موسیقی فارس-هنگامه ملکی: خشایار اعتمادی خواننده پاپ با اعلام اینکه محمد نوری دغدغه اقوام، وحدت و انسجام ملی را داشت، از ویژگیهای بارز حرفهای و شخصیتی این خواننده گفت.
کمتر ایرانی است که ترانههای «جان مریم» و «ایران» را نشنیده باشد. اولین روز زمستان زادروز استاد محمد نوری، خواننده سبک لایتکلاسیک است، کسی که توانست در ژانر خود در میان مردم محبوب و معروف بماند.
**استاد نوری یک انسان واقعی بود
خشایار اعتمادی، خواننده پاپ درباره ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی استاد محمد نوری به خبرنگار ایرناپلاس گفت: وقتی صحبت از استاد محمد نوری میشود، قبل از هر چیزی اولین ذهنیتی که نسبت به ایشان در ذهن افراد شکل میگیرد، انسانیت وی است. استاد نوری شخصیت بسیار خاصی داشتند و یک انسان واقعی بودند. کلمه انسان واژه بسیار بزرگی است و بهراحتی در زبان افراد جاری میشود، اما در مفهوم بهشدت مبسوط و وسیع است. محمد نوری یک انسان بسیار محترم، موقر، محجوب، متواضع و بسیار با ادب و تربیت شده بود؛ چه به لحاظ تربیت فردی و چه از نظر تربیت فرهنگی درجه یک و استاد بود. اگر به رفتار وی دقت میکردید، به غیر از هنر، نکات مثبت و خوب بسیاری را فرا میگرفتید. هنر مردمداری، تواضع، هنر انسانیت، هنر حمایت از جوانان، هنر احترام به سایر همکاران و… از ویژگیهای برجسته شخصیت محمد نوری بود.
**اجرای قطعاتی از محمد نوری
خواننده آلبوم «تو محکومی به برگشتن» درباره ویژگیهای حرفهای استاد محمد نوری خاطر نشان کرد: در عالم خوانندگی و هنر هم به مفهوم ترانههای خود اعتقاد راسخ داشت. به کلاس و پرستیژ کار خودش خیلی اهمیت میداد. همیشه آراسته، خوشبو و خوشسخن بود. اما در مجموع، تربیت، ادب، مردمداری، پوشش، گویش و کوشش استاد محمد نوری روی من بسیار تأثیر میگذاشت. خوشبختانه سعادت داشتم سال ٨٨ و٨٩ قطعاتی از استاد محمد نوری را در تالار وحدت اجرا کنم که برایم بسیار شیرین بود.
** وزن خوانندگی کلاسیک ایشان بیش از وزن موسیقی پاپ بود
اعتمادی در پاسخ به این پرسش که چرا مرحوم محمد نوری ترانههای مختلفی را با گویشهای متفاوتی خوانده است، بیان کرد: استاد محمد نوری ازجمله خوانندگانی بود که دغدغه اقوام، وحدت، و انسجام ملی را داشت. به همین دلیل اثر برجسته وی ترانهای بود که برای ایران خواند. البته ترانههای ایشان گویشهای مختلف و گوناگونی داشت که همین مسئله گواهی بر اهمیت ایشان به انسجام ملی، قومی و طوایفی بود. استاد محمد نوری در موسیقی کلاسیک فعال بودند که البته به موسیقی پاپ هم گرایش داشتند. وزن خوانندگی کلاسیک ایشان بیش از وزن موسیقی پاپ بود. البته برخی اوقات تلفیق آنها پاپ کلاسیک میشد. ولی عمدتاً ایشان خواننده کلاسیک بودند. نتخوانی را خیلی عالی انجام میدادند، اما اولین نکتهای که ذهن مرا از شنیدن صدای محمد نوری پر میکند همان انسانیت ایشان است.
** کسانی که دنبال شنیدن موسیقی خوبند، به زرق و برق اهمیت نمیدهند
این خواننده در پاسخ به این پرسش که آیا آثار و سبک محمد نوری هنوز در میان مردم و جوانان طرفداران خود را دارد یا خیر، بیان کرد: اصلاً مهم نیست که موسیقی محمد نوری در روزگار امروز طرفدار دارد یا خیر. این اتفاقات برای سایر خوانندهها هم رخ میدهد، زیرا ما به گیشه فکر نمیکنیم و بهجایی میرسیم که اصلاً به این موارد توجهی نمیکنیم. گیشه مثل اسباببازیفروشی است و هر چقدر زرق و برق آن بیشتر باشد، قادر به جذب طیف بیشتری از جوانان است. اما کسانی که به دنبال شنیدن موسیقی خوب هستند به زرق و برق، نورپردازیهای خاص یا تبلیغات وسیع در رسانهها و فضای مجازی اهمیت نمیدهند. خوانندگانی مثل ما که تربیتمان نشأت گرفته است از استاد نوری، بابک بیات و دیگر بزرگان که الان در دنیا نیستند، اما طرز فکری از خود بهجای گذاشتهاند، به این موارد فکر نمیکنیم. ما باید کاری بکنیم که محتوای آن موردقبول خودمان واقع شود تا شب راحت بخوابیم و مطمئن باشیم یک طیف از مردم حداقل این دسته از موسیقی را دوست دارند.
** سال 91 تا 96؛ سقوط آزاد موسیقی
خواننده ترانه «بنبست» درباره حال و روز موسیقی امروز کشور تصریح کرد: من هیچوقت حملهکننده و تأییدکننده این جریان نیستم البته منکرش هم نمیشوم. انتقاد و ستیزی هم به آن ندارم اما کلاً قبولش ندارم. چون فکر میکنم این بازار، بازار عرضه و تقاضاست. متقاضی خواستار این نوع موسیقی است که تهیهکننده به سراغ عرضهکننده آن میرود. در غیر این صورت برای تهیه کننده فرقی ندارد. برای تهیهکننده فروش خوب در گیشه مهم است. همین که مخاطب دنبال ساختار نازل موسیقی میرود، تقصیر تهیه کننده نیست. تهیهکننده در این بازار به فکر پالایش پول است. متقاضی، یک مدل نازل موسیقی را دوست دارد که علت آن دو دلیل بیشتر ندارد یا خودجوش است و یا هدایت شده! چرا باید ظرف یک دهه از سال 85 تا 95 شاهد نزول موسیقی باشیم. ما از سال 91 تا 96 سقوط آزاد داشتیم، البته خب این یک پیشزمینهای داشته است و فکر میکنم از سال 85 تا 90 بستر را برای این سقوط آزاد آماده کردهایم که یا هدایت شده است یا خودجوش.
**مجوز دادن بدون امتحان
وی در خاتمه با بیان یکی از خاطراتش از استاد نوری افزود: زمانی که برای آلبوم «دلشوره» که اولین آلبوم موسیقی خودم بود به دفتر موسیقی رفتم که مجوز بگیرم، با استاد نوری هم که قبلاً آشنایی داشتم، من را دیدند و گفتند که اینجا چه کار میکنی؟ گفتم باید خدمت شما بیایم، امتحان بدهم و مجوز بگیرم. ایشان خندیدند و بدون اینکه از من امتحان بگیرند امضا کردند و گفتند برو و به کارت برس.
منبع:ایرنا