اشتباه‌های بچگانه و فتح سالن‌های بزرگ جهان/ از رنو تا چایکوفسکی

0

موسیقی فارس-علی‌اکبر صفی‌پور در طول دو سال مدیریتش بر بنیاد رودکی، دوران پرفراز و نشیبی را طی کرد؛ او گاهی کارهای بزرگی برای هنر ایران انجام داد و گاهی هم سوتی‌های بچگانه‌ای داشت.

به گزارش موسیقی فارس، درست دو سال پیش و به تاریخ چهارشنبه 2 تیر 1395 حُکم مدیریت علی‌اکبر صفی‌پور در بنیاد رودکی امضا شد. آن زمان علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد بود و مراسم معارفه‌ی صفی‌پور با حضور مرادخانی برگزار شد.

اکنون و پس از گذشت دو سال، زمان مدیریت دوساله صفی‌پور در بنیاد رودکی تمام شده است. حال باید منتظر ماند و دید که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که رئیس هیات امنای بنیاد رودکی هم هست؛ چه تصمیمی درباره آینده‌ی بنیاد رودکی و علی‌اکبر صفی‌پور می‌گیرد.

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به دو سال مدیریتِ علی اکبر صفی‌پور در بنیاد رودکی؛ دو سالی که با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود.

 

ثبات در ارکسترها

پیش از آمدن صفی‌پور به بنیاد رودکی، یکی از گلایه‌هایِ همیشگی اعضای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران پرداخت نشدن حقوقشان و مشکلات بیمه‌ای بود. ارکسترها زیر نظر بنیاد رودکی اداره می‌شوند و یکی از مواردِ همیشگی در ارکسترها، گلایه‌های مالیِ نوازندگان بود.

اما با آمدن صفی‌پور اوضاع فرق کرد. میزان حقوق برای نوازندگان براساس جایگاه و رده‌ی هنریشان تعیین شد. بیمه‌ها به جای 18 روز در ماه، 30 روز کامل رد شد و اکنون مدت‌هاست که پرداخت حقوق‌ها تاخیر نداشته است. بی‌شک با ثبات‌ترین دوران ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران در همین یک سال گذشته سپری شد. اکنون نوازندگان ارکسترها به ثباتی نسبی رسیده‌اند و کارشان را با تمرکز انجام می‌دهند.

البته این مسئله فارغ از انتقادهای هنری به ارکسترهاست که گاهی از سوی منتقدان مطرح می‌شود.

 

رنو در تالار وحدت

چهارم مهر 1395 در اقدامی عجیب، خودروی رنو روی صحنه تالار وحدت رفت. مسئولان بنیاد رودکی، تالار وحدت را به شرکت خودروسازی «رنو» اجاره دادند تا مراسم رونمایی از تولید جدیدش را در بهترین تالار ایران برگزار کند.

همان زمان انتقادهای بسیاری به اوضاع تالار وحدت وارد می‌شد. مسئولان بنیاد رودکی، تالار وحدت را با نیم قرن قدمت، به هر گروهی اجاره می‌دادند و تقریبا به هیچ کس «نه» نمی‌گفتند.

حضور خودروی «رنو» بر روی صحنه تالار وحدت، انتقادهای بسیاری در پی داشت. تالاری که در سال 1346 ساخته شده و ویژه‌ی اجرای اُپرا و کنسرت‌های موسیقی است، به یک‌باره جایی برای جولانِ خودرویِ فرانسوی شد.

 

ارکسترها در ایتالیا

تیرماه 1396 بود که ریکاردو موتی با ارکسترِ راونا به ایران آمدند. این اتفاق یکی از مهمترین رویدادهای هنری در چند دهه گذشته‌ی ایران بود. ریکاردو موتی رهبری شناخته شده در عرصه موسیقی کلاسیک غرب، با ارکسترش به ایران آمد و اجراهای فوق‌العاده‌ای به صحنه برد. در این اجراها منتخبی از اعضای ارکستر «راونا» و ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه رفتند.

در عین حال بنیاد رودکی با تفاهم نامه‌ای که با ارکستر فستیوال راونا داشت، ترتیبی داد که ارکستر سمفونیک تهران هم به ایتالیا برود تا اجرایی مشترک با ارکستر «راونا» و به رهبری ریکاردو موتی داشته باشد.

تا پیش از این رویداد، کار کردنِ نوازندگان ایرانی با موزیسین‌های درجه یک جهان، چیزی شبیه به یک رویا بود.

