موسیقی فارس_پیام سلطان زاده : در عربستان سعودي فستیوالى از سال 2018 میلادى به صورت سالانه برگزار می گردد که از آن با نام WINTER AT TANTORA(زمستان در طنطوره) یاد مى شود. این فستیوال در شهرى قدیمی و دور افتاده اى در شمال غربى عربستان با نام “العلا” برگزار مى گردد.
نماى سالن “مارایا” تنها سالن این شهر به صورت 360 درجه با آینه زینت داده شده است و این سالن که محل برگزارى این رویداد است به آخرین و بروزترین امکانات صدا و نورپردازى دنیا مجهز و گنجایش پانصدنفر تماشاگر را نیز دارا می باشد.
شهر AL-ULA قطعا وقتى به فارسى نام این شهر را در گوگل جستجو مى کنید هیچگونه اطلاعات دقیقى را پیدا نخواهید کرد اما به صورت خلاصه اطلاعاتى را در این نوشته ذکر مى کنم.این شهر در شمال غربى عربستان واقع شده است ، مدائن صالح یا همان HEGRAدر این شهر جزو اولین میراث شناسایى شده توسط سازمان جهانى UNESCOدر عربستان سعودى مى باشد. این شهر در قرن ششم شناخته شده. پوشش دیوارهاى آن تماما از خشت و سنگ است اين شهر راه را براى تجارت فلفل و ابریشم و… از عربستان تسریع بخشیده است. همچنین در سال 630 هجرى قمرى پیامبر مسلمانان در جریان تبوك در آن سکونت گزیده و براى مدتى تحت حاکمیت مسلمانان قرار گرفته است. در كنار اين اقامتگاهى با نام SHAARAN توسط شاهزاده سعودي “محمدبن سلمان” فوریه سال 2019 کليد خورده و ساخت و گسترش آن تا سال 2023 ادامه پیدا خواهد کرد پروژه اى که از آن با نام قطب گردشگرى عربستان یاد شده است.
فستیوال Winter at tantora
فستیوال”زمستان در طنطوره ” که درطول مدت برگزارى خود اجراى هنرمندان درجه یکی را از سراسر جهان همچون Yanni ,Gipsy Kings, Craig David ،Enrique Iglesias ,ANDREA BOCELI , Lionel Richi و … در کارنامه خود ثبت کرده این بار با شعار “موسیقی بدون مرز ” هنرمندان ایرانى خارج نشین را وارد چالشى غیرقابل تصور کرده است.
در طول فستیوال دو پرواز روزانه از جده و ریاض به Al-ulaانجام می شود و در این دوره از جشنواره جمعى از هنرمندان ایرانى ،بازیگران و خبرنگاران از سراسر دنیا با پرواز هاى بیزنس کلاس به ریاض و جده رسیده و پس از آن با جت هاى اختصاصى به AL-ULAمنتقل می شوند.
دو دیدگاه ساختارشکن
دو دیدگاه متفاوت در مورد حضور هنرمندان در این فستیوال وجود دارد . افرادى که به دنبال غرور ملیشان پس از این اجراها می گردند و از خجالت خواننده ها به هر طریقى که ممکن است در صفحات اجتماعى در مى آیند و دسته اى دیگر که فریاد همصدایى با آن ها سر مى دهند و از ممنوعیت حضور بیش از چهار دهه این خوانندگان در ایران شکایت دارند. اما شادمهر عقیلی که آغازگر این اجرا در شب اول بود، براى شروع ترانه اى از یغما گلرویى با نام “رویاى من” را اجرا کرد ، ترانه اى که فریادى براى دنیایی بدون جنگ است . وى بعد از اتمام اجراى سی دقیقه خود هدف از حضور خود را در این فستیوال اثبات فارغ بودن موسیقی از سیاست و مرزبندىها عنوان کرد. شبپره اما جدا از اجرایی دور از انتظار کلامی به زبان فارسی سخن نگفت و فقط به جمله من از کالیفرنیا آمده ام اکتفا کرد! تبلیغات و پوشش شبکه MBC PERSIA آن هم به صورت کامل به حواشى این فستیوال افزوده است. قبل از اجراى أندى مددیان دو مجرى این شبکه شادى اسداللهى و فرزان اطهرى به روي صحنه آمدند اما نکته غیر قابل انکار عدم هماهنگی این دو مجرى با هم و با بیان جملاتی از هم گسسته بود که فقط
هدف از بیان آن ها تکرار شعار این فستیوال “موسیقى بدون مرز ” آن هم در دقایق پایانى اجرا بود .در شب دوم این اجراهای ساسان ملقب به ساسی
با اجرایی نسبتا ضعیف کار خود را پیش برد و بعد از آن آرش لباف به روی صحنه آمد و شاید یکی از بهترین اجراهای این جشنواره اجرای وی بود . اما ابی حامدی که به عنوان گل برنده این جشنواره از او یاد می شد با شروعی پایین تر از انتظار آن هم به دلیل صدابرداری بسیار غیر معقول سالن نتوانست خود واقعی ابی را به صحنه بیاورد اما در ادامه کاملا مسلط بر شرایط شد .
باید این را ذکر کرد همیشه فقط وجود بهترین تجهیزات کافی نیست بلکه دانش استفاده از آن مهم است اشکالات غیر قابل انکاری در صدابرداری و نورپردازی این سالن به چشم می خورد که قطعا به کیفیت اجرای آن ها که با استرس هم آمیخته شده بود اضافه می کرد. اما سوالاتى که این جا مطرح است کدام دیدگاه میتواند بیشتر با ماهیت این اجراها تطابق پیدا کند ؟ آیا هدف این فستیوال صرفا اتصال شرق و غرب به یکدیگر است؟ آیا باید از فردا منتظر جنگ بین هنرمندان باشیم ؟ آیا این فستیوال جاى مناسبى براى شروع این هدف بود و رهایی از این دغدغه بود؟ آیا وقت آن نرسیده تا قدر هنرمندان خود را بدانیم قبل از اینکه دیگران قدر آن ها را بدانند؟
شاید با گذر زمان به پاسخ تمامى این سؤالات برسیم.
اختصاصی موسیقی فارس
يعني واقعا متاسفم كه حداقل شادمهر تو اين فستيوال شركت كرد ….
در این گزارش به حضور خانم لیلا فروهر عزیز اشاره ای نشد که به واسطه ی اینکه یک هنرمند زن در این کنسرت و در عربستان حضور پیدا کردند بسیار حائز اهمیت بود و در جواب آن دسته که داد انتقاد سر دادند که چرا عربستان ؟! یاد این شعر اسماعیل خویی را گرامی میدارم که می گویند :
وندر حق فرهنگ هنر پرور ایران
اکرام عمر دیدم و اکرام شما نه !
با وجود تمام اشکالات در پخش و صدابرداری که روی اجراها تاثیر گذاشته بود حضور این هنرمندان قابل ستایش بود چرا که هنر بهترین و بالاترین و تاثیرگذار ترین پیام ها رو منتقل می کنه پیام و تاثیری که درجنگ و فحش و توهین منتقل نمیشه پس زنده باد هنر و زنده باد هنرمندان