گفت و گو با نامی محمدیان گرانترین خواننده پاپ:

به صرف هزینه کسی خواننده نمی شود

0

موسیقی فارس-لی لا رضایی: نامی محمدیان خواننده ای است که چندی پیش با دست پر به بازار موسیقی ایران آمد و با اولین آلبومی که با صدای خود منتشر کرد توانست هم رکورد گرانترین خواننده و آلبوم را بزند و هم خود را به علاقه مندان موسیقی بشناساند.

آلبوم موسیقی «پاییزی» در سبک پاپ-کلاسیک اولین همکاری مشترک اهورا ایمان و بامداد بیات با این خواننده بود با مضامینی عاشقانه که به دلیل آگوستیک کار کردن در سه سال پیش بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان هزینه برداشت و توانست عنوان گرانترین آلبوم موسیقی تا آن زمان را از آن خود کند.

با خواننده این آلبوم که آلبوم جدیدی در دست انتشار دارد گفت و گو کرده ایم:

 

شما خواننده ای هستیدکه باقیمت ارزان کارنکرده اید و زمانی عنوان گرانترین خواننده و گرانترین آلبوم را باخود یدک می کشیدید. چطورشد به یکباره کناره گرفتید؟

 نمی توان گفت از موسیقی دور شده بودم در واقع اصلا از موسیقی دور نشدم بلکه ازدواج من، مسائل تحصیلی و کاری من مسبب کمی فاصله گرفتنم از موسیقی شد. همچنین به دلیل ادامه تحصیلم مجبور شدم که مدتی از موسیقی فاصله داشته باشم. چون من دانشجوی دکترای داروسازی در خارج از کشور بودم ولی به دلایلی وقفه بین این تحصیل منجر شد که از درسم مدتی برای موسیقی دور باشم ولی پس از انتشار آلبوم پاییزی مجددا تصمیم بر ادامه تحصیل در رشته ی خودم شدم و به همین دلیل بخاطر درس از موسیقی کمی فاصله گرفتم که البته مراحل پایانی درسم سپری می شود. به هر حال به صورتی برنامه ریزی کردم که دیگر خللی برای تولید آلبوم دوم و ادامه تحصیلم نباشد.

 

چه اصراری به ان همه هزینه بود وقتی که دیگر خواننده ها با کمترین هزینه تولید اهنگ می کنند و اتفاقا شنیده هم می شوند؟

هنر کاملا با ذوق و سلیقه شخص ارتباط دارد و کاملا یک مقوله سلیقه ای می باشد. حال موسیقی که یکی از هفت هنر می باشد از این موضوع مستثنی نیست.

درباره آلبوم اول( پاییزی) باید خدمتتان عرض کنم که خیلی عوامل باعث هزینه در این آلبوم شد. در درجه اول علاقه من برای همکاری با هنرمندان صاحب سبک و صاحب نام و همچنین استفاده از سازها بصورت کاملا آکوستیک(زنده) و در درجه بعد هم تمامی آلبوم پاییزی از تولید تا تکثیر و پخش و تبلیغات همه بر عهده خود من بود و تهیه کنندگی کار از ابتدا تا انتهای کار با خود من انجام شد.

اینجا یک موضوع و من باید خدمت شما توضیح بدهم. با احترام به تمامی همکاران در این عرصه باید خدمتتان عرض کنم که وقتی یک هنرمند اثری را تهیه می کند، مدتها برای تولید آن اثر زحمت بسیار می کشد و در حقیقت تولید موسیقی برای مخاطب که استفاده کنندگان حقیقی هستند،می باشد. ولی مناسفانه هنگامی که اثری موسیقایی تولید می شود در میان صاحب اثر و مخاطبان اصلی شرکتهایی هستند که کار تولید و تکثیر و…برعهده دارند و آن اثر موسیقایی را به قیمتی از تولید کننده خریداری نموده و به دست مخاطب می رسانند.

