موسیقی فارس-مدرسه موسیقی «بیدار» کیش با حضور آورین صداقت و با مثالهایی از آثار شاخص دوره آنلاین مبانی تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی برگزار میکند
دوره آنلاین «مبانی تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی و بررسی امکانات یک مدل» به همت مدرسه «بیدار» با تدریس آروین صداقت کیش، مدرس، مولف و پژوهشگر موسیقی برگزار میشود. این دوره که برای علاقهمندان موسیقی ایرانی به صورت آنلاین طراحی شده در قالب 10 جلسه دو ساعته در روزهای چهارشنبه ساعت 19 تا 21 تشکیل میگردد و آغاز آن از هشتم اردیبهشت ماه جاری خواهد بود. عموم علاقهمندان به حوزه نظری و تحلیلی موسیقی ایرانی میتوانند با مراجعه به وبسایت مدرسه بیدار جهت ثبت نام و حضور در این دوره شرکت نمایند. ضمنا پس از برگزاری دوره، نسخه ضبط شده درسگفتارها برای استفاده به صورت آفلاین نیز منتشر خواهد شد. این دوره که به صورت درسگفتار بوده با مثالهایی از تحلیل آثار شاخص موسیقی ایران همراه خواهد بود.
در تشریح این دوره از سوی مدرسه بیدار اطلاعات ذیل اعلام شده است:
«درسگفتار این دوره همانطور که از عنوان برمیآید، دو بخش دارد: نخست مبانی نظری تجزیه و تحلیل موسیقی و معرفی یک مدل و دوم تجزیه و تحلیل برخی آثار برگزیده براساس آن مبانی و مدلِ معرفیشده.»
مطالعات تحلیلی موسیقی کلاسیک ایرانی اکنون به جایی رسیده است که بتواند امکان طرح یک مدل عمومی را به دست دهد. با اینحال پیش از طرح هر مدل باید اندکی درنگ و بررسی کرد که آیا رویکرد تحلیلی به این موسیقی با آن سازگار است و اگر هست چه نتایجی دارد؟ در گام اول این درسگفتار قرار است با اثبات عدم وجود دلیلی بر ناسازگاری ذاتی میان موسیقی کلاسیک ایرانی و تجزیه و تحلیل موسیقایی و سپس با در نظر گرفتن دو سوی هدفمندِ «آموزش»یار و «دانش»بنیادِ تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی با چالشهای عمده پیش روی آن علاقمندان آشنا شوند که به طور مختصر عبارتاند از: عدم تعین شیء هدفِ تحلیل، نانوشته یا نانویسا بودن برخی اشیاء قابل تحلیل، رابطهی جزء و کل، کمبود و در بعضی موارد نبود واژگان فنی معتبر و مورد قبول اکثریت جامعهی موسیقی، و گفتمان تحلیلی.
سپس در ادانه این دوره با معرفی امکاناتی نظیر سامانهی ترکیبی فواصل، سامانِ شکلی، رویکردهای ریتمی و رابطهی کلام به یک مدل اولیهی پیشنهادی خواهد رسید که برپایهی توصیف مُدال، توصیف لایههای میانی، توصیف ساختاری و توصیف زمانی (با انعطافپذیری نسبت به ترتیب به کارگیری هر یک از این واحدها) بسط یافته است.
بخش دوم کاربست مُدلی است که در بخش اول معرفی شده است. به این ترتیب تعدادی از آثار شاخص در تاریخ معاصر موسیقی ایرانی انتخاب شده و در باقی جلسات درسگفتار بسته به شرایط شرکتکنندگان یک یا دو قطعه تجزیه و تحلیل میشود و ویژگیهای موسیقایی هر یک به دقت تشریح میشود. در همین حین اگر تجزیه و تحلیلهای دیگری هم به دست تحلیلگران دیگر از همین قطعه صورت گرفته باشد معرفی شده و مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
آروین صداقتکیش (تهران ۱۳۵۳)، مؤلف، پژوهشگر و منتقد موسیقی، نویسندهی مقالات متعدد به زبان فارسی و انگلیسی است. او عضو شورای نویسندگان یا مشاور علمی چندین نشریهی تخصصی و پژوهشی درزمینهی هنر و موسیقی از جمله فرهنگ و آهنگ، گفتگوی هارمونیک، آیینهی خیال، کتاب سال شیدا، دوفصلنامهی پژوهشی مهرگانی و فصلنامهی تخصصی زنگار بوده است و همچنین با دیگر نشریههای تخصصی یا پژوهشی حوزهی موسیقی و موسیقیشناسی همچون هنر موسیقی، گزارش موسیقی و فصلنامهی ماهور همکاری مستمر دارد.
از او تاکنون کتابی با عنوان «درسگفتارهای نقد موسیقی» منتشر شده است که درسنامهی یک ترم تدریس در «کارگاه آشنایی با نقد موسیقی» در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲ است.
وی همچنین داور یا عضو کمیتهی علمی رویدادها یا رقابتهای متعددی مانند «جشنوارهی وبلاگها و وبسایتهای موسیقی ایران» (سه دوره)، «کتاب سال خانهی موسیقی» (دو دوره)، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، SIMF ۲۰۱۸، جشنوارهی بینالمللی موسیقی شیراز (اپوس ۲ بتهوون)، ۲۷امین جشنوارهی ملی کتاب سال دانشجویی و ۳۶امین جشنوارهی موسیقی فجر بوده است.
عمده حوزههای مطالعاتی و کار فکری او را نقد موسیقی و فلسفهی نقد معاصر، نظریهی موسیقی، تجزیهوتحلیل موسیقی با گرایش به موسیقی کلاسیک ایرانی معاصر (سدهی ۱۴ خورشیدی) و موسیقی کلاسیک آوانگارد غربی (سدهی ۲۱-۲۰ میلادی) و مسائل فرهنگی-اجتماعی-تاریخی پیوسته با آنها تشکیل میدهد.
علاقهمندان به حضور در دوره آنلاین مبانی تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی و بررسی امکانات یک مدل میتوانند به وبسایت www.bidar.school مراجعه نمایند.