موسیقی فارس- سهند اینانلو: طبق وعده ای که گروه رستاک بعد از اجرای کنسرت در کانادا به هوادارانش داده بود، راس ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه یکشنبه ۹ تیرماه این گروه در محل سالن اصلی مرکز همایشهای برج میلاد به روی صحنه رفت.
همانطور که پیش بینی می شد استقبال چشمگیری از این برنامه صورت گرفته بود، به نحوی که تقریبا صندلی خالی دیده نمیشد و هر دو طبقه سالن مملو از هواداران پرشور گروه رستاک بود. هرچند عدم وجود مکان مشخصی برای کم توانان حرکتی بسیار آزار دهنده بود و باز هم به شهروندان تهرانی یادآوری کرد که پایتخت با معلولین جسمی و حرکتی که از ویلچر استفاده میکنند اصلا مهربان نیست.
همانطور که پیش بینی می شد استقبال چشمگیری از این برنامه صورت گرفته بود، به نحوی که تقریبا صندلی خالی دیده نمیشد و هر دو طبقه سالن مملو از هواداران پرشور گروه رستاک بود. هرچند عدم وجود مکان مشخصی برای کم توانان حرکتی بسیار آزار دهنده بود و باز هم به شهروندان تهرانی یادآوری کرد که پایتخت با معلولین جسمی و حرکتی که از ویلچر استفاده میکنند اصلا مهربان نیست.
برنامه با اندکی تاخیر به دلیل ترافیک در مسیرهای منتهی به مجموعه برج میلاد آغاز شد، که آن هم نشان از استقبال بسیار بالای علاقمندان به موسیقی فولکلور ایران بود. و بار دیگر نشان داد اثر با کیفیت همیشه در دل مخاطب جایگاه ویژه ای خواهد داشت و هیچ گاه کهنه نخواهد شد.
برنامه با سخنان کوتاه فرزاد مرادی آغاز شد که مثل همیشه با آرامش و فروتنی خاص خودش از حضور تماشاگران و هنرمندانانی که در برنامه حاضر بودند تشکر کرد و نوید استفاده از دو ساز جدید در اجرای یکشنبه شب را داد و گفت امشب برای نخستین بار گروه رستاک در اجرای ۲ قطعه کرمانی و کردی از سازهای زنبورک و درامز استفاده خواهد کرد، این سخنان خواننده گروه باعث شد تا تماشاگران با شور و شعف فراوان به تشویق گروه بپردازند.
گروه رستاک، کنسرت را با قطعه آذری “لاله لر” آغاز کرد و پس از اتمام این قطعه، نوازنده مهمان گارمون (جابر اطاعتی) با تشویق های حضار که از اجرای دیدنی گروه به وجد آمده بودند صحنه را ترک کرد.
پس از اجرای قطعه “گل پامچال”بود که فرزاد مرادی از حضور هنرمندان سینما و تلوزیون حاضر در کنسرت تقدیر و تشکر کرد و با نام بردن از ستاره هایی چون؛ گوهر خیراندیش، افسانه بایگان، فاطمه گودرزی، مریم امیرجلالی، افشین هاشمی، آناهیتا همتی و… از جمعیت حاضر خواست که به پاسداشت لحظه های خوبی که این هنرمندان در آثارشان برای مردم ساخته اند به تشویق آنها بپردازند.
برنامه با سخنان کوتاه فرزاد مرادی آغاز شد که مثل همیشه با آرامش و فروتنی خاص خودش از حضور تماشاگران و هنرمندانانی که در برنامه حاضر بودند تشکر کرد و نوید استفاده از دو ساز جدید در اجرای یکشنبه شب را داد و گفت امشب برای نخستین بار گروه رستاک در اجرای ۲ قطعه کرمانی و کردی از سازهای زنبورک و درامز استفاده خواهد کرد، این سخنان خواننده گروه باعث شد تا تماشاگران با شور و شعف فراوان به تشویق گروه بپردازند.
گروه رستاک، کنسرت را با قطعه آذری “لاله لر” آغاز کرد و پس از اتمام این قطعه، نوازنده مهمان گارمون (جابر اطاعتی) با تشویق های حضار که از اجرای دیدنی گروه به وجد آمده بودند صحنه را ترک کرد.
پس از اجرای قطعه “گل پامچال”بود که فرزاد مرادی از حضور هنرمندان سینما و تلوزیون حاضر در کنسرت تقدیر و تشکر کرد و با نام بردن از ستاره هایی چون؛ گوهر خیراندیش، افسانه بایگان، فاطمه گودرزی، مریم امیرجلالی، افشین هاشمی، آناهیتا همتی و… از جمعیت حاضر خواست که به پاسداشت لحظه های خوبی که این هنرمندان در آثارشان برای مردم ساخته اند به تشویق آنها بپردازند.
-
گفتنی است که در سه قطعه از کارهای اجرایی رستاک به صورت نمادین از رقص های مخصوص همان نواحی هم بهره گرفته شده بود، قطعات “لاله لر” با رقص آذری(بهزاد مرادی، حامد بلند همت و اکبر اسماعیلی پور)، “هله مالی” و “لیلا” رقص بندری و خراسانی (حامد بلند همت) و “سووزله” با اجرای رقص کردی (سیامک سپهری، بهزاد مرادی،امید مصطفوی و سپهر سعادتی)، اجرا شدند.
آخرین اثر اجرایی رستاک هم قطعه کردی و محبوب گروه با نام “سوزله”بود که با همخوانی حاضرین در سالن همراه شد.
و اما نکته ای بسیار مهم و امیدوارکننده که در این شب پر از شور و هیجان دیده می شد و آن از بین رفتن مرزبندی های قومی و زبانی بین شرکت کنندگان در کنسرت بود. در حالیکه متاسفانه این روزها هر از گاهی شاهد تصادمات فرهنگی ناگواری در جامعه ایران هستیم. اما وقتی راه علاج ناهنجاریهای اجتماعی این چنینی را می دانیم و به این سهولت قابل دستیابی هستند، چرا باید منتظر وقوع فجایع بنشینیم که باید برای حل آنها چندین برابر بیشتر وقت و منابع صرف درمان موقتی اش بکنیم. امید است وزارت ارشاد، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و برخی نهادهای مذهبی کمی به موضوعاتی ازین دست بپردازند و با راهکارهای علمی و واقع بینانه ای در جهت پیشگیری از وقایع ناگوار اجتماعی قدم بردارند.
شاید اگر مدیران نهادهای مذکور شاهد صحنه ای می بودند که کرد و ترک در کنار یکدیگر و همراه با گروه رستاک، قطعات جنوبی و شمالی را با تمام وجود می خواندند، دیدشان نسبت به چنین مباحثی به گونه دیگری بود.
شاید زمان آن رسیده است که مسئولان ایرانی با موسیقی آشتی کرده و در اجراهای فاخری چون کنسرت گروه رستاک شرکت کنند تا از نزدیک شاهد تاثیرات مثبت و شگرفِ این دست پدیده ها در تحکیم وحدت ملی باشند.
.
سلام
نویسنده سهند اینانلو هستن ولی در قسمت درباره نویسنده نام لیلا رضایی نوشته شده.
چرا به این صورت هست؟