موسیقی فارس- لی لا رضایی:مجید پورمولایی باوجود سابقه زیاد در عرصه هنر مدتی است که بهعنوان خواننده پاپ فعالیت میکند. او در این مدت آثاری قابل دفاع منتشر کرده است. یکی از این قطعات «ایران» با ملودی ای از مهدی یداللهی و آهنگسازی، تهیه و تنظیم کنندگی محمد طاهری است که بر مبنای ترانهای از سمانه بابایی ساخته شد.
*به عنوان اولین فعالیت حرفه ای از ایران خوندن گزینه ی راحتی نیست. این کار خیلی زیر ذره بین تان می برد. فکرنمی کنید ریسک بزرگی کرده اید ؟
بنظرم ریسک کردن و بخصوص اگر حساب شده باشد، می تواند باعث حصول نتیجه و موفقیت باشد ولی در واقع اصلا موقع ساخت و استارت پروژه «ایران» به چیزی با مفهوم ریسک کردن فکر نکردیم. چرا که با شناختی که از آقای محمد طاهری با تجربه و پیشینه ای که به عنوان پسر استاد پرویز ظاهری (هنرمند و خواننده ی قدیمی کشورمان) داشته و دارم، از همان آغاز برایمان نوید بخش رخداد و تولید اثری بود که همیشه جزء باور و آرزوهایمان بود. از طرف دیگر طبیعتا بر می گشت به احساس و عرقی ما به وطنمان و این آب و خاک داریم . اینکه تا حد امکان کاری را بسازیم که در خور نام و نشان کشورمان و هر ایرانی در هر جایی از دنیا باشد . می خواستیم واقعا همگام با نام اثر، گوش دادن به کار الهام بخش حسی حماسی توام با سر بلندی و غرور ملی باشد و همیشه احساس کنیم حداقل گوشه ای از دین خود به کشورمان را ادا کرده ایم. بویژه این حس شکوهمندی و بویژه اقتدار ایران و ایرانی بودن به مخاطب انتقال داده بشود . لذا سعی و خواسته شده این سمبلها و نمادها و ویژگیهای ایران و ایرانی بودن و میراث های ارزشمندش در ترانه ی کار لحاظ شود و بطور بارز شهدای عزیز گرانقدرمان که به عنوان بالاترین الگو و سمبل گذشت و ایثاربرای حفظ میهن، شرف و کیانشان با اتکاء به اعتقاد و باور قلبی اشان مخلصانه بی هیچ وابستگی از همه چیزشان گذشتند و برای ما در تمام ادوار باعث سربلندی شدند و با افتخار ازآنها یاد شده و خواهد شد . قطعا شرف و غیرت و افتخارآفرینی یک ایرانی همیشه در دنیا ، در هر جایی که باشد و بخواهد اراده کند، مثال زدنی بوده و خواهد بود .
*آهنگ ایران عظمت بسیاری دارد. با آن رنگبندی سازها و چینش و آکوستیک بودن پراز هزینه بوده است. چه اصراری به این هزینه ها داشتید ؟
سئوال بسیار خوبی است و تشکر می کنم. پاسخ این بخش به نوعی مربوط به پرسش قبلی می شود. قطعا نام کشور عزیزمان ایران و چیزی که با این نام به ذهنمان متبادر می شود مارا ناخودآگاه مجاب می کند به این سمت و سو برای ساختن کاری با این وسعت و حال و هوا برویم. اعتقادمان این است که این اصطلاحا هزینه ها، سرمایه گذاری معنوی و لازمه کار یا کارهایی با این شناسه بوده، هست و خواهد بود.
