موسیقی فارس – سارا صادقی : برای شناخت موسیقی راک یک نوع آشنایی لازم است تا با خصوصیات آن بتوانید ارتباط بر قرار کنید و با آن آشتی کنید و با جبهه گرفتن، که این موسیقی شلوغ یا پرسروصدا و فریادی است سپر به دست نگیرید، مثلاً در توجه آهنگساز به مضمون شعر باید گفت: این آهنگ برخلاف اشعاری که باران در آن تراوشی آرام و هوایی ملایم دارد، در اینجا یک رگبار تند است!! و این سرعت باران با ایجاز کلام شعر بکار گرفته شده و در ریتمی آنرا به کار می برد که با هر بارانی متفاوت است و بجای ملودی آرام و زمزمه ای پائیزی و سخنی با غم دلنشین ، گردشی از روزگار و طبیعت را به گونه ای به یادت می آورد که برایت لالایی نباشد و در سرعتی آن را بیان می کند که باضربآهنگ زندگی روزمره تمام این تعریف و تمثیل و تشبیهات حرفی تازه باشد، حسی که از طبیعت و تندی باران گرفته شده واقعه ای است که با توجه به آن، به شکلی دیگر باید آن را شنید و به گونه ای دیگر آن را دید و آنجاست که میبینی این وظیفه را آهنگساز راک حس کرده که تازه شنونده برود و کتاب را باز کند و با نگاهی تازه به شعر، آن را بخواند وگرنه آنچه تا الان در قفسه های کتاب در خواب است؛…. خواب است!!! وقتی شاعر با ظرافت هرچه تمام تر اجزایی از شکوه طبیعت را در مضمون شعر بیان می کند، تجسم آن عظمت و شدت باران، یا وقتی از تنهایی بزرگ خویش می گوید، آهنگساز فریادی را می طلبد که بار سنگینی آن را با زبانی متفاوت از آنچه تا کنون با غم و اندوه و یا سکون کشدار شنیده ایم، بیان می کند و این نقطه نظری است که در بیشتر آهنگ های واقعی این سبک وجود دارد که اگر به موزیک راک با دید خصمانه برخورد نشود، تازه مفهوم و معنی بسیار فراتر و بزرگی را در آن پیدا میکنید و حتی شعری که قبلاً خوانده اید را به شکلی دیگر حس می کنید. بطور خلاصه باید گفت: موسیقی باید بیانگر حسی واقعی از شعر باشد و موسیقی راک با ریزترشدن در جزییات و پی بردن به عمق احساس شعر، سعی در بیان قوی تری دارد و با ابزار گروه راک این بیان را متفاوت می کند.
همواره هنر فریاد آرزوهاست
موسیقی فارس: دانیال اربابی کارگردان نمایشهای «۱۲ مرد خشمگین ۲۰۲۴» و «۱۲ زن خشمگین ۲۰۲۴» در یادداشتی به شرح ماوقع...
ادامه مطلب