موسیقی فارس_علی حسینزاده، خواننده ، آهنگساز، تنظیم کننده،ترانه سرا ، صدابردار و نوازنده. وی موسیقی را تحت اساتیدی نظیر امیرتیمور پورتراب، تقی ضرابی و .. موسیقی را ادامه داد. از سال ۱۳۸۳ وارد مسیر حرفهای موسیقی شد و تجربهی آهنگسازی، تنظیم و صدابرادری برای بسیاری از خوانندگان خوب کشورمان، نظیر مرحوم مرتضی پاشایی، حمید عسکری، رضا صادقی، خشایار اعتمادی، گروه آریان ، سهراب پاکزاد، سعید عرب و …را دارا است.
وی نامزد و برگزیده آهنگسازی موسیقی، در ششمین دوره برگزیدگان کانون کودک و نوجوان خانه تئاتر برای نمایش “عمو پامبل” است و در حال حاضر، در کنار تمرکز بر روی آهنگسازی و خوانندگی، در این حوزه نیز فعالیت دارد.
همکاری او در چند آلبوم به سبک فیوژن (موسیقی تلفیقی) با نوازندگان بین المللی نیز از کارهایی است که اون را در مسیرش شناخته تر و مصمم تر کرد. در نهایت، ۲۰۰ قطعه موسیقایی از این هنرمند، تا به امروز تولید و منتشر شده است.
از تجربیات خود در آهنگسازی وخوانندگی,تفاوت ها و مزیت و معایبی که دارد بگویید.
آهنگسازی، یکی از شیرینترین تجربیات زندگی من بوده هست و خوانندگی و علاقه به خواندن نیز از کودکی همراهم بوده و این علاقه با تشویق و حمایتهای مادرم سمت و سو پیدا کرده و به نقطهی کنونی خود رسیده. خواندن، ترانهسرایی، آهنگسازی و تمام ارکان موجود در خلق یک آهنگ، در نهایت باعث پدید آمدن قطعهای میشود که نماینگر احساس درونی توست و شاید آن قطعه بتواند زبان احساس فردی باشد که در ابراز احساس خود ناتوان مانده و از نظر من یکی از بزرگترین مزیتهای موسیقی و خلق آن، با زبان هنر به تصویر کشیدن و فریاد زدن احساسات است.
از نظر من هنر در ماهیت خود هیچ عیبی ندارد و اگر نقاطی در آن وجود دارد که با دیدی منفی نگاه میکنیم، صرفا به واسطهی دوران و هنرمندان آن زمان و شرایط و موقعیت اجتماعی و جغرافیایی هنر است.
از نظر بنده در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در زمینهی آهنگسازی و خوانندگی برای جوانان وجود دارد، مشکلات معیشتی و ناتوانی در پرداخت هزینهی کلاسها و طولانی مدت نگاه نکردن به این حرفه است که امیدوارم به زودی بتوانیم تغییراتی در این باره به وجود آوریم.
ازسیر موسیقی پاپ ایران در قبل و بعد از انقلاب و بهره گیری از آن در موسیقی خود اطلاع دارید؟
در هر علمی سیر تکامل هیچگاه بیاهمیت نبوده و موسیقی نیز از این قضیه مستثنی نیست. اتفاقات و هنری که ما در دورهی پیش از انقلاب تجربه کردیم و دانشی که در زمینه موسیقی به دست آوردیم، باعث به وجود آمدن موسیقی امروزه گردیده و قطعا در هر زمان بنا بر تجربهی زیست آنموقع، ابتذال و سیاهی برای هنر وجود داشته که شاید در زمان ما هنگامی که به عقب بازمیگردیم به چشم نیاید، ولی همیشه و در هرزمان آثار فاخر و آثار بیمحتوا در کنار هم تولید شده و به گوش مخاطبین میرسیدند.
در دورهی پس از انقلاب نیز ما آثار بسیار ارزشمندی از اساتید بزرگوارمان در زمینه آهنگسازی، نوازندگی، ترانهسرایی و … داشتیم که میتوانیم به آثار بابک بیات، پیانو آندره آرزمونیان، طنین ساز پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و کیهان کلهر و دیگر اساتید بزرگوار و فرزانه اشاره کنیم. قطعا من نیز از این سیر تکامل و کارهای بزرگان چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، همواره درس میگیرم و در راستای پرورش و پیشرفت هرچه بهتر موسیقی، تلاش می نمایم..
از تجربه و فعالیت های خود با خوانندگان مطرح بگویید و آیا جهت کشف استعداد و تربیت شاگر فعاليتي انجام داده اید؟
بنده افتخار همکاری با بسیاری از خوانندگان مطرح عرصه پاپ نظیر؛ مرحوم مرتضی پاشايی، حميد عسكری، رضا صادقی، خشيار اعتمادی، ياس، سهراب پاكزاد و امير طبری،سعید عرب ، پيام صالحی (گروه آريان )و.. در زمينه هایی چون آهنگسازی، ترانه سرا، تنظيم كننده ،صدا بردار ،ناظر ضبط ،ميكس، مستر و همچنين مشاوره در مورد توليد و پخش آهنگ داشتهام.