ولی بطور تخصصی و ساده تر گفته باشیم زمانی که بخواهد کاری ماندگار شود ، قاعدتا هم به لحاظ فنی وهم ماهیت و تاثیر گذاری کار باید حس چندین نفر به عنوان نوازنده (به تناسب ساخت ) وارد کار شود . و وقتی نوازنده ایرانی باشد، آن هم برای چنین کارهایی ، با دانش و اشراف به سازی که می نوازد و هم به عنوان یک موجودیت که حائز درک، احساس و جهان بینی خاص و فیلتر درونیات (و هر آنچه که می خواهیم نامش را بگذاریم) منحصربفرد خودش است، قطعا ماحصل و خروجی کار چیزی تاثیر گذار و بویژه قابل تفکر و تامل خواهد بود . و دانسته آن نتیجه ای می شود که دنبالش هستیم . یعنی ضمن اینکه تاثیرکارخود یا ناخودآگاه به مخاطب منتقل می شود ، پایدار و ماندگارتر خواهد بود .
- نمی شد این شکوه و عظمت (آهنگ ایران) را با سمپل ایجاد کرد ؟
خیر به هیچ عنوان . همانطور که در سئوال قبلی عرض کردم ، حس و ماهیت نوازنده مطلقا و به هیچ شکل و عنوانی با سمپل، وی اس دی و ازین دست… قابل به مقایسه و جایگزینی نخواهد بود .
- صرف انجام موسیقی آکوسیتک از یک قطعه موسیقی یک کار حرفه ای می سازد ؟
باید عرض کنم همیشه نه . ولی یک پکیج از شعر ، ملودی ، تنظیم ، میکس مستر و خواننده ای که بتواند کاررا در بیاورد (که بویژه آن ملودی و فضای ساخت کار اصطلاحا روی صداش چفت باشد) لازمه ی کاراست و بطور کلی در شرایط ایده ال یک مجموعه کاری و ترجیحا آشنا به همدیگر ، اصول کار و همگن مورد نیاز است.
- همکاری با آقای محمد طاهری منجر به ایجاد چنین چنین رویکردی شد ؟
از گذشته به فراخور موسیقی وقت (اواخر دهه شصت و اوایل هفتاد و بعد از آن) و به طور کلی ساخت و ساز کارها و آثاری که شامل سازبندی بوده حتی موزیک بیکلام، بیشتر اوقات تاثیر خاص و مضاعف خودش را برایم داشته و از ابتدا تمایل و گرایش خودم به سمت موسیقی ارکسترال و همراه سازبندی بوده (الیته همانطور که عرض کردم الزاما این سازبندی ها طبیعتا همیشه به معنای بهترو فاخر شدن آثار و ساخته شدنشان نیست) . برای مثال ساخته های زنده یاد استاد بابک بیات، موسیقی های متن استاد مجید انتظامی، آثار محمد نوری و امثالهم… ، همیشه مورد توجهم بوده اند . البته کارهای ترکیبی الکترونیک و سازبندی (سکشنال) به فراخور ترانه و ملودی و بویژه تنظیم هم می تواند برایم بسیار جالب و تاثیرگذار باشد .
مضافا اینکه خود جناب آقای طاهری با تجربه و پیشینه اشان و بویژه استعداد و تسلطشون در سازبندیها و گرفتن سازها هنگام نواخته شدن (با احترام به تمامی اساتید نوازنده و بزرگوار) ، آشنایی و ارتباط نزدیکشون با هنرمندان و نوازندگان درجه یک کشورمون بویژه برای اینکار، در کنار جدیت و تعهدشون در کار و البته درکی درست از شکل و اهمیت کارهایی که در دست ساخت و تولید دارند ، برای بنده همیشه و همچنان مجاب کننده و تاثیرگذار بودن و خواهند بود.
- امروزه کمتر کسی به احترام مخاطب فعالیت می کند. شما چطور برای مخاطب دست به این کار زده اید؟ چون واقعا کاری است که برای مخاطب حرفه ای ساخته شده است.
