موسیقی فارس_پانیذ رحیمی: کارگاه «نقش و جایگاه موسیقی در فیلم» در نخستین روز از هفتمین دوره جشنواره فیلم مستقل خورشید با حضور پرواز همای شاعر، آهنگساز و خواننده موسیقی اصیل ایرانی و مسعود سخاوت دوست نویسنده، آهنگساز و موسیقیدان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید؛ مسعود سخاوت دوست آهنگساز درباره شیوه نگرش به موسیقی فیلم، اظهار کرد: وقتی با موسیقی مواجه هستیم می توانیم گام های چند مرحله ای تعریف کنیم تا به اثری برسیم. اما وقتی با موسیقی انضمامی مواجه هستیم، موسیقی بخشی از هویت آنتولوژی(وجودی) خود را از دست می دهد. موسیقی فیلم ضمیمه است و مجبوریم با نوعی نگرش ضمیمه ای، به موسیقی فیلم نگاه کنیم.
وی ادامه داد: بارها دیده شده که برای ساخت موسیقی فیلم پیش از آن که فیلمنامه ای نوشته شود آهنگساز اثر خود را خلق می کند و ارائه می دهد. گاهی هم اثر ساخته شده و بر مبنای آن فیلم تولید می شود. موسیقی فیلم امری جوهری و قائم به ذات خود نیست. ما با موسیقی فیلم به تصویر چیزی اضافه می کنیم و می توانیم آن را صدای ناخودآگاهِ تصویر بنامیم.
این آهنگساز خاطرنشان کرد: بارها شده که چندین سال برای اثری وقت گذاشته ایم، اما بازدهی نداشته است گاهی هم در مدت زمان کوتاهی یک اثر به یاد ماندنی ارائه شده. ساخت موسیقی فیلم فرازمانی است و گاهی در یک لحظه شکل می گیرد.
وی با بیان این که در تهیه موسیقی فیلم یک نگرش کلاسیک وجود دارد، اظهار کرد: برای شخصیت ها و سکانس ها یک تم کلی و برای هریک از کارکتر ها واریاسیون در نظر گرفته می شود . در ایران این جریان جایگاه دارد و آهنگسازان به دنبال آن هستند. البته نیازمند این است که آهنگساز با فرم سمفونی و … آشنایی داشته باشد، یک آهنگساز تمام معنا محسوب شود و در کنار آن موسیقی فیلم را هم کار کند. البته الزاما افراد با شنیدن موسیقی یاد یک فیلم نمی افتند.
سخاوت دوست همچنین گفت: فیلمسازان آوانگارد می گویند ما موسیقی می خواهیم که وقتی آن را از اثر حذف کنیم جای خالی اش احساس شود و وقتی به اثر اضافه می کنیم بر آن غالب نباشد و شنیده نشود و ساخت چنین موسیقی برای فیلم کار بسیار سختی است.
این هنرمند و نوازنده اظهار داشت: من در کار با خانم آبیار و کمال تبریزی اجازه و آزادی عمل کامل برای ساخت موسیقی داشتم، اما در کار با بسیاری از کارگردانان دخالت هایی هم وجود دارد. البته کارگردان این حق را دارد که درباره لایه های زیرین فکر خود با آهنگساز مشاوره کند.
وی درباره آهنگسازان سنتی کشور نیز گفت: وقتی به سریال ها و فیلم های قدیمی نگاه می کنیم می بینیم که آن اتمسفر موسیقیایی بی سابقه است. امروز سرعت کمپوزیسیون باعث شده همه چیز متفاوت شود. آهنگسازان با وجود سرعت درخواست کارگردان و تهیه کننده ها، حجم تولید سریال ها و… به لحاظ زمانی دیگر فرصتی برای ارائه آثار با کیفیت بالا ندارند.
سخاوت دوست با تاکید بر این که تمام کسانی که در ایران کار آهنگسازی فیلم کرده اند، کارشان ذوقی و اشتیاقی بوده است، عنوان کرد: چرا که متاسفانه در ایران رشته تحصیلی موسیقی فیلم نداریم و کسانی که تخصصی کار کرده اند هم در کشورهای دیگر آموزش دیده اند.
