موسیقی فارس- بیست و پنجمین نشست آیین آواز در حالی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد که حضور جوانان و میانسالان آواز ایرانی ملموستر از همیشه بود و همچنین غیبت بزرگان پیشکسوت این هنر در کنداکتور برنامه نشان از ریسکپذیری و تجربهگرایی برگزارکنندگان داشت. تجربهای موفق که با استقبال مخاطبان، نشان داد کانون موسیقی ارسباران به عنوان برگزارکننده، شناخت خوبی از مخاطب آیین آواز و شرکتکنندگان میمهانان ویژۀ ماهانهاش دارند.
نخستین اجرای این شب به صالح احمدی اختصاص داشت که به عنوان پدیده جشنواره آوای ایرانی از دلیجان آمده بود. او با 11 سال سن، خاطره آوازهای کریم سماوی را که چند دهه قبل از انقلاب در سن نوجوانی آوازهای خوبی از خود به یادگار گذاشته بود زنده کرد. احمدی آوازش را در افشاری خواند و صدای او را محسن منصوری نوازنده جوان تار همراهی کرد. صالح احمدی از شاگردان کلاس آواز علیاصغر اسماعیلی، توسط امیر مداح خواننده و مدرس باسابقه آواز و یکی از داوران جشنواره دلیجان به آیین آواز معرفی شده بود.
حمید سهرابی هم مجری جدید آیین آواز بود که به جای هر کاری با خواندن آواز کوتاهش در دستگاه چهارگاه، برنامه را شروع کرد. او از بهروز مبصری پژوهشگر موسیقی ایرانی خواست تا درباره «جغرافیای آواز سرزمین ایران» سخنرانی کند. وی گفت: «هر خطه از ایران با مختصات جغرافیایی و قومیت خاص مردمان ساکن در آنجا آوازها و لحن خاص خودش را دارد. مثلاً در مناطق کوهستانی که تا حد زیادی لباس، زبان و فرهنگ دیرینۀ مردم سالم مانده، خوانندگان این خطهها نیز از قدرت وسیع صدا برخوردارند. مثلاً میبینیم که هیچ وقت یک نفر عاشیق آذربایجان دشتی بم نمیخواند و صداها کاملاً قدرتی است».
در ادامه گروه ترنم مهربانی به سرپرستی و آهنگسازی ساسان بازگیر (که خودش هم تار نواخت) و خوانندگی بهروز افشار روی صحنه آمد و در دستگاه همایون آواز، تصنیف و قطعات گروهی اجرا کرد. مهدی مرتضایی نوازنده سنتور، میلاد مرادی کمانچه، میلاد بیات کمانچه، احسان لیوانی نی، محمد جوزی عود، حمیدسروریزاده تمبک، رامین ملکی دف و دایره و ساسان بازگیر نیز نوازنده تار گروه خواهند بود. قطعات اجرایی هم عبارت بودند از: پیشدرآمد همایون، ساز و آواز همایون، چهار مضراب همایون، ادامه ساز و آواز همایون و تصنیف ناله شبگیر.
سپس مهدی امامی آوازخوان و مدرس جوان به عنوان میهمان ویژۀ این ماه با عنوان «تلاش برای رسیدن به شیوۀ شخصی در آواز» در کنار علی شیرازی کارشناس مجری نشست روی صحنه آمد. امامی با دقت و صرف وقت، مطالبی مستدل را از قبل در قالب نرمافزار پاورپوینت آماده کرده بود و ارائه داد و بدین ترتیب نشان داد جوانها هم در عرصه مباحث فنی و تئوریک آوازی حرفهایی برای گفتن دارند. امامی گفت: « همانطور که بارها در کلام اساتید شنیدهایم یکی از مواردی که در ابتدای آموزش آواز باید مورد نظر باشد تقلید از اساتید آوازی است. بنابراین در اینجا سؤال مهم آن است که آیا تقلید در آواز مفید است یا خیر؟ شاید به طور قطع بتوان گفت که بله و فقط «تقلید کورکورانه» مردود است. اما تقلیدی که از سر آگاهی و بر اساس آنالیز اطلاعات دریافتی از آوازهای مرجع باشد بسیار هم مفید و راهگشا است». امامی سپس ضمن پخش آوازهایی نمونه از استادانی مانند اقبال، نکیسا و شجریان به توضیح عملی و کاربردی مفهوم سخنانش پرداخت.
سروش فیروزیان خواننده مستعد و خوشخوان 25 ساله و از شاگردان مهدی امامی که در پایان مبحث فنی و حرفهای استادش روی صحنه آمد بیش از هر چیزی مؤید این فرضیه بود. فیروزیان در سهگاه آواز و تصنیفی را خواند و وصال صالحیان نوازنده جوان سنتور او را همراهی کرد. صدای این خواننده امیدهای فراوانی را در میان حاضران در ارسباران انگیخت. کاظم واعظی خواننده میانسال نیز آوازش را در دستگاه شور خواند. سروش باقری با تار، وی را همراهی کرد.
خواننده بعدی جاوید عباسیفلاح خواننده، مدرس آواز، استاددانشگاه و پژوهشگر موسیقی آوازی بود که از زنجان برای اجرای برنامه به ارسباران آمده بود. داود غفاریزاده (نوازنده نی وسرپرست گروه)، مجید بدلی (بمتار) و فاروق مسگری (تمبک) او را همراهی کردند. این بخش با استقبال زیادی روبرو شد. شیرازی پیشتر و به هنگام حضور در مبحث فنی و در توضیح صحبتهای مهدی امامی، عباسیفلاح را یکی از بهترین خوانندگان مکتب استاد محمدرضا شجریان خوانده بود که راه خودش را در آواز ایرانی به دور از تقلید و تکرار یافته است. در پایان نیز نوبت به مهدی امامی رسید که در راک ماهور به همراه تار امیر شریفی و دایره خودش آوازها و تصنیفی را اجرا کند.