به اعتقاد بنده زمانی که این موضوع تحقق یابد، آن اثر موسیقایی دیگر‌متعلق به آن تولید کننده اثر نیست و گویی نوعی قیمت گذاری بر اثر تولید کننده می شود و اتازه کلیه حق مادی آن اثر متعلق به واسطه می باشد. به اعتقاد من بهتر هست که همکاران به جای استفاده از فروش اثر خود، در انتشار اثر یا شرکتهای دارای صلاحیت شریک شوند. البته نظر اینجانب در کل این است که خود تولید کننده اثر تا مرحله ی نهایی که رساندن اثر به مخاطب است، تمامی امور را به دست بگیرد و با سرمایه گذاری شخصی تمامی امور یک اثر موسیقایی را انجام دهد.

 

به هرحال یا شما دارید اشتباه می کنید یا انها. فکر میکنید اشتباه از چه کسی است؟

به اعتقاد بنده کسی اشتباهی مرتکب نشده و نخواهد شد.هر کسی یک نظر و نگرشی نسبت به این موضوع دارد ولی در مجموع تمامی هنرمندان و همکاران عزیز در این موضوع درست فکر کرده و عمل می نمایند.

 

این عنوان گرانترین آلبوم ازجانب شما بازهم تکرارمی شود؟

قطعا بله. آلبوم جدید با فضایی کاملا متفاوت در تولید،نوازندگانی کاملا متفاوت در تولید اثرات موسیقایی، تولید خواهد شد که البته هزینه های این آلبوم به مراتب بیشتر از آلبوم پاییزی خواهد بود.

 

بعداز آلبوم پاییزی آلبوم دیگری ازیک خواننده رکورد هزینه را با یک میلیارد زد. آیا فکر می کنید کیفیت این البوم از البوم شمابهتر وبیشتربود؟

من آن اثر را نشنیده ام. خواننده و نام آن اثر راه هم نمیدانم. ولی امیدوارم اینگونه که شما می فرمایید باشد و آن اثر از آلبوم پاییزی جایگاه بالاتری در عرصه موسیقی کشور داشته باشد.

 

آیا صرف هزینه از هرکسی یک خواننده خوب می سازد؟

قطعا خیر. به اعتقاد اینجانب خوانندگی کلا ارثیاست که البته با تمرین و استفاده از اساتید مجرب می توان آن را تقویت نمود. ولی در خوانندگی این موضوع کاملا اشتباه است که با هزینه کردن می توان خواننده شد زیرا اگر بدین صورت بود خیلی اشخاص هستند که از نظر مالی در جایگاه بالایی هستند ولی حتی نم یتوانند یک مصراع هم بعنوان خواننده بخوانند. پس این موضوع کاملا اشتباه است.

 

با توجه به اخبار رسیده قراراست شما دوباره به موسیقی بازگردید. چرا دوباره چنین تصمیمی دارید؟

من از موسیقی بیرون نیودم فقط به دلایلی که در ابتدا خدمت تان عرض کردم کمی فاصله گرفته بودم. من ریشه ام در موسیقی است و با موسیقی بزرگ شدم و با موسیقی زندگی کردم به همین دلیل موسیقی جزء لاینفک زندگی من می باشد.

از طرفی همسر من هم خود صاحب نظر است و در انتخاب خیلی موارد موسیقایی به من کمک میکند به همین دلیل در آلبوم جدید که کاملا با همکاری و زیر نظر ایشان خواهد بود قطعا بهترین استفاده را خواهم کرد و در این اثر تغییرات کلی و بازخورد آن را در نگاه مخاطبان خواهید دید.

 

کماکان با همان عوامل گذشته درآلبوم قبلی همکاری می کنید؟ چرا؟

…اساتید و هنرمندان آلبوم پاییزی که من باز هم از اینجا از تمامی این عزیزان تشکر می کنم.

به دلیل اینکه ضبط این اثر در داخل کشور نخواهد بود، متاسفانه شرایط برای همکاری با آن عزیزان نخواهد بود البته فقط از ترانه سرا ،ملودی ساز و تنظیم کننده که قطعا مانند آلبوم پاییزی بصورت مثلثی خواهد بود انجام خواهد شد که تلاش بر این است که از همان عوامل استفاده شود.

