موسیقی فارس- لی لا رضایی: پیشکسوت عرصه شعر و ترانه در گفت و گو با موسیقی فارس از ناگزیر بودن مخاطب در عرصه ترانه سخن گفت.
محمدعلی بهمنی با اشاره به مخاطبان امروزی شعر، گفت: امروزه شعر مخاطبهای خاص خود را دارد و کسانی که شعر را دنبال میکنند یا شاعر آن شعر را دوست دارند و با او ارتباط برقرار میکنند و یا اشعار او را از زبان خودش میشنوند و برایشان جذاب می شود یا اینکه به شکلی آن را پیدا میکنند. اما در ترانه این طور نیست و مخاطبان محکوماند هر چه که ترانهسرا نوشته و خواننده اجرا کرده است را گوش کنند، چون برخورد ناگهانی با ترانه دارند. مثلا در تاکسی نشستهاند و یکباره راننده آهنگی میگذارد و گوش میکند که ممکن است ترانهای ناخوش احوال داشته باشد.
او در ادامه گفت: در برخی از ترانههایی که امروزه مورد استفاده در موسیقی قرار میگیرند، کلمات چندان خوشایند و مودبانهای به کار نرفته است و ممکن است خانوادهها از شنیدن آنها در جمع خانوادگیشان اذیت و ناراحت شوند. اگر کسی بخواهد این چیزها را نشنود مستلزم این است که خیلی چیزها را فاکتور بگیرد و خیلی نکات را رعایت کند و یا حتی خودش را سانسور کند.
بهمنی تاکید کرد: ترانهسرا موظف است در سرودن ترانه دقت لازم را به عمل آورد و واژگانی را انتخاب کند که هم خود را زیر سوال نبرد و هم به لحاظ شنیداری برای مخاطبان ناگزیر باشد تا کسی با شنیدن وگوش دادن آن مشکلی نداشته باشد.
محمدعلی بهمنی در پایان گفت: متاسفانه برخی از دوستانی که ترانه میگویند، با اصول ترانهنویسی آشنایی چندانی ندارند و به صرف هم قافیه بودن کلمات بدون آن که وزن را رعایت کنند آنها را استفاده میکنند. این در حالی است که ترانه بخشی از موسیقی است ولازم است که سراینده به اصول آن آگاهی کامل داشته باشد. من شخصا سعی بر این دارم تا با برگزاری کلاسها و کارگاههای ترانه به حل این معضل کمک کنم و امیدوارم روزی فرا برسد که ترانه در ایران جایگاه قابل توجهی پیدا کند.
محمد مبارکی: برخی خواننده ها در موسیقی ایران خودفروشی میکنند
موسیقی فارس: محمدمبارکی۲۵ اسفند۱۳۶۵ در منطقه کارخانه قند ورامین، خواننده عرصه پاپ و برادر کوچکتر عباس مبارکی(سعید شایسته) است. اودر...
ادامه مطلب