در شرایط موسیقی فعلی حاکم و احترام تام به تمامی تهیه کنندگان ، خوانندگان و هنرمندان بزرگواری که در این فضا و چیزی که اصطلاحا فضای مارکتینگ موسیقی ازش یاد می شود، فعالیت دارند و مردم و مخاطبین عزیز که گرایش به این فضای موسیقیایی دارند، اگر بخوایم از کار ایرانی که بنده افتخار خوندنش رو داشتم بقولتون به عنوان کار متفاوت برای مخاطب خاص یاد کنیم ، در اصل باید پرسید کار خاص یا فاخر ایران (یا کارهایی از این دست حالا با عناوین مختلف که ساخته شدن و خواهند شد)، در مقایسه با چه نوع سبک و فضای موسیقی ؟ و اساسا با چه ویژگی ، قدمت و پشتوانه ای و با چه موضوعیت و هدف کاری و مخاطبی میشه یا بشه واقعا بعنوان کار خاص ، متفاوت و بعضا فاخر به یک اثر خاص اشاره کرد ؟
اما به نظر می رسد این قبیل کارها و آثار ماندگار علاوه بر ترانه و ملودی بویژه ارزشمند و تنظیمی در خور ، نیازمند توان اجرایی کافی خواننده مربوط است که اثر تاثیر گذاری تولید بشود تا احتراما علاوه بر مخاطبین معمول و عام خودش، بتواند مورد توجه و تایید مخاطب خاص، حرفه ای و اهل فن باشد و این تاثیرگذاری مداوم باشد.
البته با توجه به تعییرات فضای موسیقی و تنوع آن، اینکه خواننده ای هم بتواند با توجه به باور و استایل و سبک خاص همیشگی اش همچنان مخاطب خودش را داشته باشد و از طرفی هم نظر تهیه کننده محترم را جلب کند و اصطلاحا پس زده نشود و رو بورس باشد، بخش قابل توجیه آن بر می گردد به بنیه و سابقه کاری و توانمندی های قبلی وی (با توجه به آثار قبلیش) ، که قطعا کار ساده ای هم نیست و در حال حاضر خوشبختانه در فضای موسیقیایی کشورمان شاهد اینچنین خواننده هایی هستیم.
به هر صورت چون روی صحبت مان با موسیقی خاص بود، جا دارد عرض کنم خوشبختانه ما در همین فضای حال حاضر و اصطلاحا بویژه مارکتینگ وبشود گفت غیر مارکتینگ موسیقی داخلی کشور، شاهد کارهای ارزشمند و خوانندگان واقعا توانمندی هستیم که باعث امیدواری هر چه بیشتر و انشاالله نوید بخش روزهایی بهتر برای موسیقی کشورعزیزمان هستند و صد البته بنده به شخصه بی هیچ ادعا و قضاوتی و با احترام به تمامی این عزیزان ، ضمن عرض خداقوت، باید بگویم با اشتیاق کارهایشان را دنبال می کنم و آرزومند موفقیت های بیشتر برایشان هستم.
- پس برای مخاطب عام چه کرده اید ؟
به نظر می رسد به این دسته بندی عام و خاص لازم است با تامل بیشتری نگریسته شود . واقعیت اینکه اصلا نمی خواهم بگویم چه سبک موسیقی خوب است و بهتر است یا نیست و باید باشد یا نباشد و اصلا جانبداری خاصی بشود ! ببینید درست است که تغییرات در هر بخشی از زندگی اجتناب ناپذیرند ولی واقعا اگ بخواهیم بیطرفانه یک بررسی ای را داشته باشیم، باید بگویم که در سالیان قبل حداقل بعد از انقلاب فرهنگی سال پنجاه و هفت ، حدود سی و اندی سال ما شاهد سبک خاصی از موسقی بودیم که با ماهیت جامع خودش شامل سازبندی و روالی حداکثری کما فی السابق در همه بخش های هنر و بویژه موسیقی بیکلام و با کلام بوده و خوب حالا چند سالی است که شاهد فضاها، سبکها و ابداعاتی متنوع و جدیدتری در موسیقی هستیم. در سالهای گذشته تر سمپل یا وی اس دی وجود نداشته و قاعده این بوده که نوازنده و آهنگساز مشترکا کاری را اصطلاحا جمع می کردند و می ساختند . برای مثال دقیق تر گفته باشم احتراما زمانی هم خواننده عزیزی آمد و همه می گفتند یک خواننده جدید آمده و سبکش هم خاص است (در مقایسه با شکل و فضای موسیقی همیشگی) که شاهد تبلیغات بیلبوردی آنها بودیم . منظور اینکه از قدیم برای موسیقی یک معیار و بستره موسیقی معمول و تعریف شده ای وجود داشته و در ذهن همه بوده با ساختار مشخص حالا تو سبک و حال و هواهای مختلف . کما اینکه برای خیلی ها سوای مفهوم عام و خاص بودنش ، حتی تا اوائل سال نود، هنوز آن ساختار معمول موسیقی محسوس و قابل تداعی هست . حال با استناد به آن مثال خواننده جدید که تبلیغ هم کردند و با احترام به هنرمندان فضای موسیقی جدید که صد البته مخاطبان محترم خودش هم دارد ، بخواهیم نتیجه گیری کنیم می توانیم بگوییم با این دید و بر مبانی سئوال شما ، واقعا جای موسیقی عام و خاص عوض شده است و احتراما به اشتباه همچنان دارد عنوان می شود .
