موسیقی فارس-علیرضا ایرانی نژاد:راجر واترز (زادهی۶ سپتامبر ۱۹۴۳)، خواننده، ترانه سرا، نوازنده گیتار بیس و آهنگساز انگلیسی است. در سال ۱۹۶۵ او در کنار نیک میسن و ریچارد رایت و سید برت گروه پینک فلوید را بنیان نهادند. خلاقیت واترز در پدیدآوردن سبک خاصی از موسیقی سایکدلیک راک موج جدیدی را در جامعه موسیقی دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به راه انداخت. از واترز به عنوان یکی از خلاقترین آهنگسازان، ترانه سرایان و تهیه کنندگان تمام تاریخ موسیقی راک یاد میکنند.
او بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۵ به عنوان عضوی از گروه پینک فلوید و در پوشش نوازندهٔ گیتار بیس و خواننده فعالیت میکرد. پس از جدایی سید برت، وی به عنوان ترانه سرا و مفهوم دهنده اصلی آلبومهای پینک فلوید نقش عمدهای ایفا کرد و توانست در دههٔ ۷۰ میلادی همراه با پینک فلوید، با عرضه آلبومهای مفهومی نیمهٔ تاریک ماه، کاش اینجا بودی، جانوران و دیوار موفقیتهای بینالملی چشمگیری به دست آورد؛ به طوری که تا سال ۲۰۱۳، این آلبومها بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروختهاند
واترز در سال ۱۹۸۵ قصد انحلال پینک فلوید را داشت اما به دلیل اختلافات ایجاد شده بین اعضا پیرامون این مبحث، کار به دادگاه کشیده شد که در نهایت اعضا باقیمانده توانستند در سال ۱۹۸۷ حق استفاده از نام پینک فلوید را بدست آورند. حدود هجده سال تمام اعضا هیچ اجرایی با حضور هر چهار عضو پینک فلوید نداشتند. اما در سال ۱۹۸۰ واترز با ساخت یکی از آهنگهای کارتون انیمالیمپیکها در ساخت موسیقی فیلم بصورت انفرادی فعالیت خود را ادامه داد.
واترز پس از ترک گروه، پروژه شخصی خود را شروع کرد و به ساخت آلبومهای استودیویی مزایا و معایب اتواستاپ زدن، رادیو کیاس و تفریح تا سرحد مرگ و اجرای کنسرت به صورت انفرادی روی آورد.
واترز یکی از بزرگترین کنسرتهای تاریخ به نام دیوار برلین را در سال ۱۹۹۰ (میلادی) برگزار کرد که حدود ۲۰۰٬۰۰۰ نفر آن را از نزدیک به تماشا نشستند. او در سال ۱۹۹۶ و 2005 وارد تالار مشاهیر راک اند رول ایالات متحده شد و تالار مشاهیر راک اند رول انگلستان راه پیدا کرد.
در سال ۲۰۰۵، وی اُپرایی به نام (چایرا) را نوشت که از موضوع انقلاب کبیر فرانسه الهام گرفته شده است. پس باید گفت آنچه بعنوان اولین آلبوم راجر واترز بعد از بیست و پنج سال منتشر خواهد شد با توجه به تاریخ انتشار اپرای (چایرا) اشتباهی است که در ایران بواسطه ترجمه غلط متن مصاحبه واترز با نیویورک تایمز رایج شد.
واترزپس از ۲۴ سال، اجرایی را در کنار سه عضو دیگر پینک فلوید انجام داد. واترز از سال ۱۹۹۹ چندین تور به صورت شخصی برگزار کرده و در تور ۲۰۰۶–۲۰۰۸ به صورت کامل آلبوم پینک فلوید، نیمه تاریک ماه، را زنده اجرا کرد. او تور دیوار خود را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۱ گیلمور و میسن برای اجرای آلبوم در لندن به او پیوستند. این تور او در سال ۲۰۱۳ به پرسودترین تور برگزار شده توسط یک هنرمند تکنفره تبدیل شد.
وی ترانههایی نیز برای فیلمهای «وقتی که باد میوزد» – ۱۹۸۶، ساخته جیمی تی موراکامی، «رفتار مضطربانه» – ۱۹۹۸ ساخته دیوید ناتر، «قدرت ذهن» – ۱۹۹۸ ساخته رابرت رودریگز، «افسانه ۱۹۰۰» – ۱۹۹۸ ساخته جوزپه تورناتوره، «شغل ایتالیایی» – ۲۰۰۳ ساخته گَری گرِی، «روز، شب بخیر» – ۲۰۰۳ ساخته مارکو بلوچیو، «قلاب و والها» – ۲۰۰۵ ساخته نوح بامبچ، «د. ی. و. ا. ن. ه.» – ۲۰۰۵ ساخته ژان مارک واله، «اربابان شهر سگی» – ۲۰۰۵ ساخته کاترین هاردویک، «رفتگان» – ۲۰۰۶ ساخته مارتین اسکورسیزی و «آخرین میمزی» – ۲۰۰۷ ساخته رابرت شای[۲] نیز اجرا کردهاست.
مرد پینک فلوید با تهیه کننده رادیوهد، نایجل گادریش همکاری می کند
راجر واترز قصد دارد اولین آلبوم سولوی خود را پس از بیست و پنج سال منتشر کند. در واقع این آلبوم اولین آلبوم استودیویی در سبک راک واترز است که پس از بیست و پنج سال منتشر میگردد.
واترز در مصاحبه خود که در استودیوی نیویورک تایمز به انجام رسانید جزییات کامل اولین آلبوم را اعلام کرده است در این مصاحبه واترز در باره این اثر گفت این آلبوم با نام ” آیا این زندگی است که واقعا می خواهیم؟” و در دوم ژوئن به بازار خواهد آمد.
روایتی بی پروا از جهان امروزی و روزگار بی ثبات
خاطر نشان میسازد این آلبوم بعد از آلبوم راک ” سرگرم شده تا حد مرگ” که در سال 1992 به بازار آمد اولین اثر راک این اسطوره موسیقی جهان است.
. در این آلبوم موسیقیدانانی همچون گادریش ( تنظیم، کلاژ صذا، کیبورد، گیتار) گاس سیفرت (باس، گیتار، کیبورد) جاناتان ویلسون ( گیتار ، کیبورد) جویی وارونکر( درام) راجر منینگ ( کیورد)لی پاردینی ( کیبورد) و لوسیوس ( وکال) به همراه جسیکا وولغ و هالی پروکتور با واترز همکاری داشته اند.
گفتنی است این آلبوم با همکاری تهیه کننده گروه ردیوهد یعنی نایجل گادریش تهیه و بر روی صفحه وینیل 180 گرمی ، سی
سایت رولینگ استونز ، در توصیف این آلبوم نوشته است: ” روایتی بی پروا از جهان امروزی و روزگار بی ثبات” .