«ربّنا»ی استاد شجریان نت نویسی شد

0


موسیقی فارس-ایلیا محمدیان: مناجات «ربّنا» برای اولین بار نت نویسی شد.

مناجات «ربّنا» را شاید بتوان مشهورترین و فراگیرترین اثر در نوع خود دانست که در سال 1358 به سفارش صداوسیما توسّط استاد محمدرضا شجریان ساخته و اجراشده است.
این مناجات مشتمل بر چهار آیه از قرآن است که همه با کلمۀ ربّنا آغاز می‌شوند و از سوره‌های بقره، مؤمنون، کهف و آل‌عمران انتخاب شده‌اند.
محسن حسینی آهنگساز ،مدرس و مولف کتابهایی چون “دریاچه قو” و “از مشق تا نقش” در تازه ترین فعالیت پژوهشی خود درحوزه موسیقی اقدام به نت نویسی این اثر ماندگار کرده است .
او درباره هدف خود از این کار گفت:
این اقدام بنده صرفاً فعالیتی پژوهشی است و معتقدم نوتاسیون این اثرِ شناخته شده که توسط یکی از اساتید بزرگ موسیقی ‌ایرانی ساخته و اجرا شده است و جنبه های هنری و موسیقایی و حتّی اجتماعی بسیار مهمّی هم دارد، می‌تواند برای علاقه‌مندان مفید باشد.
حسینی در ادامه افزود: در نت‌نویسی دعای ربّنا با توجه به آوازی بودن آن سعی کرده‌ام تا جایی که باعث پیچیده‌شدن بیش‌ از‌ حد نشود، جزئیات اجرا را ثبت کنم. طبیعی است که برای اجرای این نت‌نویسی همان‌گونه که مرسوم است بهتر است از نسخۀ صوتی اثر هم در کنار نت استفاده شود.
این آهنگساز که سابقه همکاری با خوانندگانی چون علیرضا افتخاری، سالار عقیلی ،علیرضا قربانی ،حسام الدین سراج و… دارد درباره خصوصیات موسیقایی اجرای این اثر گفت:کوک اجرای اصلی به هر دلیلی با دیاپازون منطبق نیست و به منظور سهولتِ اجرای نت با آواز یا ساز، تونیکِ(شاهد) گام را نت فا در نظرگرفته‌ام. البتّه کوکِ شاهد در اجرای اصلی حدود 55 سانت(سِنت) موسیقایی پایین تر از فا دیاپازون است.
از لحاظ فواصلِ درجاتِ گام نیز، قطعه در گام افشاری دو و یا شکستۀ بیات ترکِ فا و همچنین ماهور فا(انتهای قطعه) قابل اجراست. البتّه شروع قطعه به عراق افشاری نزدیک است. از منظر مقام‌های مربوط به قرائت قرآن، ربنّا به طورکلّی در مقام رَست آغاز می شود و در مقام صبا خاتمه می یابد.
این دانش آموخته کارشناسی ارشد موسیقی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت:
انتشار و هرگونه استفادۀ علمی و هنری از این نت‌نویسی بلامانع است.

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

پاسخ دهید