موسیقی فارس- پری حیدری: اولین نمایشگاه تخصصی هنر _ صنعت موسیقی ایران با هدف همگام سازی استاندارهای بین المللی دنیا در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
این نمایشگاه با حضور شرکت های داخلی و خارجی برگزار شد و تیم اجرایی این رویداد با شناخت کامل مرتبط بر فضای موسیقی کشور و دغدغه های فعالان این بازار گسترده و پرمخاطب تشکیل شد. در ابتدای این نشست خبری بهرام جمالی اینچنین لب به سخن گشود : این نمایشگاه ثمرات خوبی را برای تمامی اهالی موسیقی در پی خواهد داشت چراکه زیرساختهای شکلگیری جریان موسیقی در هر کشوری مبتنی بر زیرساختهای فرهنگی باید شکل بگیرد و از آنجایی که کشور ما از نظر ارتباط حاکمیت با موسیقی نیازمند باز تعریف است به همین خاطر واردکنندگان تجهیزات موسیقی اگر بازار خوبی نداشته باشند بهطور حتم ضربه میبینند.
وی افزود: ما باید در بخش خصوصی به یک بلوغ فکری، مدیریتی و کارشناسی برسیم چراکه در حال حاضر کشور را جامعه آن نگه میدارد تا حاکمیتش، در نتیجه ارگانهای دولتی و خصوصی نیازمند روابط بیشتر با یکدیگر هستند. نادر آقایی مشاور بازاریابی نمایشگاه هنر- صنعت موسیقی نیز در این نشست در یک سخنرانی علمی پژوهشی به بیان نقطه نظرات خود درباره قواعد شرکت در این نمایشگاه ها پرداخت و توضیح داد: برای اینکه بتوانیم یک نمایشگاه پربار و خوبی را برگزار کنیم نیازمند رعایت نکاتی هستیم. در این راه می توانیم به نکاتی چون به دریافت اطلاعات کامل و خالص، ارزیابی شرایط فروش محصولات، مشاهده آخرین محصولات و خدمات عرضه شده، آشنایی با آخرین تکنولوژی ها و گسترش شبکه های ارتباطی اشاره کنیم.
حمیدرضا دیبازر دبیر علمی نمایشگاه هنر – صنعت موسیقی در این نشست گفت: کارگاه هایی که در این نمایشگاه برگزار می شود درش به روی همه باز است. ما دوست داریم که در حوزه کارگاهی برای افراد مختلف و در سطح های مختلف برنامه های متنوعی را ارائه کنیم. در بخش کارگاهی به موسیقی ایرانی می پردازیم. فرید حامدی دبیر هنری این نمایشگاه نیز در ادامه یادآور شد: جریان موسیقی همه جای دنیا جدی است و این دلیلی نیست که الزاما موزیسین هم جدی است. کل تاریخ موسقی ایرانی حدود 120 هزار ترک است که در دنیا منتشر شده و یک جریان حرفه ای راه انداخته است. یعنی عده ای خیلی جدی دارند به این موضوع می پردازند. الان نیاز هست که جدی تر به موضوع نگاه شود و موسیقی هر کشوری برآمده از جامعه، مردم و…است. تمام جریان موسیقی رابطه مستقیمی با اهالی رسانه دارد.
کامبیز منصوری مجری طرح نمایشگاه درابتدای این بخش گفت: از زمانی که ما برای برگزاری این نمایشگاه اقدام به دریافت مجوز کردیم، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیش شرط حمایت از موسیقی ایرانی در کنار ما قرار گرفت. سعی ما بر این است که از نمره صد این نمایشگاه، نمره صد دریافت کنیم ولی هم اکنون با هندوانه دربسته ای رو به رو هستیم که امیدواریم بتواند دوره موفقی را پشت سر بگذارد.
وی در پاسخ به اینکه چرا ناشران غرفه دار اجازه فروش آثار خود را با در نظرگرفتن میزان اجاره غرفه ها ندارند، توضیح داد: من هم می دانم که انبارهای ما پر از آلبوم های فروخته نشده است اما دوستان بدانند که این رویداد یک نمایشگاه تخصصی است که ما نمی توانیم در آن فضایی را برای فروش آثار موسیقایی ارائه دهیم. شما اگر مطالعه ای در برگزاری نمایشگاه های بین المللی حوزه موسیقی داشته باشید متوجه می شوید که در بهترین رویدادها با ممنوعیت فروش مواجهیم. ما آمده ایم تا بر اساس کمبودهای موجود در فضای موسیقی به اتفاقاتی که در حوزه موسیقی نیفتاده، بپردازیم. ما آمده ایم تا با بررسی نقاط قوت و ضعف حلقه گمشده موسیقی ایران را با حضور بزرگان پیدا کنم.
منصوری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره موضوع اهمیت موسیقی نواحی در نمایشگاه امسال خاطر نشان کرد: حمایت از موسیقی نواحی جزو اولویت های کاری ما است البته ما می خواستیم در ابتدا این چتر حمایتی را از طریق دفتر موسیقی داشته باشیم ولی در نهایت این موضوع از ناحیه انجمن موسیقی ایران فراهم شده و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته بخش اصلی نمایشگاه در اختیار این مجموعه قرار گرفته تا بتوانیم از این طریق فضای مورد نظرمان در حوزه موسیقی اقوام نیز تامین شود.
این ناشر و تهیه کننده حوزه موسیقی تاکید کرد: ما برای اینکه بتوانیم یک نمایشگاه درست را اجرا کنیم نیازمند تامین منابعی هستیم که شرایط اجرای آن بسیار دشوار است به همین جهت با همیاری و همراهی بخش صنعتی تلاش کردیم ضمن توجه به وجوه هنری حوزه موسیقی به بخش های صنعتی این هنر نیز توجه کرده و از موسسات و شرکت های صنعتی مرتبط با حوزه موسیقی برای شرکت در نمایشگاه دعوت کنیم.