرار است چه روضه ای را بخوانند ؛ برخی از مداحان در مداحی حرف های بی ربط می زنند که بسیار اثر گذار است؛ ما باید آفت ها را بشناسیم؛ بزرگترین افت نبود آگاهی است؛ به عنوان مثال وقتی مداحی می خواهد از حضرت عباس تعریف کند به جای آنکه از نو دوستی ، عبادت و فضائل او را بازگو کند از ظاهر او مثل چشم وابرو و… تعریف می کند .
مداحی به شیوه های آکادمیک را خیلی موثر نمی دانم باید در این حوزه اطلاعات جامعه شناسی داشته باشیم ،من درس عربی خواندم علم روایات آموختم ولی دوره اکادمیک را نگذرانده ام چون سلیقه ای عمل کردم ؛ اعتقاد دارم لازم نیست حتما دانشگاه بروم ، باید از اساتید موفق الگو برداری کنیم، من خودم مداحان با تقوا را الگوی خودم قرار دادم . مردم فقط به روضه خوانی مداح نگاه نمی کنند ؛به رفتار ،کردار ،تیپ ولباس پوشیدن او هم توجه دارن به همین خاطر می توانم بگویم همه چیز به آموزش آکادمیک ختم نمی شود.
تاکنون در کشورهای ژنو ، سوئیس ، ایتالیا ، امارات ، بحرین روضه خوانی کردم ۶ سال هم در محضر اقا منبر نشین بودم.
کنترل ونظارت برروی تخلفات مداحان
خانه مداحان ، کانون مداحان ، بسیج مداحان ، بنیاد دعبل مداحان و مراکز دیگر مسئول نظارت بر تخلفات مداحان هستند اما قدرت آن را ندارند که که اگر کسی خلاف کرد جلوی او را بگیرند این موضوع نیاز به یک قدرت اجرایی قوی دارد .
معتقدم همانطور که دادگاه ویژه روحانیت برای تخلف روحانیون وجود دارد ؛برای مداحان هم باید این موضوع وجود داشته باشد تا بتوانیم جلوی انحرافات را بگیریم .
باید آفت ها را اصلاح کنیم همانطور که گفتم یکی از این آفت ها ، آفت های محتوی است (در هنگام روضه خوانی عباس مداح ظاهر او را توصیف می کند نه باطن) ، قلو (یعنی اهل بیت را بالا بردن) ، دروغ گفتن( خواندن روضه های دروغین) .
اینها در این دوره زمانه خطرناک است چون مداحان براساس احساس خود چیزهایی می گویند که دشمنان از آن سوء استفاده می کنند. همانطور که مقام معظم رهبری گفتند شمشیر دشمن را تیز نکنیم .
آسیب شناسی مداحی
نوآوری وسبک های تازه خوب است ولی اینکه ما بیاییم ترانه های آن ور آبی را برای اهل بیت بخوانیم درست نیست چون در شآن این بزرگان نیست . من به مداحان می گویم که باید احکام مداحی را یاد بگیرند؛ مراسمی مثل برهنه شدن ، زنجیر زنی و… بر طبق اصولی باید اجرا شود، حتی مراجع هم حد وحدودی برای آن گذاشته اند ؛یکی از سفارشات من به مداحان جوان این است که باید احکام مداحی را بیاموزند ؛ مداحی احکامی دارد.با اصلاحات کار درست نمی شود احکام مداحی را باید آموخت ،موسیقی حد وحدودی دارد مداح باید احکام شغل خود را بداند تا از خط قرمز ها رد شود.