موسیقی فارس-غزل خواجوی: در کشورمان ایران، همواره موسیقی رپ با وجود این که جایگاه خاص خودش را در اقشار جامعه دارد، از سد مجوزهای ارشاد رد نمیشود.
موسیقی رپ تقریبا از اواخر دهه ۷۰ خورشیدی در ایران شکل گرفت و از آن زمان سبکی به نام موسیقی زیرزمینی به وجود آمد که خوانندگان بدون داشتن مجوز به تولید آهنگ میپرداختند. موسیقی رپ نیز یک نوع موسیقی زیرزمینی خوانده میشود، که ابزاری برای بیان اعتراض به مشکلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و برخاسته از دل جامعه است.
گروهها و خوانندگان بسیاری در این زمینه به صورت غیر رسمی فعالیت دارند و با توجه به این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی به این آثار نمیدهد و با توجه به نبود حق کپی رایت در ایران، هنرمندان این عرصه معمولا مجبوراند کار خود را در اینترنت و به صورت رایگان پخش کنند.
حال در برنامه همرفیق، مهران احمدی بازیگر تلوزیون و سینما، درباره تفاوت نسلها، این سبک را مورد تمسخر قرار داد. از آن طرف نیز شهاب حسینی با عنوان کردن این که پسرش یکی از طرفداران این سبک است و یک موسیقی رپ نیز خوانده که آبروی او را برده است، این سبک را مسخره کرد. این اظهارات با واکنش طرفداران رپ رو به رو شد که چرا باید این سبک از موسیقی آبروی کسی را ببرد!
در ایران، بارها افراد زیادی تلاش کردند این موسیقی، که محبوب اقشار مختلف جامعه، به خصوص قشر جوان، است را به صورت رسمی و با مجوز در کشور ادامه دهند؛ «یاس» خواننده مطرح این سبک یکی از این افراد بود که با خواندن تیتراژهای فیلم بارکد و سریال رقص روی شیشه میخواست فعالیت خود را به صورت قانونی ادامه دهد که دوباره با مخالفت ارشاد رو به رو شد. اما به تازگی اثری از او در سریال «قورباغه» هومن سیدی پخش شد که گمانهزنیهایی در خصوص هموار شدن مجوز گرفتن این نوع آثار مطرح شده است.
موسیقی رپ حقیقتی اجتناب ناپذیر است و مخاطبان بسیاری دارد؛ آیا وقت آن نشده است که برای احترام به مخاطبان این سبک در ایران فکری به حال وضع نابسامان آن شود و هنرمندان بسیاری که در این عرصه فعالیت میکنند بتوانند به طور قانونی در کشورشان بخوانند؟