ردپای پررنگ شیوه استاد شجریان در آلبوم «نغمه چنگ»

0

موسیقی فارس-*ایلیا محمدی نیا: شهرام ابرومند اذر را از آغازین روزهای آزمون کارگاه تخصصی آواز استاد شجریان می شناسم.جزو 43 نفر برگزیده برای کارگاه بود که توسط استاد شجریان صدایش مورد تایید قرار گرفت. طبعی نازک و قلبی بزرگ دارد.از تبریز می آمد با دیگر همشهری اش امید مظهری.
حضور در کارگاه استاد شجریان نگرش او را نسبت به اهمیت و جایگاه آواز همانند دیگر شاگردان منتخب کامل تر کرد. آلبوم نخستش «پنهانک» در همان سال های شروع کارگاه یعنی سال 87 منتشر کرد که البته هنوز ردپایی پررنگ از تاثیر استاد شجریان در آن نبود. در طی همه این سال ها مجدانه پیگیر کنسرت های داخل و خارج از کشور بود و البته سختگیر برای انتشار البوم. طبیعی هم بود حال دیگر شاگردی مکتب استاد شجریان بر شانه هایش سنگینی می کردو نمی توانست و نخواست که با هر کیفیتی و با هر کسی آلبومی تازه منتشر کند. نتیجه اش انتشار آلبوم« نغمه چنگ» بود که با فاصله ای هفت ساله با آلبوم نخستش تولید کرد با آهنگسازی استاد سعید ثابت در پاییز 94. اما انتشارش به آبان 99 رسید. در نتیجه آنچه در این اثر باید مورد توجه قرار داد این است که نغمه چنگ حاصل تجربیات پنج سال پیش شهرام ابرومند آذر است. و به حتم نمی توان آن را با کارهای اخیرش مقایسه کرد.


آلبوم نغمه‌ی چنگ اثری از گروه پایور است. این مجموعه شامل هفت قطعه است. سه تصنیف «امان» با شعری از عارف قزوینی، «بهانه» با شعری از شیخ بهایی و «نازار دلی» با اشعاری از ابوسعید ابوالخیر و و مولانا.
قطعات امان و نازار دلی پیشتر با آهنگسازی استاد پایور توسط استاد شجریان خوانده شده بود و بازخوانشی اش ادای احترامی بود از طرف سعید ثابت شاگرد استاد پایور و شهرام آبرومند آذر شاگرد استاد شجریان نسبت به دو استاد مسلم حوزه موسیقی و آواز ایران زمین. هر چند در بازخوانی این دو اثر چه در بخش موسیقی و چه آواز تلاش شده بود با اندکی تغییر نسبت به نسخه اساتید روایتی تازه ارایه شود که به نظر می رسد موفق عمل شده است.
در بخش آوازشعری از حضرت حافظ و در ادامه بابا طاهر انتخاب شد.
در بخش نخست آواز محمد مقدسی با کمانچه شهرام آبرومند آذر را همراهی کرد از جایی که حضرت حافظ فرمورد:
کس نیست که افتاده آن زلف دوتا نیست
در رهگذر کیست که دامی ز بلا نیست
چون چشم تو دل می‌برد از گوشه نشینان
همراه تو بودن گنه از جانب ما نیست
روی تو مگر آینه لطف الهیست
حقا که چنین است و در این روی و ریا نیست

در ادامه با همراهی سنتور سعید ثابت و نوای نی زمان خیری بخش دوم شعر حافظ کامل شد

از بهر خدا زلف مپیرای که ما را
شب نیست که صد عربده با باد صبا نیست
عاشق چه کند گر نکشد بار ملامت
با هیچ دلاور سپر تیر قضا نیست
در صومعه زاهد و در خلوت صوفی
جز گوشه ابروی تو محراب دعا نیست
در بخش پایانی و در ادامه آواز، دو بیتی جذاب باباطاهر بخش آوازی آلبوم را کامل کرد

مگر شیر و پلنگی ای دل ای دل
بمو دایم به جنگی ای دل ای دل
اگر دستم فتی خونت بریجم
بوینم تا چه رنگی ای دل ای دل


نکته جالب توجه در آواز آبرومند آذر در آلبوم نغمه چنگ ردپای پررنگ شیوه استاد شجریان درادای کلمات و تحریر هاست.که به نظر می رسد عامدانه توسط خواننده انتخاب و در این آواز به کار برده شد.خواننده تلاش نمی کند قدرت صدا و تحریر خود را به رغم توانمندی و استعدادی که دارد به رخ مخاطبش بکشد. آنچه که برای او اهمیت می یابد انتقال درست مفهیم و احساس است. که به نظر می رسد در این امر موفق عمل کرده است.
ازدیگر نوازندگان این آلبوم می‌توان به استاد محمد اسماعیلی (تنبک‌نوازی)و علیرضا دریایی اشاره کرد.
آلبوم نغمه چنگ را می توانید از سایت www.beeptunes.com تهیه کنید.


*مدیر کارگاه تخصصی آواز استاد شجریان

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

پاسخ دهید