جای خالی «آوازهای بهاری» در رسانه‌ها

0

موسیقی فارس-محمدرضا ممتازواحد: در حوزه‌ی تولیدات موسیقی، تهیه و تولیدِ آثار موسیقیِ بهاری و نوروزی حایز اهمیت بوده و هست. با بررسی فرهنگ صوتی صد و چند ساله‌ی کشورمان، با تعداد زیاد و متنوعی از بهاریه‌ها و نوروزخوانی‌ها مواجهیم ولی منظورِنظرِ این نوشتار، «آوازهای بهاری» است.
پس از تأسیسِ رادیو و تهیه و تولید برنامه‌های پرمخاطب و باسابقه‌ای چون «موسیقی ایرانی» و «گل‌ها»، یک پای ثابت قسمت‌های این قبیلِ برنامه‌های موسیقایی، آواز بهاری بود. البته در سایر برنامه‌های سرگرم‌کننده و البته پرشنونده‌ای چون «شما و رادیو»، «صبح جمعه با شما» و غیره که در ایام نوروز، ویژه‌برنامه‌های نوروزی تدارک می‌دیدند نیز آواز بهاری مورد توجه بود.
پس از رخداد ۵۷، این روند البته نه به‌شدت و حدتِ قبل ولی باز کماکان به‌حیات تدریجی خود ادامه داد. خوانندگان سال‌های بعد از ۱۳۵۷ که به‌نوعی نسل اول خوانندگان آن مقطع زمانی محسوب می‌شدند نسبت به ارائه‌ی آواز بهاری اهتمام داشتند.
این رویکرد – نسبتاً – تا سال‌های دهه‌ی هفتاد خورشیدی تداوم یافت ولی از اواخر دهه‌ی هفتاد به‌ویژه در سال‌های دهه‌ی هشتاد و نود شمسی کمرنگ و به‌تعبیری، بی‌رنگِ بی‌رنگ شد. حال شاید به‌مقتضای ذوق و سلیقه‌ی خوانندگان و حتی نسل دومی‌ها و نسل سومی‌ها، انگشت‌شمار آواز‌های بهاری ارائه شده باشد ولی معمولاً و غالباً از جانب رسانه‌های جمعی کشور مورد توجه و اقبال واقع نگردیده است!
ظهور ماهواره‌های فارسی زبان و شبکه‌های اجتماعی تا حدی فاصله‌ی بین‌ هنرمندان و مخاطبان را کاهش داد و اگر هر از گاهی خواننده‌ی با ذوقی در ایام نوروز، آوازی بهاری ارائه دهد از طریق این رسانه‌ها به‌سمع و نظر مخاطبان می‌رسد.
از چند ساعت پیش از تحویل سال جدید، ویدئویی از هنرمند پیشکسوت و گرامی «شهرام ناظری» در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد. آواز بهاریِ موجز و مختصری که فارغ از مایه‌گزینی و به‌خصوص شعرگزینیِ فوق‌العاده‌ی ناظری، ایجاز و اختصارِ در مدت زمان اجرایش که حقیقتاً با مختصاتِ روحیات و خلقیاتِ مردم این زمانه هم‌سو و هم‌راستا است، قابل توجه و شایان اهمیت بود.
حال چرا این قبیل آثار از رسانه‌های جمعی پخش نمی‌شود دیگر اصلاً مهم نیست زیرا در هر خانواده‌‌ای لااقل یک نفر هست که دارای تلفن همراه باشد و همین کافی است تا دیگر اعضای خانواده هم از این قبیل آثار بهره‌مند گردند ولی این‌را بپذیریم که اعتبارِ رادیو و تلویزیون رسمی کشور به‌‌تهیه و تولید و لااقل پخشِ این قبیل آثار است و چه خوب خواهد شد که در کنارِ پخش آثاری از «بَندها»ی اغلب نیم‌بَند و «بَند»بازانِ حال حاضر ۱، آثاری از این دست هم‌چون آواز شهرام ناظری هم پخش گردد.

۱. اصطلاح «بَند»های نیم‌بَند و «بَند»بازان، برگرفته از نوشتاری در روزنامه خراسان است که به‌تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۸ منتشر شد.

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

پاسخ دهید