به طور خلاصه اینکه، از قدیم یک سبک و روالی همیشگی از موسیقی وجود داشته و دارد (که البته در داخل همان فضا و ساختار آثار فاخرتر با معیارهای موبوط هم وجود دار) که در ادامه و کنار آن فضای موسیقیایی همیشگی ، حالا به اقتضای زمان و هر آنچه که بخواهد تصوررا گفته شود، شاهد این سبک و حال و فضای جدید در موسیقی کشورمان هستیم.
مضافا در پاسخ این سئوالتان خدمت دوستان و مخاطبان عزیزمان عرض کنم که از ابتدا در برنام امان، کارهایی را داریم که سعی کردیم بهطور خاص در فضاهای مختلف ساخته و البته به روز باش، که خوشبختانه بیشتر کارهایشان انجام شده و قطعا نیازمند اخذ مجوز از وزارت ارشاد خواهند بود و انشالله در زمان مقتضی با کمک و مساعدت دوستان پخش و اطلاع رسانی در خوری خواهند داشت.
* بازار موسیقی سبک و سیاق کاری اتان را پس نمیزند ؟
باید دید از ابتدا با چه هدف و دید گاهی و برنامه ریزی ای قرار بر استارت فعالیت و تولید کار بوده، وهمچنین در ادامه فعالیت پلن کاری به چه صورت در نظر گرفته شده است . ولی به طور کلی ما هم کارهای شبکه ای ( با مجوز صدا سیما) و هم غیر شبکه ای ( با مجوز وزارت ارشاد) را در برنامه کاری امان لجاظ کردیم که اولویت در تولید و پخش با کارهای شبکه ای خواهد بود .
همانطوری که خدمتتان عرض کردم چون استارت کار و نظرمان با کار شبکه ای بوده و به خصوص کار اول که همیشه ارزش و حساسیتهای خاص خودش را داشته و حالا در نظر بگیری که قرار باشد برای وطن و کشور و سرزمین اجدادی امان ساخته بشود ، قطعا کار ساده و آسانی نبوده و نخواهد بود و اول و آخر خواست پروردگار و تلاش و حمایت دوستان شامل حالمان بوده که چنین کاری ساخته شده است. بخصوص به عنوان کار اولی که توانسته ازمجرای ممیزی های دقیق و بجای شورای محترم دفتر تولیدات موسیقی سازمان صدا و سیما عبور کند و مجوز بگیرد و جزو آرشیو سازمان صدا و سیما شود که قطعا برای بنده بشخصه باعث سربلندی و افتخاراست و انشالله تداوم خواهد داشت و خدا قوت به برادر عزیزم آقای محمد طاهری و تیم مربوطه اشان .
بازهم عرض می کنم در فضای موسیقی حال حاضر هم با عنایت پروردگار، بنده و گروهمان تا حد امکان تمام تلاشمان را بر ساخت کارهای در خور مخاطبین عزیزمان داشتیم و خواهیم داشت که بتوانیم کارهای بهتری تولید و ارائه بدهیم .
