دانیال شهرتی :تهیه نهایی تیتراژ مجموعه “تلاطم” در کمتراز ۵ ساعت انجام شد/موسیقی را کپی نکرده ایم

0

موسیقی فارس_پانیذ رحیمی: دانیال شهرتی خواننده، آهنگساز و نوازنده ۳۷ ساله ایرانی است که نوازندگی را از سن ۸ سالگی آغاز کرد و از سال ۱۳۸۰ به فعالیت حرفه ای در زمینه موسیقی پرداخت. وی در تازه ترین فعالیت خود موسیقی متن و تیتراژ مجموعه تلویزیونی تلاطم را ساخته است. 

 

از جمله فعالیت او در همان سال های ابتدایی می توان به موسیقی تئاتر “پرده عاشقی” به کارگردانی داوود میرباقری اشاره کرد.

 

شهرتی که در حدود ۱۵ آلبوم و ۴۰۰ تک تراک طی همکاری با خواننده ها منتشر کرده است آلبوم های رسمی “آموروسو” ، “امشب” و آلبوم پیانو نوازی بی کلام “قو و دریا” را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

 

گفتنی است وی نزد اساتیدی چون دکتر کامبیز روشن روان، محسن الهامیان(هارمونی)، استاد دلشب(تئوری و سلفژ)، حسین دهلوی(پیوند شعرو موسیقی)،  پارسی(آواز کلاسیک)، نادر مشایخی(موسیقی مدرن)، محمدعلی لقاء (فلوت)، سیمین کوشادپور(پیانو)و… به کسب دانش موسیقی پرداخته است. 

 

بخش اخبار سایت موسیقی فارس به بهانه ی تازه ترین فعالیت  وی مبنی بر ساخت موسیقی متن و تیتراژ مجموعه تلویزیونی تلاطم به کارگردانی وحید بیطرفان به سراغ دانیال شهرتی رفته تا از جزئیات مراحل ساخت موسیقی این مجموعه تلویزیونی باخبر شود. در همین راستا گفتگویی با این آهنگساز جویای نام صورت گرفته که در ادامه متن این مصاحبه را می خوانید؛

 

چه عاملی سبب شد تا آهنگسازی مجموعه تلاطم را بر عهده بگیرید؟

 

من از طریق یکی از دوستانم با تیم کاری سریال تلاطم و وحید بیطرفان(کارگردان مجموعه) آشنا شدم.

طی جلساتی که با یکدیگر داشتیم من دموی کار را دیدم و مجموعه، نوع ساخت سریال و بخصوص دیدگاه متفاوت وحید بیطرفان نسبت به فیلمسازی سبب شد تا نسبت به همکاری مصمم تر شوم.

البته انرژی مثبت آقای بی طرفان تاثیر خیلی خوبی بر من داشت و باعث شد ساخت موسیقی متن سریال را بر عهده بگیرم.

 

همکاری با آقای بیطرفان چطور بود؟ آیا در ساخت آهنگ و قطعات آزادی عمل داشتید یا تبادل نظر صورت گرفت؟

 

یک کلام بگویم؛ بی نظیر بود. وحید بیطرفان کاملا آگاه بود و می دانست چه می‌خواهد. من در طی ساخت کاملا آزادی عمل داشتم بطوریکه در ابتدا قرار بر این بود که من ۶ یا ۷  تراک را تهیه کنم و در طی سریال استفاده شود اما این همکاری به صورتی پیش رفت که ۴۲  تراک توسط من برای این مجموعه ساخته شد و به همین منظور در حدود ۴۰۰ صفحه پارت نوشته ام. 

در واقع برای ما مهم بود که در موسیقی سریال کپی صورت نگیرد، به همین منظور در هر کجا که وجود موسیقی الزام بود نوازنده نواخته است و موسیقی را ساخته ایم.

بیطرفان جزء کارگردان هایی است که برای کاری که انجام می دهد ارزش قائل است و وقت می گذارد به همین منظور هر زمان که لازم بود به استودیو می آمد  و در نتیجه تبادل نظر کار را پیش می بردیم و ساعت ها روی موسیقی کار می کردیم.

به نظر من حتما باید بین آهنگساز و کارگردان تبادل نظر صورت بگیرد، به شخصه فکر میکنم همین ارتباط نزدیک که بین من و وحید بیطرفان بوجود آمد به بهتر شدن موسیقی منجر شد.

 

همکاری شما با آقای عیوضی به چه صورت شکل گرفت؟

 

اولین همکاری من و آقای عیوضی در  آهنگ “باران” با ترانه خانم ترانه مکرم و موسیقی بنده بود که سال گذشته  سبب شکل گیری اولین همکاری مشترک ما شد، همچنین می توان به آهنگ “پازولینی” با موسیقی من و ترانه بابک صحرایی بعنوان دومین اثر مشترکمان اشاره کرد که برای تئاتر “پازولینی” تهیه شد.

و اما همکاری ما برای این سریال ماجرای جالبی داشت. سریال تلاطم ۳ سال پیش ساخته شد و قرار بود همان موقع پخش شود که با تاخیر در حال حاضر منتشر می شود.

 من خارج از کشور بودم که وحید بیطرفان با من تماس گرفت و گفت قرار است سریال چند روز آینده پخش شود. 

خواننده تیتراژ در ابتدا یکی از دوستان دیگر من بود که سه سال پیش کار را اجرا کرده بود و با صحبت هایی که با کارگردان مجموعه انجام دادیم قرار بر این شد که اجرای آهنگ تیتراژ را به آقای عیوضی بسپاریم که من در فرصت کمی که داشتم  بلیت برگشتم را عوض کردم تا بتوانم خودم را به کار برسانم.