 

جو موسیقی به گونه ای است که دیگر کمترخواننده ای به انتشار آلبوم می کند، اینکه آلبوم منتشرمی کنید دقیقا ریسک بزرگی است. چرا به این کار اقدام می کنید؟

با تمامی احترامی که برای همکاران عزیزم در عرصه موسیقی دارم باید بگویم که نظر من همیشه به تولید آلبوم بوده،هست،خواهد بود و این روند را تا همیشه ادامه خواهم داد.البته سیاست کاری تولید آلبوم برای من بدین صورت است هر چند سالی یک آلبوم فاخر و در خور شان موسیقی پاپ کشورمان ،روانه بازار برای مخاطبان عزیز نمایم.

 

شما تک اهنگ منتشر نکرده اید. چرا؟

من دو قطعه به نام های یعنی تموم شد و دلم تنگ میشه را چند ماه پس از پخش آلبوم «پاییزی»، از طریق دنیای مجازی به دست مخاطبان رساندم که اتفاقا با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و همین جا باز هم از عوامل این دو اثر تشکر فراوان دارم.

 

استفاده ازسازهای زنده درآلبومها دیگر یک حسن به حساب نمی اید. درحالی که شما کماکان مثل دهه 50 به این اصل پایبندید. چرا؟

ممنونم از این سوال شما. اتفاقا سوال به جا و بسیار خوبی است. حال و هوای احساسات و علایق موسیقایی من مربوط به دهه ۵۰ است. یعنی دقیقا دهه ظهور ترانه ها وملودی های ماندگار تاریخ موسیقی پاپ ایران با تنظیم های بسیار ماندگارتر. دهه هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی همچون اسفندیار منفردزاده، بابک بیات، منوچهر چشم آذر، ناصر چشم آذر، بابک افشار، واروژان، ایرج جنتی عطائی، اردلان سرفراز، شهیار قنبری و …

در آلبوم «پاییزی» هم دقیقا حال و هوای مربوط به همان دهه شکوفا شده است. ملودی ها و نوع سازبندی ها و به کارگیری سازها توسط بامداد بیات عزیز دقیقا اوج شکوفایی اثر موسیقایی رانمایان می کند. من همیشه به آن نوع موسیقی علاقه داشته و دارم و خواهم داشت و با آن نوع موسیقی بزرگ شدم.

با احترام کاملی که برای تمامی همکاران عزیزم در امر موسیقی قائل هستم ولی باید عرض کنم که تنها اثر موسیقایی که مانده است و خواهد ماند مربوط به همان دهه بوده به همین دلیل است که تمامی آثار آن دهه همیشه جاودان مانده و می ماند وهنوزهم تمامی نسل ها آن ملودی ها را زمزمه می کنند.

 

ایا فکر نمی کنید نیاز به به روز شدن و مدرن بودن داشته باشید؟

قطعا موسیقی را با روز پیش می بریم ولی به روز شدن نباید باعث لطمه زدن بر پیکره وبدنه موسیقی پاپ کشورمان شود. موسیقی ای که بسیاری از اساتید و بزرگان برای آن زحمت فراوانی کشیدند و رفتند از جمله مرحوم واروژان…استاد‌مرحوم بابک بیات و دیگر عزیزان…

 

فکر می کنید مخاطب به این موضوع اهمیت می دهد که برای ساز هزینه شود یا نه؟

…در میان مخاطبان عزیز، قطعا کسانی هم هستند که موسیقی را بسیار دقیق پیگیری می کنند و من تلاشم بر این است که هر دو گروه را از آثار خود راضی نگه دارم و امیدوارم در آلبوم جدید در این امر موفق باشم.

 

با توجه به اینکه باموسیقی ملل دیگر آشنایی دارید، فکر می کنید موسیقی ایران و موسیقی ای که شما پیرو آن هستید جایی برای شنیده و دیده شدن در دنیا رادارند؟

موسیقی خوب و قابل شنیدن خوب است و مربوط به مکان ،زمان و ملتی خاص نیست همانطوری که می دانید مثلا موسیقی متن فیلم محمد رسول الله(ص) یا موسیقی فیلم تایتانیک و یا گلادیاتور و بسیاری از موسیقی های دیگر…مثل موسیقی پاواروتی یا خواننده ای بنام دمیس روسس که به تازگی از دنیا رفتند….

این موسیقی ها مربوط به زمان و مکان خاصی نبوده و همیشه قابل شنیدن برای همه نسل هاست.

