جاودانگی از«کودکانه» تا «شازده خانم»

0

موسیقی فارس-ایلیا محمدی نیا: ماندگاری بخشی ازآثار حوزه موسیقی پاپ در حافظه تاریخی چند نسل به حتم با پروپاگاندای رسانه ای و تبلیغی ولو هر چقدر قدرتمند میسر نمی شود.
به حتم ترانه درخشان «کودکانه» از شهریار قنبری ترانه سرایی که همیشه زمان متفاوت و اثر گذار بود در کنار موسیقی گوش نواز اسفندیار منفرد زاده که در عین سادگی سرشار از ظرافت و ایجاز است و صدای خاص فرهاد مهرادکه بخشی از اعتبار موسیقی پاپ ایران به حتم مدیون اوست. شرط لازم برای ماندگاری این قطعه است اما شرط کافی نیست چرا که آنچه این گونه آثار را در حافظه جمعی مردم ثبت می کند در کنار ترانه ای متفاوت ، صدایی خاص و موسیقی خلاقانه، رعایت اخلاق جامعه ای است که در آن هنرمند زیسته است.در جامعه سنت گرای ما شعاع اخلاقیات گسترده و وسیع است در نتیجه رسیدن به این درجه از فهم و درک بسیار سخت می نماید.
هم فرهاد مهراد و هم شهریار قنبری و اسفندیار منفردزاده فارغ از جهان‌بینی خاص خودشان در کنار نبوغی که در هنرشان داشتند واجد همه آنچیزی بودند که جامعه زیستی شان انتظار داشت.
وگرنه که آن مدعی پیشکسوتی در هنرموسیقی پاپ و وام داری از تمدن چند هزارساله وقتی در لایو اینستاگرامی اش به هنگام باز خوانی جاودانه اش!!! ” شازده خانم آفتابه به دست به خلا شد. نشان داد تنهاصدای خوش و بعضا همکاری با هنرمندان نامی متضمن ماندگاری او و آثارش نیست .

ایلیا محمدی نیا
کارشناس فرهنگی و روزنامه نگار

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

پاسخ دهید