موسیقی فارس-ایلیا محمدی نیا: کسانی که در تولید آثار حوزه موسیقایی اصیل اندک آشنایی و نزدیکی دارند می دانند که در روال طبیعی کمتر تهیه کننده ای تن به سرمایه گذاری در این عرصه می دهد که بازار به هر دلیلی به تصیف و ترانه زنده است و این عجیب نیست که بیشترین سهم سرمایه را در این بخش آثار موسیقی پاپ به خود اختصاص دهد. در این شرایط هنرمند عرصه موسیقی اصیل خاصه آواز که دغدغه آواز دارد باید گوشه ای نشسته چشم به در بدوزد که شاید شاهین اقبال بر شانه اش نشیند.سرمایه گذاری پیدا شود تا او آلبومی را با سلیقه موسیقایی خود منتشر کند که احتمال این امر در این شرایط سخت اقتصادی تقریبا صفر است (البته حساب نهاد ها و موسسات بخش دولتی و شهرداری ها را باید جدا دانست که بنابر رسالت فرهنگی گاهی ،هراز گاهی اقدامی می کنند.منظور در این مجال، بخش خصوصی است آنگونه که در حوزه تهیه آلبوم های موسیقی پاپ می بینیم و می خوانیم). و یا اینکه به بهانه نبود سرمایه و سرمایه گذار تنها به تدریس پرداخته و لاغیر.اما در این میان اندک کسانی هستند که با عشق و جان سختی منتظر معجزه ای محال نمی شینند واز طرفی اهل غرولند هم نیستند.از جیب و سفره و عیش خود می زنند تا قطعه ای و آلبومی را به خون جگر آماده کنند و در این بازار بی رحم ودر این میانه هیاهوها ورقص های شادمانه موسیقی های دم دستی و بی مقدار جایی برای شنیده شدن بیابند تا رسم عاشقی مجالی برای تنفس به دست آرد.
غلامرضا رضایی از همان تبار اندک شمار است. او جزو معدود شاگردان حاضر در کارگاه تخصصی آواز استاد شجریان بود که در امتداد آموزش و تدریس تلاش می کرد هم در تهیه آلبوم و هم اجرای صحنه ای حد تعادل را نگاه دارد همین بارزه مشخص، او را تبدیل به هنرمندی کرد که مسیر هنری اش را به مصداق ضراب المثل آهسته اما پیوسته پیموده بیاراید. ال
نخستین آلبومش را در سال 85 یعنی یکسال پیش از آغاز کارگاه مرادش در فرهنگستان هنر با همراهی مجیددرخشانی با نام
«آسمانه» منتشر کرد با شروع کارگاه با وقفه ای 10 ساله دومین آلبومش را با همراهی سعید شفیعیون از دیگر شاگردان استاد شجریان با آهنگسازی پیمان سلطانی و عنوان«گفت و شنید» منتشر کرد . در ادامه نیز آلبوم «اوسنه» با آهنگسازی مزدا انصاری، و «صبح وفا » را با آهنگسازی هامان خلیلی روانه بازار موسیقی اصیل کرد.
آلبوم «ملک دل» حاصل دومین همنشینی غلامرضا رضایی و هامان خلیلی در مقام آهنگساز است که در 9 قطعه آماده ومنتشر شده است.
این آلبوم دربرگیرنده 4 قطعه موسیقی شامل «پیش درآمد چهارگاه» ساخته هامان خلیلی و دو نوازی کمانچه فریما موفقی چکاد فشارکی ، تکنوازی سنتور مرجان راغب و«چهار مظراب چهارگاه» از ساخته های ابوالحسن صبا و تنظیم هامان خلیلی و سه آواز و دو تصنیف است.
سومین قطعه البوم سازو آواز درآمد و زابل و مویه با همراهی کمانچه هادی منتظری و تار هامان خلیلی که بر روی شعری از حضرت سعدی با مطلع
خبر از عیش ندارد که ندارد یاری
دل نخوانند که صیدش نکند دلداری
و در ادامه
جان به دیدار تو یک روز فدا خواهم کرد
تا دگر برنکنم دیده به هر دیداری
اجرا شده است.
رضایی در این بخش از خواندن دوبیت بعدی صرف نظر می کند. تا با پرهیز از زیاده گویی درآواز، مخاطب امروزی را با جان کلام حضرت سعدی انگونه که خود درک کرده است آشنا سازد.
می حرام است ولیکن تو بدین نرگس مست
نگذاری که ز پیشت برود هشیاری
میروی خرم و خندان و نگه مینکنی
که نگه میکند از هر طرفت غمخواری
رضایی در دومین قطعه آوازی خود ساز و آواز مخالف مثنوی را باهمراهی دلنشین کمانچه هادی منتظری و تارهامان خلیلی و با انتخاب بخش هایی کوتاه از شعر عاشقانه حضرت سعدی وپیوند معنایی آن با بخش هایی از شعر امیر خسرو دهلوی مخاطب خود را با آوازی دلنشین و فراز و فرود هایی به قاعده به ضیافت گرم آوازش دعوت می کند.
خبرت هست که بی روی تو آرامم نیست
طاقت بار فراق این همه ایامم نیست
میل آن دانه خالم نظری بیش نبود
چون بدیدم ره بیرون شدن از دامم نیست
سعدی
دل ز تن بردی و در جانی هنوز
دردها دادی و درمانی هنوز
آشکارا سینهام بشکافتی
همچنان در سینه پنهانی هنوز
ملک دل کردی خراب از تیغ ناز
واندرین ویرانه سلطانی هنوز
جان ز بند کالبد آزاد گشت
دل به گیسوی تو زندانی هنوز
هر دو عالم، قیمت خود گفتهای
نرخ بالا کن که ارزانی هنوز
امیر خسرو دهلوی
سومین وآخرین قطعه آوازی را رضایی با شعری از ابوالقاسم لاهوتی و همراهی ساز کمانچه منتظری و تار خلیلی به پایان می رساند.
شنیدستم غمم را می خوری این هم غم دیگر
دلت بر ماتمم می سوزد اینهم ماتم دیگر
به دل هر راز گفتم بر لب آوردش دم دیگر
چه سازم تا بدست آرم جز این دل محرم دیگر
جهانی را پریشان کرد از آشفتن یک مو
معاذاله اگر بگشاید از گیسو خم دیگر
هامان خلیلی دراهنگسازی بر دو تصنیف اثر بر روی اشعاری از شاعر معاصر هوشنگ ابتهاج و فخرالدین عراقی تلاش می کند با سازبندی مناسب اثری گوش نواز و در عین حالغیر تکراری ارائه دهد.
آنچه در همراهی ساز و آوازهای آلبوم ملک دل بیش از هر چیری نمود دارد همراهی بی تکلف و به اندازه سازها با آواز بی هیچ زیاده گویی و رخ نمایی نخ نما شده است. که همین امر مجالی مناسبی را برای مخاطب اثر فراهم می اوردکه فارغ از هر چیزی از ساز و آواز و شعر لذت ببرد که این خود امتیازی بزرگ بزای این اثر محسوب می شود.