 

چرا صرف هزینه بسیار را با عوامل ایرانی کارمی کنید؟ با این هزینه می توانید با بهترین های موسیقی درعرصه بین المللی همکاری کنید. چرا چنین اقدامی نمی کنید؟

روح احساس من با موسیقی کشورم عجین است و به همین دلیل از عوامل داخلی برای چهار چوب تولید آلبوم ام استفاده خواهم کرد که در حقیقت ترانه و ملودی جزء اساسی روح یک اثر موسیقایی است.

مبنای انتخاب عناصر یک کار هنری در عرصه فعالیت خود را درچه راستایی است؟

 

برای من همیشه و در درجه اول دراخلاق خیلی مهم بوده و خواهد بود و پس از آن نیز انجام درست امور محوله به هر کدام از عزیزان در تولید یک اثر موسیقایی.

 

جهانشناسی و جامعه شناسی خاصی از پیرامون خود برای شنیده شدن کارهای جدیدتان دارید؟

قطعا! در این نزدیک به ۳ سال که از انتشار آلبوم اولم گذشته است ، سفرهای بسیاری به اقصی نقاط کشور عزیزمان و همچنین به خارج از کشور داشته ام و تجربیات فراوانی در زمینه جامعه شناسی و روانشناسی موسیقایی به دست آورده ام و چون یک اثر موسیقایی باید با نگرشی درست از جامعه و روانشناسی مردم باشد تا بتواند در میان مردم جای خود را باز کند که در صورتی که این موضوع رعایت نشود آن اثر دوام نخواهد داشت و در میان مخاطبان ماندگار نخواهد بود.

امیدوارم در آلبوم جدید بازخورد این دو اثر را با استقبال مخاطبان که در حقیقت داوران اصلی هستند، ببینید.

 

فکر می کنید همچنان دربازار موسیقی کشور جایی برای موسیقی ازاین دست باشد؟ و همین طوربرای شما؟

جایگاه خودم هم امیدوارم که با آلبوم جدید و استقبال مخاطبان عزیز از این آلبوم، اینجانب جایگاه اصلی خود را در میان مخاطبان و اهالی موسیقی پیدا کنم.

 

جهانشناسی و جامعه شناسی خاصی از پیرامون خود برای شنیده شدن کارهای جدیدتان دارید؟

حتما.البته در آلبوم جدید نگاه من علاوه بر بازار داخل،به بازار خارج از کشور هم نیزمیباشد و تا جایی که امکان داشته باشد برای پخش این اثر در خارج از کشور دریغ نخواهم کرد.

البته داوران اصلی که مخاطبان یا همان مردم عزیزمان میباشند باید با نحوه برخوردشان با این اثر موسیقایی بیان کنند.

 

از البوم دردست تولیدتان بگویید و ازاینکه با چه کسانی قصدهمکاری دارید؟ کلیپ و … هم شاهد خواهیم بود؟

در حال حاضر در مراحل پایانی پیش تولید آلبوم جدید میباشم.تمامی عوامل این آلبوم از نوازندگان تا محل استودیو محل ضبط و میکس و مسترینگ و مراحل انجام کارهای تبلیغاتی در خارج از کشور انجام خواهد شد. اما ترانه سرا،ملودی ساز و تنظیم کننده از اساتید داخل کشور هستند

درحال حاضر مانند سابق قصد تولید کلیپ را ندارم تا ببینم در آینده چه خواهد شد.

 

چشم انداز موسیقی جامعه و شخص خودتان را چگونه ارزیابی می کنید؟

چشم انداز موسیقی کشورمان همیشه خوب وبوده و با عنایت مسئولان مربوطه رو به پیشرفت است.در موسیقی پاپ هم به همین صورت می باشد.

در آخر؟

…در پایان از شما و تمامی همکاران محترمتان و همچنین از مخاطبان عزیز که وقت خود را برای خواندن این مصاحبه گذاشتند سپاسگزارم.

همچنین تشکر ویژه از همسر عزیزم دارم که با دقت و حساسیت غیر قابل وصفی، زحمات بسیاری را برای تولید آلبوم دومم از خود نشان داده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

پاسخ دهید