نوازنده ایرلندی آثار آهنگسازان معاصر ایران را نواخت

0

موسیقی فارس-لی لا رضایی: در پنجمین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ماری دوالا از ایرلند در تالار وحدت به تک‌نوازی پیانو پرداخت. دوالا در این برنامه هفت قطعه موسیقی را اجرا کرد که چهار قطعه از آن¬ها متعلق به آهنگسازان معاصر ایرانی بود. پروفسور هرمز فرهت که سال‌هاست در ایرلند سکونت دارد و استاد دانشگاه در این کشور است، در این کنسرت حضور نداشت اما فوزیه مجد و شاهرخ خواجه نوری در سالن شنونده اثر خود بودند.
دوالا در ابتدای برنامه به اجرای «توکاتا» اثر هرمز فرهت پرداخت که در سال ۱۹۵۲ نوشته شده است. پس ‌ازآن اثری از شاهرخ خواجه نوری با نام«گوشه‌های پنهان» به اجرا درآمد که در ژانر موسیقی معاصر قرار داشت. نکته شاخص در سراسر قطعه، ضربات محکمی بود که نوازنده بر روی کلاویه‌‌ها می‌زد و در ادامه نیز با ایستادن در مقابل ساز، سیم‌های داخل جعبه صوتی پیانو رابه صدا درآورد.
قطعه «گلسرخی کن زندگی را پرما»اثر فوزیه مجد، قطعه دیگری بود که در این کنسرت اجرا شد. این آهنگ آرام و رویاگونه، شنوندگان را به فضایی کاملا متفاوت از آهنگ قبلی برد و ملودی روان آن مخاطبان را با خود همراه کرد. در سراسر قطعه تم واحدی به گوش می¬رسید که بارها تکرار شده و پس از همه فراز و فرودها اشاره ای به آن وجود داشت.
پس از آن اثر دیگری از هرمز فرهت با نام «سوئیت کوچک» به اجرا درآمد که جدیدترین آهنگ فرهت است که در سال ۲۰۱۸ نوشته شده است.
در بخش دوم برنامه قطعاتی از سه آهنگساز غیرایرانی اجرا شد. «سرناد دون ژوان» اثر ژیمانوفسکی، قطعه‌ای تند و پرهیجان بود که در تمام طول قطعه، نشاط آن حفظ شد. اثری از راول با نام «کوپرن آرامگاه» دارای چندین فضای متغیر بود و احساسات متنوعی را در مدت زمان طولانی خود به مخاطبان منتقل می‌کرد.
«ناشنوایان کهن» اثر جرالد بری آخرین قطعه‌ای بود که در این کنسرت اجرا شد. این اثر پر شور و حرارت توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند و تشویق‌های آنها را در پی داشت.

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

پاسخ دهید