موسیقی فارس-مرضیه فخار:در سالهای اخیر موسیقی کودکان بسیار مورد توجه خانواده ها قرار گرفته است. یکی از موفق ترین اساتید موسیقی کودک، سولماز اسرافیلی متولد 17/5/60است که از سال 68 موسیقی را آغاز کرده است.
وی بعد از گذراندن دوره های مختلف، نوازندگی ارف و آواز و …. در ایران به آلمان رفته و با گذارندن مستر کلاس های ارف زیر نظر اساتید آلمانی (چهار دوره متوالی ) ، گذراندن کلاس های آواز تحت آموزش خانم هاسمیک کاریتیان ، گذراندن دوره باله زیر نظر لورتا اودسیان ، دوره سلفژ زیر نظر وارطان ساهاکیان ، به ایران بازگشته و دو مجموعه «آفتاب مهتاب» و «دوراهی» را منتشر کرده است. همچنین کنسرتی موفق را درفرانسه به مناسبت جشن بزرگداشت حافظ به روی صحنه برده است.
تجربیات این بانوی مستعد و هنرمند باعث اجرای کنسرتهایی شده که ویژگی خاصی دارند ، کنسرتی با روشی ابداعی خاص این استاد توانا ، یعنی نوازندگی همزمان کودکان و مادران!
به بهانه آخرین کنسرت موفق سولمازاسرافیلی، دقایقی با ایشان همراه شدیم و از این شیوه جدید پرسیدیم که درادامه می خوانید:
*اگر ممکن است راجع به شیوه کار جدید و روش ابداعی تون برای مخاطبان موسیقی فارس توضیح بدهید ؟
بله حتما ، من در این روش سعی کردم دربحث آموزش ساز ، ارتباط بیشتری بین مادر و کودک برقرار کنم به این صورت که آموزش مادر و کودک همزمان صورت می گیرد ودر کنسرتها هم مادران همراه کودکان خودشان حضور دارند و ساز می زنند .
چقدر جالب! چطور به این ایده رسیدید و نقاط قوت این شیوه را در چه چیزی می بینید ؟
بر اساس تجربه شانزده ساله ام در تدریس و کار با کودکان ، متوجه شدم که اکثر بچه ها موقع تدریس فقط می شنوند گوش نمی دهند و شنیدن به تنهایی نمی تواند یادگیری به دنبال داشته باشد. وقتی مادران وارد آموزش شدند ،حس رقابت در کودکان زنده شد ، گوش دادن و فرایند یادگیری سرعت پیدا کرد. کودکان وقتی دیدند مادرانشان اطلاعات کافی دارند، تمام تلاششان را به کار بستند تا بهتر بخوانند و بهتر ساز بزنند. نقطه قوت دیگر اینکه ، کودک معلم دیگری در منزل دارد اگر نکته ای را متوجه نشد یا فراموش کرد، مادر می تواند به او کمک کند همین تمرینهای باهم ، روند یادگیری او را سرعت می بخشد.
*این روش برای مادر هم می تواند سودمند باشد ؟
صد درصد ، مادرها با این روش وارد تجربه جدیدی می شوند و استعدادهای خودشان را کشف می کنند. مادران بسیاری بودند که موسیقی را ادامه دادند و بعد از ارف به بلز و فلوت هم پرداختند.
نکته دیگر اینکه آدمها وقتی ازسنی عبور می کنند خاصه خانمها ، احساس می کنند دیگر ذهنشان یارای یادگیری مبحث جدیدی را ندارد. اما تجربه من طی این دوسال ثابت کرده که خانم ها با به چالش کشیدن ذهنشان، هم می توانند بخوانند وهم ساز بزنند و این کار باعث بالارفتن اعتماد به نفس آنها می شود. همین حس مثبت به کودک هم منتقل خواهد شد.
*بسیار عالی ، سوال دیگر اینکه این شیوه بسیار مشابه روشی است که در مدارس هم انجام می شود، نظر شما دراین باره چیست؟
شاید در نظر اول شبیه باشد اما در این روش مادر و کودک باهم یاد می گیرند با هم تجربه می کنند و با هم رشد می کنند. مادر فقط ناظر بر اعمال کودک نیست!
ایا هدف شما از ابداع این روش صرفا تسهیل یادگیری موسیقی برای کودکان بوده است ؟
در اینکه دوست دارم با حضور مادران روند یادگیری کودک سرعت پیدا کند و کیفیت کار هم بالاتر باشد شکی نیست! اما بزرگترین هدف من از این کار ، برقرری ارتباط بیشتر مادر و کودک است. این ارتباط بیشتر به رشد همه جانبه کودک کمک می کند.
راجع به کنسرت اخیرتون توضیح بفرمایید ؟
کنسرت آخر من در دو بخش اجرا شد. اجرای آهنگ «مستم مستم» که برگرفته از آهنگی شیرازی است و بچه ها در این قطعه بلز زدند و مادران فلوت.
آهنگ بعدی قطعه «جیک و جیک» از کتاب «دنیای شادی» استادناصر نظر بود که بچه ها بلز زدندو مادرها فلوت!
قسمت دوم کنسرت به اجرای قطعات فلوت اختصاص داشت که بچه ها فلوت می زدند و مادرها بلز،همچنین باس ،سوپرانو و آلتو که درموسیقی کودک سازهای بسیار مهمی هستند.
نکته جالب اینکه تعدادی از مادران و پدران در این کنسرت به عنوان همراهی کننده کمپانیمان حضور داشتند و سازمتالوفون می زدند (برای نشان دادن سر ضرب ها و نگه داشتن ریتم )
در بخش فلوت قطعه «در مسیر آب» که از کتاب «ترانه های کوچک برای بیداری» انتخاب شده بود، همچنین آهنگ «گل گندم» که تک خوانی آن برعهده خودم بود که با بچه ها به صورت سوال و جواب اجرا شد. در این قطعه بچه ها با مادران حرکات دست (بادی پرکاشن) هم داشتند که به زیبایی کارافزوده بود در قطعه «فصل بهار» تلفیقی از بلز و فلوت داشتیم و باز از بادی پرکاشن استفاده کردیم ، این نوع حرکات موزون که براساس ضربها طراحی می شوند باعث توجه بیشتر کودک و فعال شدن نیمکره چپ آنها می شود.
*در آخر؟
فکر می کنم موسیقی کودکان فضای بیشتری نیاز دارد. چون این کودکانند که آینده سازان موسیقی ایران زمین هستند و با پرداختن به اصول صحیح آموزشی می توان آنها را در جهت مثبت پرورش داد.