موسیقی فارس- لی لا رضایی: یاسمن شخصیت اصلی«بدون قرار قبلی» پزشکی دورمانده از وطن است.او فرزندی دارد که دچار اوتیسم است و زندگی با او بحران ها و چالش هایی به همراه دارد. در گیرودار روزمرگی های یاسمن او پیامی مبنی بر فوت پدر و وصیت او دریافت می کند و به ناچار سر از ایران در می آورد.
بازگشت فردی که سالها بدون داشتن هیچ خبری از شهر و دیار خود در غربت سرمی کند، به یکباره حاوی رخدادهایی است که محوریت اصلی داستان فیلم را در بر میگیرد. او بعد از سی سال دوری از وطن و پدرش متوجه میشود که پدرش فوت کرده و برای او میراثی را به جا گذاشته است.
یاسی ابتدا برای شرکت در مراسم درگذشت پدرش به ایران میآید اما وقتی وکیل خانوادگی وصیت نامه متوفی را به او میدهد، داستان گره های خود را نمایان می کند. در ادامه او برای حل برخی مسائل به مشهد رفته و همراه با الکس فرزند اوتیسمی خود، در خانه دخترخاله اش که با اوگذشته و خاطرات زیبا و شیرینی دارد، ساکن میشود.
دو شخصیت نقش کلیدی در این داستان دارند؛ یکی وکیل که صابر ابر آن را بازی کرده و دیگری مهندس جوانی که زندگی سالمی دارد و در پیشبرد نقش یاسمن با بازی پگاه آهنگرانی موثر است.
همچنین صابر ابر که در فیلم بی رویا نیز یکی از نقش های اصلی بود در این فیلم به عنوان وکیل خانوادگی حضور پیدا کرده است. مصطفی زمانی دیگر بازیگر مطرحی است که در بدون قرار قبلی بازی کرده است. اما نکته جالب توجه اینکه بهروز شعیبی نیز به رسم بسیاری از بازیگران-کارگردانان در این فیلم خودش نیز در نقش یکی از خادمان امام رضا(ع) مقابل دوربین قرار گرفته است.
این فیلم به لحاظ موضوع، تمی تقریبا مذهبی دارد، به طوریکه پایان باز فیلم رو به آستان قدس رضوی است. با این حال در این مضمون نیز نتوانسته با موفقیت پیش برود.
«بدون قرار قبلی» شاید فیلم بدی نباشد، اما آنطور که برخی از منتقدان به به و چه چه سر داده اند، فیلم خوبی هم نیست و ایراداتی دارد که شاید بهتر بود برطرف می شد. مثلا در زمینه برقراری ارتباط با مخاطب نتوانسته حق مطلب را ادا کند و مخاطب را به تماشا میخکوب کند. از روایت یک خطی از داستان یاسمن و گاها فلش بکهایی به زندگی او و رابطه اش با فامیل مادری، فقط خانه ای که رویا در آن زندگی می کند ملموس است و مخاطب را به گذشته او پیوند می دهد. هرچند تلاش داستان دادن سرنخهایی از گذشته یاسی و خانواده اش است.
بازیگران «بدون قرار قبلی» البته توانسته اند با بازی خوب خود، فیلمی درخور دفاع بسازند. حتی مصطفی زمانی که برخی ها روی بازی اش انتقاد دارند نیز به خوبی از پس اجرای نقش یک مهندس ساختمان صبور و همه چیزدان برآمده است.
استفاده از ترانه محلی در ابتدای فیلم ما را در بستری از ایرانیزه بودن سوق می دهد و استفاده از موسیقی خراسانی لذت بخش است و توانسته در جهت پیشبرد داستان و باورپذیری آن کمک کند. کارگردان با پرداخت به جغرافیای خراسان نشان می دهد که مردم این خطه به جد به موسیقی می پردازند و موسیقی جز لاینفک زندگی آنهاست.
استفاده لهجه مشهدی نقطه عطفی بر شخصیت های دورمانده از دکتری که در غرب زندگی کرده و قرار دادن این هر دو روبروی هم کنتراستی زیبا ایجاد کرده است که جای تقدیر دارد.
از نقاط ضعف فیلم داستان آن است که یکنواخت و به دور از نقاط عطف است. فقط شاید اوتیسمی بودن الکس کمی فضای داستان را عوض می کرد اما نهایتا مخشص نشد چرا این بچه اوتیسم است؟ و اصلا اوتیسمی بودن او جز در پایان فیلم که ممکن است شفا گرفته باشد، به چه کار فیلم و مخطب می آید؟اما می توانست بسیار بیشتر و بهتر پرداخته شود تا به یکی از نقاط قوت فیلم بدل شود.
از این فیلم یکی از متفاوتترین فیلم های سینمایی بهروز شعیبی یاد کرده شده است اما چه تفاوتی موجب این متفاوت بودن شده است؟
پگاه آهنگرانی (یاسمن)،مصطفی زمانی (مهندس)،الهام کردا (دخترخاله یاسمن)،صابر ابر (وکیل)،حامی ترابی (الکس پسر یاسمن)،اریسا بیگی (شیدا فرزند دختر خاله)،رضا صابری (همسایه پروژه ساختمانی)،امین میری (همسر دخترخاله)،محمد کیانی (مسئول موقوفه)، عرفان ابراهیمی (نا برادری یاسمن) بازیگران این فیلم هستند که تک تکشان خوب درخشیدند.
« بدون قرار قبلی» در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجربرندهٔ دو جایزه شد.