موسیقی فارس-علی قمصری در چهلمین گام از پروژه‌ی «تار ایرانی» ویدیویی از اجرایش منتشر کرد که به اجرای او در ارگ بم اختصاص دارد.

پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده‌ی علی قمصری و با محوریت تارنوازی، طراحی و در حال اجرا است. قمصری در این پروژه به استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان سفر می‌کند و در هر شهر قطعه‌ای را اجرا می‌کند و حاصل هر اجرا را در قالب ویدیو منتشر می‌شود.
قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تا کنون به شهرهایی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، گرگان، خوزستان، تربت‌جام، شهرکرد، مشهد، نیشابور، توس، بجنورد، بهشهر، بابل، یزد، کرمان، میبد، رشت، شوشتر، ساری و مهاباد سفر کرده است.
تازه‌ترین اثری که از پروژه‌ی «تار ایرانی» منتشر شده، مربوط به اجرای علی قمصری در شهر بَم است. قمصری به اَرگ بم رفته تا در بزرگترین سازه‌ی خشتی جهان که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، قطعه‌ای را بنوازد.
قمصری برای اجرا در اَرگ بم، تصنیف «دل دیوانه» را انتخاب کرده است. او درباره این اجرا اینچنین نوشته است:
هر آن باغی که نخلش سر به در بی / مدامش باغبون، خونین جگر بی
در ارگ باشکوه نخلشهر بم، به همراه هنرمند عزیز کرمانی روزبه ارجمند، تصنیف «دل دیوانه» را اجرا کردیم که در کنسرت زیبای «همنوا با بم» با صدای استاد شجریان و همراهی همایون شجریان، استاد علیزاده ‌و استاد کلهر اجراشده بود. این تصنیف در سوگ فاجعه‌ی زلزله‌ی بم با نمایی از ارگ، غم و شکوه را همزمان در خود داشت. از جمله ویژگی‌های این اثر، آینه‌وار بودن ریتم لنگ آن(دربخش بی کلام)، سهل و ممتنع بودن، حل شدن شعر و ملودی در هم و داشتن هویت شخصی تک تک سازهای حاضر در آن است. جالب است که در بدو ورود به بم، وقتی با بافت نخل پوش و صلابت ارگ، مواجه شدم، شعف تماشای سرزندگی شهر، ناخودآگاه در بالاتر رفتن تمپوی اجرایمان تاثیر گذاشت. به طوری که مولفه ی غم در این اجرا در کنار حس حماسه قرار گرفت. این تغییرات حسی و تاثیرپذیری از فضای محل ضبط، هدیه‌ای است که زنده بودن اجرا به «تارایرانی» می‌دهد.
ارگ بم که به عنوان بزرگترین بنای خشتی جهان شناخته می‌شود، در شهر تاریخی بم در جنوب شرقی ایران جای گرفته است. متأسفانه، چیزی در حدود ۸۰ درصد از ارگ بم در اثر زلزله ای که در سال ۱۳۸۲ این شهر را لرزاند تخریب شد. زلزله ای که جمعیت شهر را به یک سوم کاهش داد. نخستین نشانه‌های شکل‌گیری ارگ بم به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. اما توسعه‌ی آن در طی چند صد سال روی داده است. استاد ایرج بسطامی، از مشاهیر موسیقی این شهر بودند که در زلزله درگذشتند. تقدیم به بم به امید اینکه دل مردمانش همیشه شاد باشد.
روزبه ارجمند نوازنده‌ی توانای کمانچه را از قدیم می‌شناختم. در بدو ورود به کرمان از او دعوت کردم که با هم دقایقی بنوازیم و امکان همراهی را هر دو بررسی کنیم. خدا را شکر که زبانی مشترک پیدا شد و تلاش کردم با ایجاد تغییراتی کوچک در تنظیم، تصنیف به چاشنی حس نسلمان آغشته شود.

درباره ی نویسنده

لی لا رضایی

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *