موسیقی فارس_پریسا حسین پور: چند روزی است ویدئویی با عنوان رقص «فرزانه کابلی» در کنسرت «سالار عقیلی» در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و واکنش های بسیاری را به همراه داشته است.
کنسرت «سالار عقیلی» چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۸ در سالن برج میلاد تهران به روی صحنه رفت. در ویدئو چند ثانیه ای منتشر شده از این کنسرت، همزمان با اجرای «سالار عقیلی» بر روی صحنه زنی همراه با خواندن وی حرکات موزون انجام میدهد. این ویدئو در فضای مجازی به «فرزانه کابلی» منسوب شده است حال آنکه واقعیت چیز دیگری است.
روزنامه کیهان در یادداشتی ضمن حمله شدید به حضور «فرزانه کابلی» در کنسرت «سالار عقیلی»، رفتار وی را سخیف و مغایر با اسلام نامید. کیهان نوشت:« یک زن بازیگر سینما و تئاتر، در کنسرت یکی از خوانندگان دست به رفتاری سخیف زد. این بازیگر [فرزانه کابلی]که سال هاست به انزوا رانده شده، در حین برگزاری کنسرت سالار عقیلی به روی صحنه رفت و دست به انجام حرکاتی مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی زد!
نکته تاسفآور اینکه خواننده یاد شده، گویا از پیش از قصد زن بازیگر مطلع بوده است. او در حین اجرا نیز، مانع کار زشت زن بازیگر نشد.
گفتنی است آقای خواننده سال ها پیش به انگلستان رفت و با دعوت شبکه صهیونیستی_بهایی من و تو، به دفتر این شبکه قدم گذاشت و با چند عنصر بهایی عکس یادگاری گرفت. این فرد پس از مراجعت به ایران با گذشت نهاد های فرهنگی و امنیتی روبرو شد اما ظاهرا وی نه قدر هنر را میداند و نه قدردان خوبی است!»
واقعیت ماجرا چیست؟
واقعیت این است که «فرزانه کابلی» در شب اجرا فقط مهمان کنسرت «سالار عقیلی» و طراح رقص بوده و خود وی روی صحنه حضور نداشته است. این در حالی است که فیلم معرفی وی توسط «سالار عقیلی» به عنوان مهمان کنسرت نیز موجود است.
«سالار عقیلی» نیز ضمن واکنش نشان دادن به حواشی به وجود آمده در حساب شخصی اینستاگرامش نوشت همه چند هزار نفری که در سالن بودند شهادت خواهند داد که کنسرت از چهارچوب قانون خارج نشده است و در ادامه نیز اشاره کرد که شایعه حرکات موزون فرزانه کابلی در کنسرت کذب محض است:« من سالار عقیلی هستم. من عاشق وطنم هستم. من عاشق مردمان میهنم هستم. همواره با عشق به وطنم خواندهام. همیشه به قوانین کشورم احترام گذاشتهام.
طبق رسم معمول، همانند تمامی همکارانم، اگر هریک از هنرمندان به کنسرت من تشریف بیاورند؛ با ذکر نام به ایشان ادای احترام میکنم.
اگرچه خانم کابلی در جمع میهمانان سالن حضور داشتند، اما همهی چند هزار نفری که در سالن بودند، شهادت خواهند داد که کنسرت از چهارچوب قانون خارج نشده و شایعه حرکات موزونِ خانم فرزانه کابلی در کنسرت سالار عقیلی کذب محض است.
از هموطنانِ عزیز و رسانههای محترمی که طی ۲۵ سال فعالیت هنریام، همواره درکنار من بودهاند استدعا دارم: اگر دوباره شایعهای پیرامون سالارعقیلی تولید شد، قبل از انتشار آن از صحت خبر اطمينان حاصل نماييد. با احترام سالار عقیلی».
«فرزانه کابلی» نیز روز گذشته در واکنش که حواشی پس از این اجرا در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت:« سلام
امروز ۳ شهریور ۹۸ پس از بازگشت از دادگاه و رفع سوءتفاهم به اطلاع عزیزانم میرسانم که در تاریخ ۵ شهریور، برج میلاد، کنسرت سالار عقیلی گروه حرکت، حضور نخواهد داشت».
درباره فرزانه کابلی:
«فرزانه کابلی» متولد اردیبهشت ماه سال ۱۳۲۸ و جزو چهره های مهم بین المللی در زمینه رقص است. وی در هنرستان ملی فلکلور ایران گرایش رقص های ملی و محلی خوانده و بسیاری از رقص های ایران را آنجا آموخته و اجرا کرد. کابلی از شاگردان «رابرت دووارن» رقصنده بلژیکی_بریتانیایی است که بیش از ۱۱ سال در ایران زندگی کرد و رقص های محلی ایران گرد آورد. «مهرداد پهلبد»، وزیر فرهنگ وقت، «فرزانه کابلی» را ستاره رقص های محلی ایران نامید. او از جمله رقصندگانی بود که بر صحنه تالار نوساز رودکی رقصید.
پس از انقلاب، «فرزانه کابلی» فعالیت هایش را در سینما و تئاتر آغاز کرد. وی که در سال ۱۳۴۶ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمده بود، در سال ۱۳۵۷ به استخدام اداره تئاتر درآمد.
اولین نمایش تئاتر وی «همه پسران من» اثر «آرتور میلر» به کارگردانی «اکبر زنجان پور» بود. اولین حضور تلویزیونی وی «ستارخان» به کارگردانی «جهانگیر الماسی» بود. او در این نمایش با بازیگرانی چون «خسرو شکیبایی»، «هادی مرزبان» و «ثریا قاسمی» همبازی بود. فعالیت سینمایی اش را در سال ۱۳۶۳ با فیلم «صاعقه» به کارگردانی «ضیاءالدین دری» آغاز کرد. دومین بازی وی در یک فیلم سینمایی مربوط به فیلم «تنوره دیو» به کارگردانی «داریوش عیاری» بود. وی در اواسط دهه ۶۰ در سریال «علی کوچولو» به کارگردانی «امیر حسین قهرایی» که از شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی پخش شد در نقش مادر علی کوچولو ظاهر شد.
کابلی علاوه بر بازی در تئاتر و سینما و طراحی رقص به اجرای رقصهایی هم تنها برای تماشاگران زن پرداخت. انتشار فیلمی از یکی از کلاس های رقص وی در سال ۱۳۷۴ زمینه کنارهگیری او از عرصه هنر شد و وی از همان زمان به مدت چند سالی به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا به آموزش مدرن رقص پرداخت.
در سالهای اخیر وی رقصهایی در آلمان و استرالیا به روی صحنه برد؛ که در استرالیا خود نیز به اجرای رقص پرداخت.
منبع: اختصاصی موسیقی فارس