با این روند توقع مخاطب و جامعه موسیقی از شما بالا می رود. فکر نمیکنید نتوانید از پس این توقعات برآیید ؟
اساسا تامین ذائقه ، سلائق و توقعات موسیقیایی تمامی مخاطبین نه منطقی است و نه شدنی. آن هم فقط با تولید یک کار و حتی در یک آلبوم و حتی با یک خواننده بخواهد سنجیده شود و به طور حتم برمی گرد به نگاه و هدفتان از ساخت یک کار و البته ذائقه مخاطب عزیز .
بحث مخاطبین عزیزو محترم همیشه مطرح بوده و هست و بطورقطع در اولویت است و همیشه این بوده که هر خواننده ای با هر سبکی مخاطبین خاص خودش را داشته که البته هر هنرمندی برای حفظ مخاطبینش باید همیشه تلاش مضاعف خودش را داشته باشد. از همین حیث تلاشمان براین است که درساخت و تولید آثار بعدی ضمن توجه به تغییرات و تنوع فضای موسیقیایی فعلی، و بر اساس بازخوردها و با توجه به توقعات و انتطارات مخاطبین عزیز، تولیدات و آثار بهتر و متناسب تری را در دستور کار داشته باشیم که انشالله به قول شما سبک و سیاق ما هم برای مخاطبین مشخص تر و تعریف شده تر باشه و البته مستلزم قدری زمان است.
و همانطور که عرض کردم در حال حاظر با عنایت پروردگار و دوستان در شرایطی هستیم که بریژه بتونیم آثاری که نیازمند مجوز ارشاد هستن رو ضمن تنوع فضایی، در خور نیاز و تا حد امکان بروز تولید و پخش خوبی ازشون داشته باشیم و منتظر بازتاب و بازخورد ها خواهیم بود که برامون کمک کننده و ارزشمند خواهد بود.
از کارهای پیش رو و در دست انجام بگویید ؟
همانطور که پیشتر خدمتتان عنوان شد چند کاری را در دست انجام داریم که نیازمند مجوز از وزارت ارشاد است. برای نمونه یک کار در فضای الکترونیک است و یک کار دومی با مضمون عاشقانه که دارای سازبندی است و دوتا کار دیگر که با مضمون غزل و عاشقانه و تلفیقی که یکی از آنها با فضای هاووس و دیپ هاووس و دیگری شش هشت است . کار پنجم که در حد ترانه و ملودی است و به قول دوستان با پتانسیل بالا … در کل منتظریم ببینیم شرایط انشالله در آینده نزدیک به چه صورت پیش می رود که تصمیم نهایی متناسبی اتخاذ شود.
البته شایان ذکر است که کار دوم عاشقانه و احساسی با فضایی معنوی را کاملا آماده پخش داریم که خیلی از دوستان که به طور جدی در کار پخش بودند این کار را با پتانسیل موسیقی تیتراژ و حتی برای ماه مبارک رمضان به آن اشاره داشتند و در نظر گرفتند ( که متاسفانه علیرغم پیگیری های مصرانه ما به موقع حاضر نشد) و دوست و همکار توانمندمان جناب کیان دارات عزیز زحمت نواختن سازش را با وسواس خاصی کشید که البته کار را هم مورد لطفشون قرار دادند و با تنظیم خوب برادر عزیز و توانمندم جناب محمد طاهری .
این کار هم به عنوان کار دوم ما موفق به اخذ مجوز از دفتر تولیدات موسیقی صدا و سیما شده و تا اینجا قرار است که به امید خدا بعد از ماه محرم و صفر پخش و ارائه بشود.
البته همانطور که می دانیم، متاسفانه در شرایط فعلی فضای موسیقی مثل خیلی از حوزه های هنری و غیر هنری دیگر که بعضا در رسانه ها به انحاء مختلف می بینیم و می شنویم، برای معروف ومطرح شدن و بالا آمدن و به اصطلاح دیده شدن، یک اثرهنری و حتی توانمندیهای یک هنرمند به تنهایی اصلا کافی نبوده و نیست و قطعا یا باید از شرایط مالی بسیارخوبی برخوردار باشی که بتوانی از پس هزینه های واقعا سنگین برای دیده شدن بربیایی (بویژه در موسیقی های تیتراژ) و یا اینکه لینک و ارتباطات بسیار خوب و قوی ای داشته باشی و گاها هردو وجه مورد نیازاست تا شرایط و مسیر لازم برای شناخته شدن و رشد بیشتر تسهیل و مهیا بشود .
