موسیقی فارس-ژاله حکمتاندیش:موسیقی فیلم، شاخه ای از هنر موسیقی است که از آغاز تولد سینما و تلویزیون در کنار آنها بوده و خواهد بود…
زمانی که هنوز صدا به سینما راه نیافته بود،ارکسترهای موسیقی در سالن های نمایش حضور پیدا کرده و همراه با نمایش فیلم به صورت زنده شروع به نواختن می کردند،حتی صداهای موجود در فیلم را هم با سازهای مختلف ایجاد می کردند.
وقتی صدا وارد سینما شد،حضور موسیقی سنگین تر از پیش شد و کمتر فیلم یا سریالی ساخته شد که تهی از موسیقی باشد.
موسیقی فیلم، به نوعی شناسنامه آثار تلویزیونی محسوب می شود،زیرا اکثر مخاطبان با شنیدن موسیقی تیتراژ ،متوجه می شدند کدام سریال در حال پخش است. در دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ اغلب سریال های تلویزیونی دارای موسیقی هایی بودند که هویت آنها به حساب می آمدند،مثل مجموعه های سربداران،سلطان و شبان، آینه و نظیر آنها.
چندین سال است که دیگر موسیقی سریال های ایرانی کیفیت و گیرایی لازم را ندارند تا در ذهن مخاطب جای بگیرند.به همین دلیل نمی توان به عنوان هویت آن مجموعه به آن توجه کرد.
سریال های تلویزیونی علاوه بر داستان جذاب،ساختار مناسب،بازی های گیرا و…احتیاج به نوعی از موسیقی دارند که هم متناسب با فضای داستان باشد و هم به صورت مستقل اثری موسیقایی محسوب شده و شنیدنی باشد.
تیتراژ سریال رحیل از این ویژگی برخوردار است، به خصوص اینکه همراه با آواز است. نکته مهم و جالب اینکه در این موسیقی جذاب همخوانی یک بانو نیز شنیده می شود که در چارچوب عرف است. محمد نصرتی آهنگساز سریال به خوبی توانسته بر روی شعر سهیلا اسدی، هارمونی لازم برای یک موسیقی تلفیقی را ایجاد و میثم اکبری نیز با صدای پرانرژی و آموزشدیده خود، این قطعه را اجرا کرده است.
کافی است چرخی بزنیم در سایت های دانلود موسیقی و با آمار میلیونی دانلود قطعه “یا عشق تو یا هیچ کس” یا همان قطعه تیتراژ سریال “رحیل” روبرو شویم؛ آماری که نشان میدهد مخاطبان جوان و نوجوان خیلی خوب با یک قطعه تلفیقی ارتباط گرفتهاند و این، نشان دهنده آن است که اگر بتوانیم همچنان در هر سریال به سمت معرفی آهنگسازان جوان و خوانندگان تازهنفس ولی کاربلد برویم قطعا در آینده نزدیک خواهیم توانست باز هم خوانندگان توانایی را در عرصه داشته باشیم.
رامین عباسیزاده تهیه کننده سریال رحیل به دلیل سابقه طولانی در عرصه تهیه کنندگی و دانستن حساسیت های مخاطبان ایرانی ،این شجاعت را یافته است که یک قطعه خوب برای تیتراژ اثر تدارک ببیند و به خوبی از صدای یک بانوی هنرمند به عنوان همخوان استفاده کرده و اثری متفاوت ایجاد کرده است که منطبق بر وجه زنانه درام باشد. عباسي زاده زمانی نه چندان دور اسباب معرفی بیشتر سالار عقیلی را از طریق سریال “پریدخت” فراهم کرده بود و حالا در “رحیل” نیز میثم اکبری و محمد نصرتی را معرفی کرده و چه خوبتر میشود اگر چنین تهیهکننده هایی بتوانند کانونهایی دائمی برای معرفی استعدادهای جوان چه در عرصه بازیگری و چه خوانندگی داشته باشند.
تهیه کننده به این نتیجه رسیده سریالی که قهرمانش یک زن است،بهتر این است همخوانی یک بانو هم منطبق بر موازین شرع در موسیقی آن ساری و جاری باشد؛ همخوانی هم بر غنای موسیقی افزوده و هم در راستای داستان زن محور سریال رحیل است.
میثم اکبری خواننده سریال رحیل این شانس را دارد که بتواند در آینده باز هم کارهای مخاطبپسند بخواند چون حجم صدایش طوری است که میتواند گام های بالا را به خوبی اجرا کند و اگر در آینده نیز بتواند همچنان از همراهی آهنگسازان خوب بهره گیرد احتمالا یکی از خوانندگان موثر در بازار موسیقی خواهد بود. تجربه تنظیم ارکسترال موسیقی در “رحیل” و همراهی مخاطب حکایت از آن دارد که همچنان اگر بر پایه اصالت موسیقی ارکسترال پیش برویم خواهیم توانست، آثار متفاوتی خلق کنیم.
*ژاله حکمتاندیش(فارغالتحصیل موسیقی)