 

تغییر در صندلی‌های تالار وحدت به نفع مدیران / ناشیگری در روابط عمومی

مهرماه 1396، خبرگزاری تسنیم گزارشی منتشر کرد که از اعمال تغییر در صندلی‌های تالار وحدت خبر می‌داد و این تغییر به نفع مدیرانی بود که برای دیدن اجراهای هنری به تالار وحدت می‌آمدند.

تالار وحدت را اوژن آفتاندلیانس براساس ساختمان اپرا هال وین ساخته است. فُرم صندلی‌های این تالار بسیار خاص و منحصر به فرد است. اما در اقدامی عجیب مسئولان بنیاد رودکی تصمیم به تغییر در این صندلی‌ها گرفتند. آنها اعلام کردند که این تغییرها برای مرمت و بازسازی است اما بعدها دیده شد که دو ردیف از صندلی‌های ردیف اول برداشته شده و به جایش صندلی‌های مُبله تعبیه شده است. این صندلی‌های مُبله و راحتی جایی برای نشستن مدیرانِ مدعو به تالار وحدت هستند.

پس از اینکه خبرگزاری تسنیم از این موضوع پرده برداشت و این مسئله را رسانه‌ای کرد، روابط عمومی بنیاد رودکی جوابیه‌ای برای تسنیم فرستاد که در آن به شکلی ناشیانه سعی در «ماست‌مالیِ» ماجرا داشت. در بخشی از جوابیه‌ی روابط عمومی بنیاد رودکی اینچنین آمده است:

«در این فرایند، برداشتن صندلی‌های ردیف اول به منظور تعمیر واستفاده در ردیف های انتهایی سالن و جلوگیری از تعطیلی(تالار) بوده است وصندلی های موجود در ردیف اول موقت بوده و در پایان کار جابجا خواهد شد. در این رهگذر باید گفت هیچ تغییری در وضعیت صندلیهای سالن ایجاد نمی‌شود.»

این در حالی است که اکنون و پس از حدود 9 ماه از اعمال آن تغییرات، هنوز صندلی‌های ردیف نخستِ تالار وحدت به جای خود بازنگشته‌اند.

 

تئاتر در سالن‌های بنیاد رودکی

تالار حافظ و تالار فردوسی از زیرمجموعه‌های بنیاد رودکی به شمار می‌روند. این دو تالار با ظرفیت‌های محدود در پذیرش مخاطب، در طول سال میزبان تئاترهای بسیاری هستند. بر کسی پوشیده نیست که مهمترین پروژه‌های تئاتری(از نظر تعداد مخاطب) معمولا در تالار وحدت روی صحنه می‌روند. البته این ماجرا صدای برخی از اهالی موسیقی را هم درآورده است. برخی معتقدند که تالار وحدت فقط جایی برای به صحنه رفتن پروژه‌های موسیقی است و سالن‌های مخصوص تئاتر در سطح شهر تهران، بسیارند.

در عین حال مسئولان بنیاد رودکی در ساعاتی که معمولا تقاضایی برای برگزاری کنسرت وجود ندارد، مانند ساعت 18:00 در روزهای مختلف، تالار وحدت را در اختیار گروه‌های تئاتری قرار می‌دهد. حاصل این امر هم رونق تئاتر در تالار وحدت بوده است. آخرین پروژه‌ای که اینگونه روی صحنه‌ی تالار وحدت رفت؛ «الیورتویست» بود. این نمایش حدود سه ماه در تالار وحدت روی صحنه بود.

 

استعفای آقای مدیر

خرداد 1396 بود که خبرِ استعفای علی‌اکبر صفی‌پور به گوش رسید. در آن برهه، زمان ماموریت سه ساله‌ی صفی‌پور به وزارت ارشاد به پایان رسیده بود و علت استعفا هم همین مسئله بیان شد.

در واقع صفی‌پور کارمند رسمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی محسوب می‌شود و به وزارت ارشاد مامور شده است.

در همان زمان که زمزمه‌های جدایی صفی‌پور از بنیاد رودکی شنیده میشد، چند نامه در حمایت از او در رسانه‌ها منتشر شد؛ شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان و جمعی از نوازندگان ارکستر‌ها با انتشار نامه‌هایی خطاب به وزیر ارشاد خواستار ابقای صفی پور در سمتش شدند. این هنرمندان می‌دانستند که بنیاد رودکی و وضعیت ارکسترها تازه به ثبات رسیده و هرگونه تغییر در مدیریتِ ارشد این بنیاد، می‌تواند پیامدهای بدی در پی داشته باشد.

در نهایت هم وزیر ارشاد درخواست آنان را پذیرفت و صفی‌پور را ابقا کرد.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

پاسخ دهید