این آهنگساز همچنین افزود: ما ضعف بیان در موسیقی داریم. موسیقی مفاهیم را انتقال نمیدهد. ما نمی توانیم با موسیقی خیلی چیزها را انتقال دهیم. همین موضوع در بحث رنگ و نورپردازی هم وجود دارد. با این وجود ناامید نمی شویم و سعی می کنیم از کلیشه های موسیقایی استفاده کنیم تا پیام را منتقل کنیم.
وی گفت: زمانی از صدای انسانی استفاده می کنیم که پیام پرده دری داشته باشیم. در فیلم شیار ۱۴۳ با استفاده از لالایی پیام را منتقل کردم. آوای انسانی در موسیقی فیلم پرده در است. ترانه ها در فیلم های پیش از انقلاب اسلامی مانیفست اخلاقی ما بود.
وی تاکید کرد: تیتراژ نخست فیلم ارتباط مستقیم با خود فیلم دارد، اما تیتراژ آخر مخاطب را در اتمسفری نگه می دارد که درباره فیلم فکر کنند.
پرواز همای نیز در این کارگاه گفت: گاهی موسیقی فیلم ها به قدری خوب نوشته می شود که سال ها می ماند و سمفونی های مختلف موسیقی فیلم را اجرا می کنند و جایگاه آن موسیقی فیلم متفاوت می شود. متاسفانه
در ایران موسیقی فیلم عموما کاربردی است و بعد از فیلم تمام می شود.
وی در پاسخ به سوالی در باب عدم تمایل خود به همکاری با صدا و سیما اظهار کرد: محتوای فیلم و سریال ها به قدری خوب نیست که آهنگساز بتواند اثر هنری را به دلخواه خود ارائه دهد. صدا و سیما از ما می خواهد آنگونه که آنها می خواهند اجرا کنیم، من هم این کار را نمی کنم.
این خواننده صاحب نام گفت : صدای خواننده خاص موجب می شد مفاهیم بیشتر به مخاطب منتقل شود، بعد از انقلاب این نوع موسیقی همراه با خواننده از فیلم حذف شده است. در فیلم های هندی این نوع موسیقی را زیاد می بینیم و به نظر می آید می توان در بسیاری از فیلم ها از این نوع موسیقی استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از فیلم ها و سریال ها به نظر می آید خود آهنگساز و خواننده تصمیم می گیرند چه اثری بسازند و چه شعری بخوانند. البته گاهی این سبک از کار به فیلم آسیب می زند.
پرواز همای طی مصاحبه ای با خبرنگار موسیقی فارس علت حضور خود در فستیوال فیلم مستقل خورشید را اینگونه عنوان کرد: به پیشنهاد دبیر جشنواره، آقای یارمحمدی در جشنواره حاضر شدم،چرا که می خواستند مشاور هنری از ژانر دیگری داشته باشند، به ویژه از موسیقی که طی این سالها جای خالی آن در فستیوال احساس می شد.
وی افزود: قرار بر این شد تا علاوه بر بررسی بخش موسیقی، ورکشاپی تحت عنوان “نقش و جایگاه موسیقی در فیلم” تشکیل شود تا امکان شرکت برای علاقه مندان فراهم باشد.
همای در پاسخ به سوالی در خصوص سطح برگزاری ورکشاپ ادامه داد : این کارگاه در سطح خیلی خوبی برگزار شد اما متاسفانه بعلت خبررسانی ناموفق مخاطبان کمی در سالن حضور داشتند،با این وجود سوالات خوبی مطرح شد به نتایج خیلی خوبی هم رسیدیم.
پرواز همای در ارتباط با بخش داوری خبر داد: در بخش داوری این فستیوال که مربوط به فیلم هایی با محوریت اخلاق مداری و ارزش انسان به طبیعت نمایش داده میشود جایزه ای را تحت عنوان “شیخ ابولحسن خرقانی” به بهترین فیلم تقدیم خواهم کرد.
هفتمین دوره جشنواره فیلم مستقل خورشید میزبان کارگاه های متعدد و متنوع سینماگران ایرانی و خارجی در حوزه سینما تجربه گراست که از ۸ تا ۱۱ مهر ماه در خانه هنرمندان برگزار می شود.
اختصاصی موسیقی فارس
انتهای پیام/