مجددا می خواهم اشاره کنم که از ابتدا تصمیم و برنامه ی ما برای استارت و تولید آثار، مبتنی بر سه کار شبکه ای در خور و البته با مجوز دفتر تولیدات موسیقی دفتر صدا و سیماست و در صورت مهیا شدن شرایط ، دنبال کار سوم ارزنده ی دیگری هستیم که البته انشاالله با حساسیت مضاعف تری جمع آوری و تولید خواهد شد.
در پایان جا دارد مراتب تشکرم رو از حسن نیت و توجه شما خواهر پرتلاشم سرکار خانم رضایی عزیز که همیشه با بزرگواری تان ما را مورد لطف خود قرار دادید ، همینطور مساعدت دوستانتان در رسانه و موسسه توانمند موسیقی فارس و اهتمام و توجه ویژه و دقیقتان به مبحث موسیقی کشور و کار ایرانی که ارائه دادیم ، بطور ویژه داشته باشم . همینطور ؛
از برادر بزرگوارم جناب آقای علی حدیدی عزیز، بابت افتخار همراهی و مساعدت همیشگی اشان وبویژه پخش بسیار خوبشان بینهایت ممنونم !
از برادر توانمند و خوبم جناب راستین محمدی عزیز که به طور افتخاری با دکلمه ی درخور و ستودنی اشان به هرچه بهتر شدن کار ایران کمک کردن، صمیمانه سپاس گزارم .
از برادر، دوست و استاد بسیار بزرگوارم که قطعا معرف تمامی مردم عزیز و جامعه هنری کشورمان هستند ، جناب استاد بابک برزویه نازنینم با آن شخصیت عمیق و مثال زدنی و همت بالایشان که همیشه الگوی بنده بوده و هستند ، بابت دلگرمی و حمایت های همیشگی و کمک ویژه اشان به بهتر و بیشتر دیده شدن کار ایران جانانه تشکر می کنم .
از جناب استاد پرویز طاهری بزرگ ،هنرمند پیشکسوت جامعه هنری موسیقی کشورمان بابت مشاوره و همراهی اشان در تولید پروژه ایران و پسر بزرگوارشان محمد خان طاهری که همیشه پشتوانه و همراهم هستند و خیلی چیزها را به من آموختند و از تلاش ستودنی اشان در صفر تا صد ساخت و کل مسیر این پروژه، بی نهایت سپاسگزارم .
همچنین از مساعدت تمامی دوستان در تولید و پخش این اثر که احتراما مجال نام بردنشان نیست ، و صبوری سایر دوستان و مخاطبین عزیز که پیگیرهستند و بویژه حمایت و بازخوردهای ارزنده اشان، بی نهایت ممنونم و امیدوارم به بزرگی اشان بنده را ببخشند.
اجازه می خواهم از همسر نازنینم که واقعا نهایت همراهی و حمایت را از من داشتند و در واقع بهخاطر وجود ایشان است که الان خدمت شما و دوستان هنرمند هستمه ، و واقعیت اینکه چون دانش آموخته روان شناسی هستم و طرفدار حقوق زنان و کودکان ، ب عنوان نماینده تمام زنان نجیب و توانمند و بی همتای ایرانی ازایشان نهایت سپاس و تشکر را داشته باشم و قطعا محبت هایشان قابل جبران نیست .
در پایان، خاصه از دفتر محترم تولیدات موسیقی سازمان صدا و سیما بابت نظارت دقیق و تاییدیه ومجوز کار ایران که نهایتا منجر به ساخت و تولید هر چه بهتر این اثر شد، صمیمانه سپساسگزارم
روزگارتون ، خوش تر …