موسیقی فارس-طلیعه خردمند: هومن راد متولد ۱۳۶۰/۹/۲۱ از هشت سالگی موسیقی را شروع کرد و در پانزده سالگی اولین آهنگ سازی رسمی خود را انجام داد وی زیر نظر اساتید دانشگاه چایکوفسکی در روسیه ادامه تحصیل داد و تاکنون موفقیت های بسیاری در زمینه موسیقی بی کلام کسب کرده است.
در ادامه با این آهنگساز ارکسترال و بی کلام و خواننده عرصه پاپ گفتگو خواهیم داشت:
*از چه سنی کار موسیقی را به صورت حرفه ای شروع کردید ؟
از سال ۱۳۷۶ آهنگ سازی حرفه ای را آغاز کردم و اولین کاری که از من در تلویزیون ایران پخش شد در همین سال بود ، آن زمان من ۱۶ سال سن داشتم.
کار ساخت اولین آلبوم «تنها در باران» نیز از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ انجام شد که به دلیل کمبود استودیو وبالا بودن هزینهها در آن زمان، انتشارش به تعویق افتاد و سر انجام در سال ۱۳۸۱ منتشر شد.
فعالییتی غیر از موسیقی نیز داشته اید؟
جدیداً در عرصه میکس و مسترینگ زیر نظر اساتید روس فعالیت کردم.در حال حاظر نیز با علاقه زیادی به این کار مشغول و به کیفیت بالایی در زمینه میکس ومسترینگ رسیدهام.
*از فعالیت های اخیـرخود در زمینه موسیقی بی کلام یا اینسترومنتال بگویید .
یک آلبوم برای پیانو به نام «خواب آرام نسترن» با کمپانی آوای باربد که ۹ ماه است قرار داد بسته ام و کار در دست تولید است که فکر میکنم طی دو ماه آینده در بازار پخش شود.
*چه چیزی در این آلبوم وجود دارد که از کارهای قبلی اتان متمایز باشد؟
این آلبوم از نظر آهنگ سازی و تکنیکی خیلی خیلی متفاوت با کار اول من است و در کلاس جهانی ساخته شده و قابلیت این را دارد که در فستیوال های جهانی پیانو کاملا رقابت داشته باشد.
*این تنها آلبومی هست که در حال حاضر در دست ساخت دارید؟
خیر. یک آلبوم ارکسترال بی کلام هم دارم که از یک ارکستربزرگ در آن بهره مند شده ام که احتمالا بعد از انتشار آلبوم «خواب آرام نسترن» و دیدن بازخورد این آلبوم با کمپانی مذاکره انجام میگیرد.
*در زمینه خوانندگی از چه زمانی فعالیت تان را آغازکردید ؟
حدودا دو سال است که خوانندگی را شروع کرده ام البته قبل از این آهنگسازی انجام میدادم ولی چون بیشتر درگیر کارهای بی کلام بودم وقتی برای موسیقی با کلام نداشتم.
*در عرصه خوانندگی کارهایتان به چه صورت بود و تا حالا کاری هم انتشار داده اید؟
اصولا کارهایم منحصر به فرد است. دو کار به نام های «عکس یادگاری» و «خاطرت باشه» در فضای مجازی انتشار دادم که بازخورد های خوبی هم داشتند.
*در حال حاضر ترانه ای برای انتشار دارید ؟
بله یک آهنگ به نام نفس با ترانه ای از خانم حنانه حقیقت خوانده ام که در حال ساخت یک کلیپ مجاز برای همین آهنگ هستم که احتمالا ازاوایل مرداد کارهای مقدماتی اش انجام میشود
*می خواهید روند کارهایتان مجاز باشد ؟
از آنجایی که من مجوز ارشاد و صدا و سیما دارم و در آینده به فکر برگزاری کنسرت هستم که مسلما از کنارش اتفاقای بزرگتری برسم، بله قطعا مجازکار می کنم. ولی در بازار اینترنتی مثل سایت های رادیو جوان و سایت های دیگری که دارند موسیقی کار میکنند یا شبکه های اجتماعی نمیخواهم به شکلی باشد که کلیپی بسازم و مشکل ساز باشد از نظر اخلاقی که با مشکل روبرو نشوم.
*از آنجایی که شما در موسیقی بی کلام کارهای منحصر به فردی داشته اید سبک خواندن و صدایتان به چه صورت است ؟
ترجیح میدهم کاری بسازم که ماندگار شود و سبک خودم را داشته باشم به طور مثال صدایی که از من در آهنگ هایم میشنوید چه خوب چه بد صدای خودم است وتقلید از هیچکس نیست و هیچ شباهتی به هیچ یک از کارهای موجود در بازار ندارد.
امروزه در ساخت موسیقی کدام یک از قسمت ها مهم تر است ؟
به شخصه بیشتر روی آهنگسازی تاکید دارم تا تنظیم. چون اعتقادم بر این است هارمونی و آکورد می تواند یک آهنگ را جهانی کند. وقتی یک آهنگ شنیده میشود در هر کجای دنیا بین خواننده و شنونده ارتباط برقرار می شود که این دقیقا همین سبکی است که من دنبال میکنم.
تا به امروز با کدام یک از خواننده ها همکاری داشته اید ؟*
، مانی رهنما و حمید خزائی در قالب موزیک فیلم
*کدام یک از موزیک فیلم های موجود را شما انجام دادهاید ؟
واگن شماره دو ، من قهرمان نیستم ، شبانه ،منفی صد و شصت و هشت درجه، یکی بود یکی نبود و….
*از همکاری اتان با ارکستر سمفونیک و ارکستر بزرگ تهران بگویید ؟
تنها کسی هستم که طی ده سال گذشته چهار سرود ملی در این زمینه داشتم به نام های سرود ملی زنان ایران،سرود ملی دانشگاه های کشور،سرود ملی کار و سرود ملی که به نام ایران ثبت شده است.
حرف آخر ؟
چیزی که برایم خیلی مهم است یاری تهیه کننده ها و اسپانسر ها هست که بتوانم آلبوم با کلام را جمع بندی کنم زیرا آلبوم «تنها در باران» پرفروش ترین آلبوم بی کلام بود به همین خاطر در موسیقی با کلام هم حرف های خاص تری برای گفتن دارم و همان حرکتی که در بی کلام چهارده سال پیش انجام دادم در با کلام هم می توانم انجام دهم ولی لازمه آن این است که کمپانی ها و اسپانسرها پشتیبانی کنند و عدالت برقرار شود که پخش درست صورت بگیرد و در رقابت معلوم شود چه کسی توانایی بیشتری دارد و اینکه اگر در رسانه ای اسمی از کسی برده می شود اسم من نیز گفته شود و بگذاریم مردم خودشان تصمیم گیری کنند که چه کسی لایق حمایت است.