موسیقی فارس – سارا صادقی ؛ اغلب مردم تصور می کنند کنسرت مکانی برای تخلیه انرژیشان است برای همین تلاش می کنند با سوت، جیغ و … کسانیکه به عنوان خواننده بر روی صحنه قراردارند را همراهی کنند. اما گاهی اوقات کنسرت هایی هم هستند که به جای آنکه هیاهو و غوغا به پا کنند مخاطب را به فضایی عرفانی و آرامش بخش می برند؛ یکی از این کنسرت ها آقای سماع است که همراه با حرکات پرفورمنس فضای عرفانی را برای مخاطب ایجاد می کند؛ این کنسرت به سرپرستی امیرحسین حسنینیا در سال ۹۵ دو بار در تهران اجرا شد. با این هنرمند در خصوص فعالیت هایش و برنامه های گروه «آقای سماع» گفت وگوی کوتاهی داشتیم که درادامه می خوانید:
از چه سالی به طور حرفه ای موسیقی را شروع کردید؟
ازسال 1380 فارغ تحصیل شدم، دراستانبول موسیقی خواندم و آهنگسازی را نزد استادانی چون دهلوی و رجب زاده آموختم. عود نوازی هم در محضر استاد نریمان و منصور خلیفه بهترین عود نواز جهان آموزش دیدم.
از سال 80 هم اجرای صحنه ای خود را آغاز کردم؛ در بسیاری از کشورهای دنیا کنسرت گذاشتم و در فستیوال های مهمی چون مارکوپولو شرکت کردم؛ این پروژه جهانی در سراسر دنیا با ۴۰ نوازنده چندین بار اجرا شد؛ کاری مثل جاده ابریشم بود.
از دیگر فستیوال هایی که در آن حضور داشتم فستیوال ضد جنگ با عنوان” جنگ خطاست” در اتریش، “جنگیدن غدغن نیست” در پکن، “مولوی” در مجارستان و فستیوال های مختلف در هندوستان بود. همچنین در کانادا، روسیه، مجارستان و ترکیه هم اجرا هایی را پشت سر گذاشتم.
پروژه آقای سماع را از چه سالی شروع کردید؟
از سا ۹۳ با پروژه آقای سماع کنسرت های تهران را شروع کردم البته پیش از آن با گروه «تاسیان» هم اجراهایی داشتم . تاکنون آقای سماع بیش از ۲۰ سانس اجرا داشته است.
هر کاری انجام می دهیم ( آلبوم واجرا ) درقالب پروژه آقای سماع است؛ این کار یک نوع موسیقی عرفانی است که در آن از اشعار مولوی استفاده می کنیم.
برخی با این نوع موسیقی مشکل دارند و می گویند موسیقی عرفانی نداریم! اما من این نظر را رد می کنم چون اگر شعر و ادبیات عرفانی داریم حتما این موسیقی هم وجود دارد.
سازبندی و شعر موسیقی عرفانی بر اساس اتفاقی است که در آن رخ می دهد اگر این ساز هست به خاطر موسیقی تلفیقی نیست.
شما در صحبت های خود اشاره کردید به گروه «تاسیان»؛ لطفا کمی هم درباره این گروه توضیح دهید؟
گروهی به نام «تاسیان» داشتم که با سبک سنتی کار می کرد، در این گروه هم از اشعار مولوی استفاده می کردیم.
زمانی هم اپرای معروفی را با پرفورمنس وموسیقی اجرا کردیم.
استیج وبازخورد مخاطبان، آدم ها را به سمت تغییر پیش می برد و باعث می شود که شما اصلا نتوانید کار هنری انجام دهید؛ تغییر اتفاق می افتد من نمی توانم بگویم که چرا من سبک آقای سماع را انتخاب کردم چون اتفاق افتاده است.
«آقای سماع » چه برنامه ای برای اجراهای سال ۹۶ دارد ؟
طبق برنامه ریزی تور کنسرت های شهرستان را تا آخر تابستان خواهیم داشت؛ ۷ اردیبهشت ماه در سالن استاد سیروس صابر کرج، ۱۵ تیر ماه در تهران و احتمالا اجرایی در رشت خواهیم داشت.
کدام سالن را برای اجرا در نظر گرفته اید؟
در تهران سالن چهارسو اجرا داریم؛ چون با کیفیت صدای خوب و مدیریت خوبی اداره می شود؛ این سالن را برای اجرا برگزیدیم و سالن دیگری را انتخاب نکردیم .
تالار وحدت متاسفانه لابی های خود را دارد. ترجیج می دهم در تالاروحدتی که به جای اجرای شجریان؛ روی صحنه اسب و ماشین می برد اجرایی نداشته باشم . درتالار وحدتی که با رانت اجازه ورود به گروه درجه هشت را می دهد و به گروهی که سالهاست کار می کند مجوز نمی دهد بهترست اجرا نداشته باشیم؛ به همین دلیل در سالنی کنسرت می گذاریم که همه حرف ما را گوش کنند و به ما احترام بگذارند و ما هم به آنها احترام متقابل داریم.
گروه «سماع » چه برنامه ای برای آلبوم تازه خود دارد؟
آلبوم دوم آقای سماع ضبط شده است، ولی تمایلی برای انتشار آن ندارم چون تصور می کنم باید کار بهتری ارائه می کردم؛ در تلاشم که آلبوم سومی تهیه کنم ولی به عنوان آلبوم دوم منتشر شود.
ما در دوره ای زندگی می کنیم که ۵۰ درصدش معنویات است و ۵۰ درصد آن مادیات، یک سری اتفاقاتی رخ می دهد که موجب می شود از معنویات دور شویم. ما قصدمان این بود که از خرداد پارسال تا اوایل زمستان سال گذشته آلبومی را منتشر کنیم ولی اتفاقاتی موجب شد آلبوم منتشر نشود؛ به هر حال وظیفه ما احترام به شنونده است.
وقتی الان آلبوم را گوش می کنم آن را دوست ندارم؛ با این حال چگونه توقع دارم که مخاطب بیاید کار من را گوش کند؛ برای همین تصمیم گرفتیم سومین آلبوم را شروع کنیم.