موسیقی فارس-کتاب «عارف موسیقی دان»، تألیف مهدی نورمحمدی در 552 صفحه با جلد سخت و کاغذ مرغوب در شمارگان 500 نسخه و قیمت 165 هزار تومان توسط انتشارات ماهور منتشر شد.
این کتاب پژوهشی است دربارۀ فعالیت های موسیقایی عارف قزوینی که آگاهی ها و اطلاعات کم نظیری در این خصوص در اختیار علاقه مندان قرار می دهد و زوایای پنهانی از زندگی هنری وی را که تا کنون به آن ها پرداخته نشده و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است آشکار می سازد. کتاب یاد شده که باید آن را در حکم دانشنامۀ موسیقایی عارف دانست، در 8 فصل تنظیم شده است:
فصل 1. استادان عارف- این فصل دارای 3 دستاورد مهم است:
الف. عارف علاوه بر حاج صادق خرازی، مدتی نیز نزد عبدالکریم جناب قزوینی و سید جعفر لنگرودی به تحصیل موسیقی پرداخته که اشاره ای به این موضوع نکرده است.
ب. برای نخستین بار عکس و زندگی نامۀ بسیار کوتاهی از سید جعفر مجتهد لنگرودی به چاپ رسیده است.
ج. دستیابی به دوبیتی تازه یاب که نشانگر تسلط فراوان عارف در خوانندگی و مرکب خوانی است، افق نوینی را دربارۀ این ویژگی عارف به روی علاقه مندان می گشاید.
فصل 2. صدای عارف- در این فصل با استفاده از نظرات گوناگون دربارۀ صدای عارف، تصویری از جنس و وسعت صدا و همچنین شیوۀ خوانندگی وی ترسیم شده است.
علت باقی نماندن صفحه از صدای عارف، امکان وجود یک لولۀ فنوگراف از صدای او و همچنین علت از بین رفتن صدای عارف، از دیگر مباحث این فصل به شمار می رود.
فصل 3. تصنیف های عارف- مهم ترین دستاوردهای این فصل عبارتند از:
الف. کشف دو تصنیف منتشرنشده که تا کنون در هیچ یک از چاپ های دیوان عارف به چاپ نرسیده است و باید آن ها را به دیوان عارف افزود.
ب. بر خلاف تصور رایج، عارف تصنیف «جان برخی آذربایجان باد» را نه در بازگشت از سفر استانبول بلکه در هنگام اقامت در استانبول ساخته است.
ت. برای اولین بار گوشه های تصنیف های عارف توسط جناب آقای فرید خردمند تعیین شده که اقدامی نو در شناخت شیوۀ تصنیف سازی عارف به شمار می رود.
فصل 4. کنسرت های عارف- در این فصل با توجه به اسناد تازه یاب، تعداد واقعی کنسرت های عارف فهرست نویسی شده که کامل ترین فهرست تا کنون محسوب می شود.
این فهرست نویسی اطلاعات ارزشمندی دربارۀ علت برگزاری، مکان، زمان و مناسبت اجرا، نوازندگان همکار، اشعار و تصنیف هایِ خوانده شده، قیمت و مکان فروش بلیط، اعلانات و حتی تماشاگران شناخته شدۀ این کنسرت ها در اختیار می گذارد.
فصل 5. عارف و موسیقی- در این فصل به مسائلی همچون: عارف و تأسیس مدرسۀ موسیقی، عقاید عارف در موسیقی، رضاقلی میرزا ظلی تنها شاگرد شناخته شدۀ عارف و مناسب خوانی عارف پرداخته شده است.
مهم ترین دستاوردهای این فصل عبارتند از:
الف. برای اولین بار فهرست کاملی از ضبط آثار عارف در صفحات گرامافون به دست داده شده که کامل ترین فهرست ضبط آثار عارف توسط خوانندگان قدیمی به شمار می رود.
ب. با دستیابی به فیلم هایِ مستندِ کمیاب و دیریاب «سیمای معاصران» و «گفت و شنودی دربارۀ ابوالقاسم عارف قزوینی» اطلاعات بسیار ارزشمندی به علاقه مندان ارائه شده است. از قسمت های مهم این بخش، سخنان هوشنگ ابتهاج (ه. ا . سایه) شاعر مشهور و مسئول بخش موسیقی رادیو ایران دربارۀ عارف است که برای اولین بار انتشار یافته است.
فصل 6. همکاران هنری عارف- در این فصل، با دستیابی به منابع کمیاب و ناشناخته ای چون مستند تلویزیونی «سیمای معاصران» به نوازندگانی که در کنسرت ها یا محافل خصوصی با عارف همکاری داشته اند پرداخته شده است. مهم ترین بخش این فصل، شناسایی نوازندگان کنسرت جمهوری برای اولین بار است که در منبعی دیگر به آن اشاره نشده است.
فصل 7. خاطرات- در این فصل خاطراتی که مربوط به جنبۀ موسیقایی عارف است گردآوری شده که حاوی نکاتی مفید برای علاقه مندان خواهد بود
فصل 8. اسناد شکایت عارف از گماشتگان سپهدار تنکابنی – در این فصل برای اولین بار اسناد پروندۀ کتک خوردن عارف به دست گماشتگان سپهدار تنکابنی پس از اجرای گاردن پارتی پارک ظل السلطان که در سازمان اسناد ملی ایران نگهداری می شود به طور کامل بیرون نویسی شده و به چاپ رسیده است که اطلاعات بسیار مهمی دربارۀ تاریخ دقیق این واقعه و حواشی آن در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.
تلفن انتشارات ماهور: 77646004

درباره ی نویسنده

لی لا رضایی

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *