موسیقی فارس-راديو سلامت به مناسبت نوروز ١٤٠١ پويش “سالم برانيم سلامت بمانيم” را برگزار مي كند
به گزارش موسیقی فارس به نقل از روابط عمومي راديو سلامت، دكتر صديقه اعتمادسعيد مدير راديو سلامت درباره برگزاري پويش نوروزي مي گويد: هرسال ضمن برنامه ريزي براي ايجاد نشاط اجتماعي در برنامه ها، اقداماتی هم در تعامل با مخاطبان برگزار مي شود. باتوجه به اينكه آمارها در کشور ایران نشان داده است که پس از كرونا و بیمارهای قلبی – عروقی، حوادث ترافیکی سومين علت مرگ و میر در همه گروههای سنی و اولین عامل مرگ در گروه سنی زیر 40 سال است. لذا با كمك گروه فضاي مجازي راديو سلامت “پويش سالم برانيم سلامت بمانيم” براي ايام نوروز برنامه ريزي شده و هشدار هاي لازم در پيشگيري از تلفات جاده اي داده شود.
مدير راديو سلامت عنوان می کند:طبق آخرین تحقیقات چهار عامل انسان، وسیله نقلیه، جاده و عوامل محیطی در تصادفات و حوادث ترافیکی دخیل هستند. 1- “کنترل سرعت” با کنترل سرعت می توان از بروز تصادفات پیشگیري کرد و ضربه ناشی از تصادفات و شدت آسیب وارده بر مصدوم را کاهش داد.
ارتباط بین سرعت و شدت آسیب، غیر قابل انکار است. افزایش 5 درصدي سرعت باعث افزایش حدوداً 20 درصد میزان سوانح منجر به مرگ می شود. 2- “کنترل خستگی”
خستگی ایجاد شده ناشی از بیخوابی، مصرف موادمخدر و الکل عامل مهمی در بروز تصادفات مرگبار است. افرادي که در طول شبانه روز 3 ساعت یا کمتر خوابیده باشند(اختلال شدید خواب)، در معرض بالاترین میزان خطر تصادف قرار دارند.
وی ادامه می دهد:خطر بروز حوادث ترافیکی در حوالی ساعت 2صبح پنج برابر بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است. ٦٠درصد حوادث رانندگي در ٣٠ كيلومتري شهرها اتفاق مي افتد.گرماي محیط هرچه بیشتر باشد، احتمال بروز حوادث با عامل انسانی نیز بیشتر می شود. هرچه محیط گرمتر باشد، چنانچه فرد سعی نکند که وضعیت گرمایی بدنش را کنترل کند به دلیل کاهش آب بدن، فرد زودتر از معمول احساس خستگی می کند و اگر به این امر توجه نشود، امکان بروز انواع تصادفات بیشتر می شود. 3- “استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی نظیر کمربند ایمنی، صندلی ویژه کودك، کلاه ایمنی”استفاده از کمربند ایمنی به عنوان یکی از موثرترین راهکارهاي کاهش میزان آسیب در حوادث رانندگی به شمار می آید که تا به حال بیش از هر مداخله دیگري جان انسانها را نجات داده است. بر اساس مستندات نسبت شانس زنده ماندن فردي که کمربند ایمنی میبندد در مقایسه با فردي که نمیبندد 5 برابر بیشتر است، زیرا کمربند ایمنی از هر جهت ضربه وارده را در تصادفات کاهش می دهد. کمربند ایمنی بدن سرنشین یا راننده را روي صندلی ثابت نگه میدارد و درصورت جلورفتن این میزان از چند سانتیمتر تجاوز نخواهد کرد.4- “رانندگی صحیح و کنترل خودرو قبل از رانندگی”تلفن همراه: حواس پرتی ناشی از تلفن همراه باعث عکس العملهاي تاخیري(در گرفتن ترمز و یا توجه به علایم راهنمایی و رانندگی)، انحراف از مسیر و عدم رعایت حداقل فاصله طولی می گردد. رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می کنند 4 برابر رانندگانی که از تلفن همراه استفاده نمیکنند درمعرض تصادفات رانندگی قرار دارند. استفاده از سیستمهاي hands free در مقایسه با سیستمهاي hands hold مزیتی نداشته اند.”دید مناسب(دیدن و دیده شدن). همچنین”دید نامناسب یک عامل خطر کلیدي است که سرنشینان خودرو و عابران پیاده را مورد تهدید قرار می دهد. وقوع تصادفات رانندگی در غروب یا شب و در هنگام طلوع خورشید بر اثر دید ناکافی بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز اتفاق می افتد.
دکتر اعتمادسعید تاکید می کند: از علاقمندان، هنرمندان و نخبگان جامعه دعوت مي كنيم به اين پويش به پيوندند و از آحاد جامعه در خواست مي كنيم عكسهايي با محوريت پويش برايمان ارسال کنند و ما را در ارتقاي سلامت جامعه ياري دهند. اميدواريم امسال ضمن پيشگيري از ابتلا به بيماري كوويد ازتصادفات جاده اي هم پيشگيري کنیم و تلفات جاده اي كاهش يابد.