یادم می آید ساعت ۱۰ شب شنبه رسیدم، مستقیم به استودیو رفتم و کار را خواندیم و میکس و مستر کردیم. چراکه باید  صبح یکشنبه برای شبکه ارسال میشد. کار خیلی فشرده بود و در حدود ۵ ساعت ساخته شد، زمان کافی نداشتیم.

 

موسیقی هر شخصیت با چه معیار هایی و به چه شکل ساخته شده است؟

 

در این سریال ۴ یا ۵ داستان به صورت موازی روایت می‌شود، بنا بر داستان آن شخص و شخصیتی که داشتند موسیقی را انتخاب کردیم. مثلا برای شخصیت “باراکا” از پد و دف استفاده شد. برای بعضی شخصیتها ملودی و موتیف خاص در نظر گرفتیم و برای بعضی فضا سازی و افکت های موسیقی که با شنیدن آن موتیف یا افکت مخاطب را یاد آن شخصیت و داستان بیندازد. برای مثال شخصیت مثبت را با پیانو و شخصیتی که قتل غیر عمد انجام داده و پشیمان است با سوز ویلن و همراهی پیانو و موتیفی که برایش ساختم همراه است . 

ما سعی کردیم یک موتیف کوتاه برای لوگوی تلاطم که اوایل سریال پخش می شود طراحی کنیم که هم ایجاد رعب و ترس میکند و هم هر کس بشنود یاد سریال تلاطم می افتد.

 

از چه ساز هایی بهره گرفتید و  نوازنده هایی که در کار حضور داشتند چه کسانی بودند ؟

 

برای این سریال از ساز های ویلن وآلتو،فلوت،پیانو،دف،سایزهای الکترونیک،کمانچه و آوا و سازهای کوبه ای استفاده شد.

فرژام فلکی (ویلن و آلتو و کمانچه)، آناهیتا ایزدی پارسا(ویولنسل)، شویی راد (آوا) نوازندگانی بودند که در این مجموعه با من همراهی کردند. نواختن پیانو، فلوت، دف و گیتار نیز بر عهده خودم بود.

 

چه مدت زمانی برای تولید قطعات صرف شد؟

ما حدود ۳ ماه برای موسیقی این سریال وقت گذاشتیم.

 

با چه دغدغه هایی در طی ساخت همراه بودید؟

وحید بیطرفان بسیار مشتاق بود موسیقی ای با استانداردهای موسیقی فیلم های خارجی بسازیم.

به همین منظور فیلم ها و سریال هایی را به پیشنهاد وی دیدم و سعی کردم فضایی را بسازم که به ذهن و خواسته ی ایشان   خیلی نزدیک باشد و فکر می کنم کاملا موفق بوده ام.

بیشترین دغدغه ام کمبود امکانات بود، چون با حداقل امکانات سعی کردیم حداکثر خروجی و کیفیت را داشته باشیم. اگر بودجه و امکانات بیشتری در اختیارمان بود قطعا می‌توانستم خیلی بهتر کار کنم.

 

بطور کلی نظر شما در خصوص نقش موسیقی در فیلم و سریال چیست؟

 

یکی از مهمترین قسمت های یک فیلم یا سریال به موسیقی و ساخت آن مربوط می شود.

ساخت موسیقی کار آسانی است اما اینکه موسیقی ساخته شده سبب شود فیلم یا سریال در ذهن مخاطب نقش ببندد کار سختی محسوب می شود. موسیقی باید به خودی خود شخصیت داشته باشد.

من سعی کردم موسیقی ای بسازم که هر کس شنید مجموعه “تلاطم” در ذهنش نقش ببندد، مثل موسیقی “پدرسالار” ،موسیقی “روزی روزگاری” و…

ما بسیاری موسیقی متن و تیتراژ میشنویم اما کمتر سریال یا فیلمی وجود دارد که موسیقی آن در ذهن ماندگار شود چون خلق چنین اثری بسیار سخت است و من فکر میکنم در این راستا موفق بوده ام. مطمئنم هر کس موسیقی من را بشنود یاد سریال می افتد و ملودی آن در ذهنش خواهد ماند.

 

موسیقی فیلم چه تفاوتی با سریال دارد؟

 

به نظر من موسیقی سریال کمی سخت تر از موسیقی فیلم است. چراکه زمان فیلم ۲ ساعت بوده اما سریال حداقل ۱۳-۱۴ قسمت ۵۰ دقیقه ای می باشد.

باید در طول سریال با موتیف ها بازی شود و شخصیت پردازی بیشتری می‌خواهد. از طرفی سریال بیننده بیشتری دارد. در واقع مخاطب چندین هفته با آن زندگی میکند پس باید موسیقی با توانایی جذب مخاطب نوشت که خسته کننده نباشد.

 

در آینده قرار است چه کارهایی از شما منتشر شود ؟

 

آهنگ های متن سریال تلاطم را در غالب یک آلبوم منتشر خواهم کرد، همچنین آلبوم موسیقی محمدرضا عیوضی را با آهنگسازی و تنظیم من در دست تولید داریم. یک آلبوم بی کلام نیز برای پیانو با عنوان “آنسوی مرز ها” ساخته ام که بزودی منتشر می‌شود. همچنین تک تراک هایی را نیز در آینده نزدیک انتشار می‌دهیم.

 

بعنوان سخن پایانی اگر نکته ای را مد نظر دارید بفرمایید.

 

من اخیرا موسسه فرهنگی هنری سرزمین مهر و ماه را با مدیریت خودم و دوست عزیزم محمد مظفری تاسیس کرده ایم که از فعالیت های موسسه به برگزاری کنسرت ها و همایش ها، دریافت مجوز های تک تراک و آلبوم و کنسرت و برگزاری کارگاه های موسیقی و … میتوان اشاره کرد.

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

پاسخ دهید