در جواب شما باید بگویم که من همیشه برای خلق آثار جدید و کشف استعدادها کوشا بودهام، ولی متاسفانه بنا بر شرایط موجود در فضای موسیقی پاپ حال حاضر، فضای دیده شدن به آن صورت وجود ندارد و شنیده شدن صدا و آهنگ یک خواننده جوان، مستلزم هزینههای هنگفت برای مطرح شدن است که متاسفانه برای بسیاری از افراد ممکن نیست. تلاش من این است که در حد توان برای دیده شدن خوانندگان جوان و بااستعداد کشورمان تلاش کنم ولی متاسفانه نمیتوان شرایط حال حاضر موسیقی و مسیر معروف شدن را هم نادیده گرفت
خودتان رو دغدغه مند میدانید نسبت به مسائل جامعه و کشورتان و آیا فعاليتي انجام داده اید در این حیطه ؟
هنرمند نبض یک جامعه است، زبان مردمش است، هنرمند با مردمش مطرح میشود و به واسطه همین مردم شناخته میشود و هرآنچه دارد از مهر مردم دارد و اگر که نخواهد با جامعه ی خودش همدرد و همراه باشد، هیچگاه مطرح و ماندگار نخواهد شد.
من تمام تلاشم را کردهام که هیچگاه نسبت به حوادث و اتفاقات منفعل نباشم و همراه با مردم اشک بریزم و لبخند بزنم. متاسفانه در شرایط حال حاضر شاید صدای موسیقی من چندان بلند نباشد ولی من عمیقا با درد و اندوه و شادی مردم همراهم و جزوی از همین ملت شریف هستم.
متاسفانه چندین سال است که موسیقی در ایران تبدیل به هنری لاکچری شده و صرفا انحصارا به عده ای خاص تعلق دارد نظرتون در مورد این مسائل و مافیا موسیقی چیست؟
متاسفانه یا خوشبختانه افرادی که مافیا را در موسیقی پاپ به وجود آوردهاند، جزو این خانواده و هنرمندان نیستند و بیشتر سرمایه گذاران و تهیهکنندگانی هستند که به دلیل منفعت مالی، وارد این حوزه شدهاند. متاسفانه اکثر خوانندگان نیز که طالب مشهوریت هستند، مجبور به پرداخت هزینههای هنگفت به این قشر افراد میشوند و طی قراردادهای چندین ساله و یک طرفه از جانب تهیهکنندگان، صِرف معروف شدن، هنر، استعداد و توانمندیشان را در اختیار این افراد قرار میدهند.
و در بخش دیگری از قضیه، مشکل اینجاست که ما رسانهای بزرگ و یکپارچه نداریم تا بتوانیم کارهای خودمان را در آنجا عرضه کنیم و به گوش مخاطب برسانیم و اخبار کارها را در اختیار علاقمند قرار دهیم و با توجه به تمام صحبت هایم اگر صادقانه بخواهم بگویم، مادامی که استعداد و توانمندی و دانش در حوزهی موسیقی را داشته باشی، ولی توان پرداخت هزینههای زیاد را نداشته باشی، شانس موفقیت زیادی نیز نخواهی داشت و تمام تقصیر راهم نمیشود به گردن مافیا انداخت، زیرا هنرمندان و موزیسینها امروزه از حداقلها هم کماکان محروماند.
در مورد شرایط موسیقی برای خوانندگی و نوازندگی زنان در ایران دغدغه مند هستید و آیا فعاليت و کنشی در این مورد انجام داده اید؟
قطعا بخش عظیمی از هنر و موسیقی ایران، نزد بانوان کشور است و نمیتوانیم با تفکیک جنسیت زن و مرد، منکر دانش و توانمندی بانوان کشورمان در این زمینه شویم. درحال حاضر تعداد زیادی موزیسین خانم که در زمینههای مختلف اعم از نوازندگی، خوانندگی، آهنگسازی، ترانهسرایی و … فعالیت دارند را در کشور داریم که حتی توانایی بین المللی شدن و رساندن صدا و هنر ایران به جهانیان را دارند، ولی متاسفانه بخاطر شرایط موجود در رساندن صدایشان ناتوانند.
یکی از مشکلات اساسی که در این چندسال شاید بهتر خودش را نشان داده این است که به دلیل محدودیت بانوان در موسیقی طی دهههای گذشته، بانوانی که بتوانند تحت نظر ارشاد فعالیت کرده و تدریس کنند را بسیار کم داشتیم و مشکلی که درحال حاضر دانشگاه و هنرستان موسیقی را درگیر کرده است این است که بانوانی با معیارهای خاص برای سابقه کاری و حتی سابقه آکادمیک حرفهای را بسیار کم داریم و با وجود بانوان هنرمند بسیار، نمیتوانیم از دانش و علمشان به دلیل محدودیت های ایجاد شده پیشین، استفاده نماییم.
پیرو پرسش دوم شما نیز باید عرض کنم که درحال حاضر، درحال فعالیت بر روی قطعهای با هنرنمایی خانم لی لا رضایی مشغول هستیم و آلبومی ساز محور با سبک موسیقی تلفیقی در ۱۰ ترک به نوازندگی خانم صبا فرامرزی فرد که دانشآموخته نوازندگی موسیقی ایرانی هستند، در چندماه اینده به مراحل پایانی خود، خواهد رسید.
چشم انداز فعالیت موسیقی خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
موسیقی، دنیایی است به غایت پهناور و بسیار عمیق و تا زمانی که در پی دانش و کسب علم از آن باشی، قطعا موارد ناب بسیاری خواهی یافت، به همین جهت هر روز در پی گسترده کردن چشم انداز خودم از موسیقی بوده و هستم و در کنار نوازندگی و آهنگسازی، در مسیر خوانندگی، موسیقی فیلم، موسیقی تئاتر، موسیقی کودک، موسیقی بیکلام و بینالملل گام نهادهام و امیدوارم روز به روز بتوانم آگاهی بیشتری کسب کنم.