موسیقی فارس_ سارا تقی نژاد: امیر معینی متولد سال ۱۳۳۹درتهران و فارغ التحصیل هنرستان عالی موسیقی است.وی ۱۸سال به عنوان عضو آکادمی سینمای ایران داوری بخش موسیقی سینمای ایران به عهده داشته است.
معینی در زمینه تالیف و گردآوری چندین کتاب با محوریت موسیقی فعال بوده که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود؛ دو جلد مکمل ایرانی برای مجموعه شش جلدی شیوه ی نوین ارگ نوازی، کتاب گزیده آثار آهنگسازان بزرگ تنظیم برای پیانو، تاریخچه مصورو شنیداری آواز و آواز گروهی در ایران و جهان ، ۵۱ ترانه محلی ایران برای پیانو در یک جلد برای انتشارات نارون و ۱۰۱ موسیقی فیلم برای پیانو از انتشارات نای و نی و کتاب تمرینات سرایش آوازی از انتشارات سرود به چاپ رسیده است.
یکی از مهمترین فعالیت های امیر معینی ساخت موسیقی متن فیلم بوده است که برجسته ترین این آثار موسیقی متن فیلم های سینمایی می باشد؛ نیمه پنهان_ واکنش پنجم _ زن زیادی_ملی و راه های نرفته اش و سریال های تلویزیونی تا غروب ، فیلم بلند درخت دوستی و…
در سال۱۳۸۳ به خاطر موسیقی فیلم زن زیادی و در سال۱۳۹۷ به خاطرموسیقی فیلم ملی و راه های نرفته اش کاندیدای بهترین موسیقی فیلم جشن سینمای ایران شد.
کارنامه ی پر و پیمان معینی به همین جا ختم نمی شود، او باساختن بیش از ۱۰۰ قطعه موسیقی کودک و بزرگسال از جمله قطعات سمفونی اول ،مجموعه زمزمه های پاک و ۲۴ قطعه برای پیانو و… نام خود را در زمره اساتید برتر موسیقی کشورمان ثبت نموده است.
در ادامه گفت و گوی امیر معینی با موسیقی فارس را می خوانید؛
باتوجه به پیشینه ای که دارید چرا اینقدر کم کارید؟ دلیل چنین رویکردی چه می تواند باشد؟كم كاري براي ما معني ندارد و كار بخشي از تفريح ماست آهنگساز نميتواند كه آهنگ نسازد ولي فضاي امروز ما كار هنري نمي خواهد و آثار مصرفي روزانه طرفدار دارد و نه آثار هنري، فلذا كارهاي ما هم اكثرا در گوشه اي خاك مي خورند. بجز كارهاي سينمايي كه آن هم به ندرت پيش مي آيد و عموم سينماي امروز غرق در ابتذال خود خواسته است، چون اقتصاد سينما و موسيقي مي چربد به هنر سينما و موسيقي .
نظرتان راجع به وضعیت موسیقی در ایران چیست؟آیا فکر می کنید شرایط رضایت بخش است؟
موسيقي در ايران به شدت رو به زوال است و بدترين دوران خود را مي گذراند البته در ظاهر رشد كَمّی زيادي داشته كلاس ها نسبت به قبل چند هزار برابر شده و همين طور تعداد اركسترها و كنسرت ها، ولي به لحاظ كيفي چند هزار برابر نزول كرده است.
نگاه هنرمندان امروز به رشد هنري و ارزشي موسيقي نيست بلكه نگاه غالب به فروش و درآمد است، بجاي اينكه هنرمند جلوتر از عامه مردم باشد و با سليقه هنري بالاتري آثارش را خلق كند، دنباله رو عوام شده و سطح كار خود را تا سطح سليقه عوام پايين آورده است.
مخاطب شما را با اهنگسازی فیلم های خانم تهمیه میلانی مانند نیمه پنهان و ملی و راه های نرفته می شناسد .چگونگی شکل گیری این همکاری را توضیح دهید و بگویید کار با خانم میلانی چگونه است؟
همكاري من با خانم ميلاني به واسطه آشنایی چهل ساله و دوست هاي مشترك مان شكل گرفت و ادامه يافت، اصولا كار كردن در سينما و … همواره با رابطه است نه ضابطه و چون دربعضي از آثار ايشان درك مشتركي وجود داشت توانستیم به یک همكاري مثبتی برسیم.
از فعالیت هایِ حال حاضرتان بگویید؟ پروژه خاصی در دست دارید؟
در حال حاضر بيشتر مشغول تدريس و همچنين تاليف و چاپ كتب موسيقي هستم. جديدا كتاب “یكصد و يك موسيقي فيلم براي پيانو” توسط نشر “ناي و ني” و كتاب “تمرينات سرايش آوازي” توسط نشر “سرود” روانه بازار كتاب گرديد.
تدریس موسیقی را ترجیح می دهید یا آهنگسازی را؟
آهنگسازي براي من تفريح است و براي دل مگر كارهاي سفارشي مانند موسيقي فيلم كه تابع عوامل ديگري است. اما تدريس يك شغل و يك رسالت است و تلاشي است در جهت گسترش موسيقي به معنای واقعی هنري. هرچه دانش و بينش افراد در اين مورد بيشتر باشد سطح سليقه شنوايي نيز بالاتر خواهد رفت و اين وظيفه مدرس موزیک می باشد.
آیا در آینده شاهد فعالیت های دوباره شما در عرصه آهنگسازی خواهیم بود؟
من تا روزي كه باشم نمي توانم منفعل و بي كار بنشينم ولي اگر منظورتان سينما است كه حتما همين طور خواهد بود.
اگر صحبت پایانی دارید و یا سخنی از قلم افتاده بفرمایید.
ضمن تشکر از شما، نكته اي به همكاران و دوستان خودم؛ موسيقي در درست ترين شكل خودش امروزه به شدت به سوي بي هويتي سوق داده مي شود و تمايلي به نزديك شدن به موسيقي فيلم هاي هاليوودي بوجود آمده است و اين برتري يافتن عناصر تكنيكي (آن هم به شكلي غالبا ضعيف) موسيقي را از درون تهي و هويت فرهنگي ، بومي و ملي آن را نابود مي كند. آن اتفاقي كه امروز در تصوير و سينما افتاده نگذاريد كه براي موسيقي هم بيافتد.