موسیقی فارس-محدثه برهانی: احسان بیرق دار آهنگساز و تنظیم کننده عرصه موسیقی، این روزها با آهنگسازی موسیقی متن فیلم زاپاس به درخشش چشم گیری دست یافته است.
سبک جدید و نو و مرتبط سازی این سبک به محوریت داستانی فیلم از نکات مثبت این آهنگساز است، از این رو مصاحبه ای داشته ایم با این هنرمند که مطالعه این مصاحبه خالی از لطف نیست:
از همکاری تان با پروژه سینمایی زاپاس بگویید؟
مثل خیلی از پروژه ها من آشنایی نسبی با آقای نیک نژاد داشتم که همین آشنایی سبب همکاری مشترک ما شد.
دوستان در بخش تولید نیز سعی کردند فیلم به جشنواره فجر برسد و تقریبا 10 روز قبل از شروع جشنواره فیلم به دست من رسید که پس از دیدن آن به صورت فشرده کار آهنگسازی را آغاز کردم که خدا را شکر توانستیم فیلم را به جشنواره برسانیم. البته با وجود زمان اندکی که دراختیار داشتم این اتفاق افتاد و امیدوارم مورد رضایت واقع شده باشد.
فرق موسیقی متن یک فیلم با انواع موسیقی ها در چیست؟
موسیقی متن فیلم سینمایی «زاپاس» با بقیه موسیقیهایی که شنیده میشود، تفاوت بسیار دارد. موسیقی متن فیلم باید در خدمت و در راستای روند فیلم باشد و به همین دلیل دست آهنگساز در ساخت موسیقی متن چندان باز نیست چون موظف است در راستای آن حرکت کند و آهنگ را بسازد.
*چه موسیقی متنی را برای فیلم مناسب می دانید؟
موسیقی متنی برای یک فیلم خوب و مناسب است که مخاطب در حال دیدن فیلم متوجه آهنگ متن نباشد و در حقیقت آن موسیقی سبب دور شدن مخاطب از داستان فیلم نشود.
موسیقی متن در یک فیلم، گاها خیلی زیبا و دارای استاندرد های موجود است، حتی احساسات شما را در برخی از موارد بر انگیخته می کند اما متاسفانه گاهی ربطی به روند ماجرا ندارد یا در فیلم بیشتر از خود فیلم خودنمایی می کند. این موسیقی متن را نمی توان موسیقی متن خوب دانست.
موسیقی چقدر به پیشرفت و دیده شدن یک فیلم کمک می کند؟
به طور کلی سینما ،تئاتر و اپرا هنرهایی هستند که از یک مجموعه کامل هنری تشکیل شده اند.
یعنی سینما ،تئاتر، اپرا بدون موسیقی فعالیت شان معنایی ندارد،این موضوع دقیقا مثل رنگ در تصویراست که روی مخاطب تاثیر مستقیم می گذارد.
موسیقی متن باید در خدمت ژانر فیلم باشد، مثلا فیلمی در ژانر اکشن موسیقی متن نمی تواند کمیک باشد و برعکس!
موسیقی شما در فیلم زاپاس چقدر تاثیر گذار بوده است؟
به نظر من فیلم زاپاس برخلاف چیزی که از دور دیده می شود ، یک فیلم اجتماعی متفکرانه است
خود آقای نیک نژاد هم این طرز فکر را دارد و هنگامی که پیش من آمد گفت : من نمی خواهم فیلم را یک فیلم کمدی یا محلی ببینیم. یعنی نمی خواهیم بگوییم اینجا یک منطقه از شمال کشور است که من بروم سراغ موسیقی های محلی آن منطقه و از سازهای محلی استفاده کنم.
ما از آن ابتدا نگاهمان به فیلم نگاهی جهان شمول تر بوده است، یعنی سکانس آخر را یک مدینه فاضله ببینیم. به همین دلیل سراغ یک موسیقی بین الملی رفتم و از سازهای محلی استفاده نکردم تا جغرافیا در موسیقی متن معنایی نداشته باشد. و چون نخواستیم طنزموسیقی از بین برود، سعی کردیم از آواهای انسانی که در این فیلم نقش ساز را برعهده گرفته اند، کمک گرفته ایم.
سختی های ساخت موسیقی متن در چه چیزی است؟
همه شغل ها سختی های خاص خودشان را دارند، اما وقتی با عشق انجام شوند سختی تبدیل به لذت می شود.
انجام موسیقی متن برای من بسیار لذت بخش است چون عاشق کارم هستم.
ممکن است ما 24 ساعت مداوم سر کار باشیم یا شب ها نخوابیم یا… اما من اسم این هارا سختی نمی گذارم و از تک تک این ثانیه ها نهایت لذت را می برم.
اگر بخواهیم گریزی داشته باشیم بر فعالیت های شما تا به امروز کدام ها در اولویت خواهند بود؟
در حیطه تصویر و سینما تا به امروز فعالیت های زیادی با آقای کارن همایون فر داشته ام، قبل از آن من هم به عنوان آهنگساز صدا وسیما فعالیت داشته ام.
در سه چهار سال اخیر هم در سریال های مختلفی فعالیت داشته ام.
ساخت یک سریال از کشور ترکیه را نیز تاکنون بر عهده داشتهام که «شیش و بش» نام دارد. این مجموعه در جشنواره های مختلف مقامهای مختلفی کسب کرد.