موسیقی فارس- امیر محنتی: بهرنگ عباسپور متولد 1356 از بندرعباس است. وی از 10 سالگی در کانون فرهنگی امورتربیتی بندرعباس دوره آموزشی موسیقی خود را زیر نظراستادغلامرضا روضه خان شروع کرد.
در سن 12 سالگی به یادگیری سازتار نزد «محمودنساجی متین» در فراهنگسرای فرهنگ وهنر پرداخت . وی دوره های ردیف موسیقی ایرانی را نزد «آرش احمدی نسب »باآثاری از اساتید موسیقی همچون «حسین علیزاده»«جلال ذوالفنون»«فرامرز پایور»« استاد ابوالحسن صبا» پرداخت.
عباسپور فعالیت هنری خود را از سال 1377 با آهنگسازی نمایش «مردلور» به کارگردانی ابراهیم پشتکوهی شروع کرد و در سال 1378 برگزیده موسیقی جشنواره مهر شد. در همان سال توانست کاندیدای جشنواره موسیقی فجر شود. در سال 1379 آهنگسازی را با استاد فرهاد فخرالدینی شروع کرد و درهمان سال به پیشنهاد ابراهیم پشت کوهی موسیقی نمایش عالی و فاطی را در دست گرفت. سال 1383 وارد دانشگاه موسیقی صدا و سیما شد و در نزد استاتیدی چون« نادر مشایخی ، لوریس هوویان و آرمان نوروزی و فرید عمران» تعلیم دید. در همان سال به ساخت موسیقی سریال مسافرسحر به کارگردانی فرزین مهدی پور پرداخت و توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند.
عباسپور توانست با فعالیت در سریال «مسافر سحر» تجربه حرفهای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربهای نظیر «پروانه معصومی»« جهانگیر الماسی»« علی طالب لو»« فرشید زارعی فرد» توانست سطح کاری او را متحول کند.
وی با فراگیری ساز کنترباس نزد «علیرضا خورشیدفر» توانست سطح نوازندگی خود را ارتقاء دهد و در سال 1389تحصیلات فوق لیسانس آهنگسازی را در دانشگاه سوره ادامه داد و در کنار اساتید نظیر« استاد توکلی ،صاحب نسق،وارطان ساهاکیان،فردین خلعتبری و مهران روحانی» به یادگیری آهنگسازی موسیقی متن فیلم ها پرداخت.
همچنین در ادامه درسریال های متعددی را در دهه هشتاد با کارگردان های تلویزیون همکاری داشت که میتوان به فیلم سینمایی افسوس خوار به کارگردانی مهدی کوشکی اشاره کرد. وی با همکاری در نمایش «تا یک بشمار» کاری از زهرا صبری توانست مطرح شود. موسیقی کار «نمایش تا یک بشمار» در کشورهای روسیه،آلمان،ژاپن،فرانسه،سوئد،لهستان مورد استقبال داوران قرارگرفت.
عباسپور درگفتگو با خبرنگار موسیقی فارس گفت : متاسفانه سطح موسیقی کشور به علت عدم آموزش و امکانات، نسبت به همسایه های اطراف خود «آذربایجان و ارمنستان و ترکیه» و کشور دیگر بسیار ضعیف است . وی تاکید کرد آموزش موسیقی باید ازکودکی شکل بگیرد ، با توجه به اینکه در کشور ما به موسیقی هیچ اهمیتی داد نمیشود و یکی از بزرگترین مشکلات را میتوان به مشکل اقتصادی مردم ، خصوصا کم بودن دستمزد ها در کارهای هنری اشاره کرد .
عباسپور همچنین بیان کرد : در زمان گذاشته موسیقی درکشور ممنوع بود، چرا که شرایط یادگیری بسیار سخت و نبودن سیستم آموزشی مشکلات عدیده ای فراهم می کرد .حتی نوازندگان برای پیدا کردن ساز با مشکل مواجه بودند . درآن زمان هم مدرسان انگشت شماری بودند که بسیاری از آنها به دلیل موقعیت کشور مهاجرت کردند. تعدادی از آنها در تهران ماندند که در شهرستان ها مشکلات آموزشی به دلیل نبودن آموزشگاه های استاندارد، نسبت به تهران وجود دارد.
وی در خصوص موسیقی نمایش مکبث زار گفت : در ساخت موسیقی نمایش مکبث زار به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی از ساز های مختلفی استفاده شده است . که می توان به سازهای مثلا «گوچین،دیجیریدو،گویور،جهله، دُهُل» و چند ساز دیگر اشاره کرد .در خصوص ساز «گوچین» این سازی باستانی و متعلق به کشور چین است که بیش از سه هزار سال از قدمت آن میگذرد و یکی از قدیمی ترین سازهای چینی به شمار میرود. برای ساخت این نمایش در بخش آئین های «زار» از ساز های «کوبه ای ،نواحی جنوب» استفاده شده است . در خصوص موسیقی «مکبث زار» پس از تحقیق در بخش آهنگسازی این نمایش از تلفیق مد مختلف استفاده شده است .که حتی از آرشه ویولن برای ساز گوچین» استفاده شده است که گوچین را با آرشه نمیزنند ولی برای ایجاد فضای بهم آلوده در نمایش مکبث استفاده شده است .
ازآثار این هنرمند میتوان به آهنگسازی نمایش های «تاریخ سرکوب 1380» «مثل آب برای شکلات سال 1391»«وقتی ما برمیگردیم دوپا آویزان می ماند 1393»«آخرین انار دنیا سال 1394» «موسیقی سریال آن سوی دریا این سوی خاک ،موچه ی پیرمردها،خرچنگ،دریا نزدیک است»«موسیقی فیلم کشتی امید، قفس آبی» که بیش از صدها ساخت موسیقی برای فیلم ،سریال و تئاتر را دردست داشتند. وی از سال 1378 تاکنون جوایزی رو به نام خود در جشنواره های مختلف ثبت کرد که میتوان به آنها اشاره کرد :«جشنواره نمایش مهر،جشنواره بین الملی الف ،جشنواره تئاتر هرمزگان ،جشنواره «هایسف» در کشور «ارمنستان »که برای نمایش مکبث زار بوده است.