موسیقی فارس- کریستوفر نولان به منتقدان صدای بلند فیلمهایش پاسخ داد.
طراحی صدا در فیلمهای «کریستفر نولان» به قدری بلند است که صدای برخی از منتقدان را درآورده است.
ماجرا از جایی شروع شد که علاوه بر سینمادوستان، بعضی از همکاران کارگردان نیز در شنیدن دیالوگهای فیلم ناتوان بودهاند.
بیشتر فیلمهای نولان از «بینستارهای» گرفته تا «شوالیه تاریکی برمیخیزد» و همچنین فیلم تازه او با عنوان «تنت» با این انتقادمواجه شدهاند که صدای بلندی دارند.
نولان در گذشته از طراحی صدای فیلمهایش دفاع کرده و بهتازگی در کتاب نمتغیرهای نولان» نوشتهی «تام شون» میگوید شگفتزده شده از اینکه سینماروها چقدر در مورد صدای سینمایی محافظهکارند.
این کارگردان در مورد طراحی صدای «بینستارهای» میگوید: اعتراضات زیادی به صدای این فیلم شد. حتی بعضی از فیلمسازان دیگر با ما تماس گرفتند و گفتند: “فیلم شما را دیدم، اما دیالوگها نارسا بودند.” بعضی افراد فکر میکردند که شاید صدای موسیقی فیلم بیش از حد بلند است، اما حقیقت این بود که در نحوهی میکس صدا همین قضیه اهمیت داشت.
وی ادامه میدهد: یک میکس بهشدت رادیکال بود. کمی شگفتزده شدم وقتی که فهمیدم افراد چقدر در مورد صدا محافظهکارند. زیرا شما میتوانید هر گونه که بخواهید ظاهر فیلم را تغییر دهید، میتوانید با آیفون فیلمبرداری کنید، هیچکس معترض نمیشود. اما اگر صدا را به شکلی خاص میکس کنید، یا اگر از زیر-فرکانسهای خاصی استفاده کنید، اوقات مردم تلخ میشود.
به گزارش 30نما نولان اضافه میکند که با داشتن رویکردی تجربی نسبت به طراحی صدا «احساس شگفتی در مورد مقیاس» و «احساس شگفتی در مورد جسمانیت» صدا به وجود میآید و میگوید: در «بینستارهای» ما شاید فراتر از هر کسی رفتیم. بسیاری از اصواتی که شنیده میشد موسیقی هانس (زیمر) بود و او از پایینترین نت ساز ارگ استفاده کرد، و این به معنای واقعی کلمه سبب تپش قلب میشد. بعضی از فرکانسهای پایین به صورت خودکار توسط نرمافزارها فیلتر میشوند. زیمرتمامی آنها را غیرفعال کرد، بنابراین تمامی آن زیر-فرکانسها وجود دارند. در مرحلهی نهایی صداگذاری نیز همین کار را کردیم. میکس صدای شگفتآوری است. اگر آن را در یک سینمای آیمکس ببینید قابلتوجهتر است.
کتاب «متغیرهای نولان» ابتدای ماه نوامبر منتشر شده است.