آرشه‌ها، نت‌های والس احساس را نواختند

0

موسیقی فارس- پنجمین شب از اجرا‌های سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار وحدت را اركستر مجلسی ایران آغاز كرد.
به گزارش روابط عمومی‌جشنواره موسیقی، اركستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی با اجرای چند قطعه مشهور از آهنگسازان ایران و جهان، شب خاطره¬انگیزی برای علاقه¬مندان موسیقی كلاسیك خلق كرد. نخستین قطعه كه اركستر با اجرای آن بخش اول رپرتوار خود را آغاز كرد، دو قسمت از سوئیت بیژن و منیژه، اثر حسین دهلوی بود. استاد دهلوی در سال 1354 یكی از مهمترین آثارموسیقی سمفونیك ایران را با نام باله بیژن و منیژه تصنیف كرد كه اثری عظیم و باشكوه برای اركستر سمفونیك بود. این اثر بعداً به صورت یك سوئیت پنج قسمتی زهی نیز تنظیم شد كه بارها به اجرا درآمد. بیژن و منیژه هنوز هم یكی از قله‌های آهنگ سازی در موسیقی سمفونیك ایران محسوب می‌شود که از توانایی بی حد و حصر آهنگ ساز در تكنیك‌های آهنگ سازی و اركستراسیون و همچنین تسلط او بر موسیقی اوایل قرن بیستم و تركیب هوشمندانه آن بر موسیقی ایرانی دارد. این اثر سال‌ها پیش توسط مؤسسه فرهنگی-هنری ماهور در قالب یك آلبوم منتشر شد. در ادامه، با آمدن پدرام فلسفی، سولیست گیتار كلاسیك، كنسرتو گیتار آرانخوئز، اثری خواكین رودریگوز، آهنگ ساز اسپانیایی قرن بیستم توسط اركستر نواخته شد. این قطعه را مهران روحانی برای اركستر زهی تنظیم كرده است. منوچهر صهبایی در مصاحبه¬ای كه با یکی از خبرگزاری¬ها داشته، درباره این قطعه گفت:« این اثر یكی از زیباترین تصنیف¬های شناخته شده در جهان موسیقی¬ است كه در سال 1939 نوشته و در سال 1940  برای اولین بار در شهر بارسلون اجرا شد و از آن پس نیز به عنوان یكی از بهترین و زیباترین كنسرتو‌ها برای ساز گیتار معروف شد.
بر اساس این گزارش، بعد از پایان بخش اول و تنفسی كوتاه، بخش دوم اجرای اركستر مجلسی ایران با اجرای سمفونی روستایی، اثر آنتونیو لوچو ویوالدی، كشیش ونیزی و یكی از مشهورترین آهنگ سازان دوره باروك و نوازنده چیره دست ویولن آغاز كرد. او به كشیش موقرمز مشهور بود كه در 1706 از مقام كشیشی استعفا كرد. این كنسرتو اثری در سه قسمت كوتاه برای اركستر زهی است كه دربر گیرنده فضای بسیار شاد و پر شور است.
آواز‌ها و رقص‌های آنتیك، اثر اتورینو رسپیگی، قطعه بعدی بود كه اركستر اجرا كرد. این اثر از چهار قسمت با ملودی‌های بسیار زیبا روی تم‌های آهنگسازان ایتالیایی قرن هفده تشكیل شده است.
بر اساس این گزارش، اركستر مجلسی ایران بعد از اجرای رپرتوار خود، قطعات پیتزیكاتوپولكا و مارژ رادیسكی اثر یوهان اشتراوس و والس دیمیتری شوستاكوویچ را نواخت. در پایان منوچهر صهبایی ضمن ابراز احساس از اینكه همچنان در تالار وحدت همراه با اركستر مجلسی ایران كنسرت اجرا می‌كند، اظهار داشت:« من در سالن‌های بزرگ اجرای كنسرت داشتم، اما همیشه این احساس را دارم كه جای من اینجاست و در اینجا بهترین برنامه‌ها را اجرا كرده¬ام. می‌دانم كه شما هم علاقمند هستید لحظه‌های بیشتری را در این سالن بگذرانید. به همین علت، والس شوستاكوویچ را كه سراسر احساس قلبی و به مصداق سخن كز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند است، دوباره اجرا می¬كنیم.»
بعد از صحبت‌های صهبایی والس شوستاكوویچ به عنوان قطعه بیز توسط اركستر اجرا شد و با اجرای این قطعه، كنسرت اركستر مجلسی ایران پایان یافت.

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

پاسخ دهید